‼️بنابر اطلاعات #موثق، مدتی است یک مرکز اصلاح نزاد که روی دام های بومی ایرانی متمرکز است، تلاش می کند چند راس از گاوهای بومی سیستانی را از استان سیستان و بلوچستان، تحت نظارت سازمان دامپزشکی برای انجام امور تحقیقاتی به غرب کشور منتقل کند. اما متاسفانه  هر بار علی رغم اصرارها با در بسته […]

‼️بنابر اطلاعات #موثق، مدتی است یک مرکز اصلاح نزاد که روی دام های بومی ایرانی متمرکز است، تلاش می کند چند راس از گاوهای بومی سیستانی را از استان سیستان و بلوچستان، تحت نظارت سازمان دامپزشکی برای انجام امور تحقیقاتی به غرب کشور منتقل کند. اما متاسفانه  هر بار علی رغم اصرارها با در بسته مواجه می شود. سازمان دامپزشکی احتمال آلوده شدن سایر مناطق به بیماری و مواردی از این دست را علت اصلی ممنوعیت انتقال اعلام می کند. 

⁉️اما داستان از آنجایی جالب تر شد که مردم محلی، انتقال گاو سیستانی توسط لنج به مقصدی نامعلوم را گزارش دادند. این خبر صحت داشته و حال باید از سازمان دامپزشکی پرسید آیا این انتقال زیر نظر آنها انجام شده است یا خیر؟! سیاست های فعلی دامپزشکی در حال حاضر منجر به توقف روند اصلاح نژاد شده و با این روند آینده حفظ و گسترش دام های بومی در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت!

🔹دام بومی سیستانی به  دلیل توانمندی در استفاده از علوفه خشبی و بسیار ارزان و همینطور وزن گیری به میزان ۱٫۲ کیلوگرم در روز و کیفیت بالای گوشت می تواند اقتصاد روستا را بلاشک متحول کرده و انقلابی در صنعت دامپروری ایران به وجود آورد. ضمن اینکه کشور نیز از واردات گاوهای سمینتال و هولشتاین و همینطور اسپرم و غذای این دام های غیر بومی بی نیاز خواهد شد.

 

کد مطلب : ‍‍‍‍98041610

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف