🔰 وب سایت میدل ایست مانیتور با اشاره به تنش‌های اخیر در لبنان اعلام کرد که اقدام ریاض علیه بیروت ناکارآمدی و سردرگمی ولیعهد سعودی را ثابت می‌کند. 🔵 یک وب‌سایت غربی اعلام کرد که تشدید تنش‌ها علیه لبنان به دنبال اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاعات لبنان سردرگمی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و ناکارآمدی […]

🔰 وب سایت میدل ایست مانیتور با اشاره به تنش‌های اخیر در لبنان اعلام کرد که اقدام ریاض علیه بیروت ناکارآمدی و سردرگمی ولیعهد سعودی را ثابت می‌کند.

🔵 یک وب‌سایت غربی اعلام کرد که تشدید تنش‌ها علیه لبنان به دنبال اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاعات لبنان سردرگمی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و ناکارآمدی دولت شکست خورده وی را ثابت می‌کند.

🔵 میدل ایست مانیتور در گزارشی اعلام کرد: «چرا بن سلمان در مقابل توهین‌های مداوم رهبران غربی سکوت می کند؟ اما در لبنان که از بحران‌های متعدد خسته شده، تنش ایجاد می کند؟»

🔵 این وب سایت افزود،  چرا محمد بن سلمان زمانی که « دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا عربستان سعودی را گاو شیرده توصیف کرد، احساس توهین نکرد ؟ 

🔵 این وب سایت به رنج لبنان از بحران‌ها تاکید کرد و گفت: ملت این کشور از قطعی برق و کمبود سوخت رنج می‌برند. گویا همه این‌ها کافی نبود و اکنون می‌بینیم که اظهارات جورج قرداحی در خصوص جنگ یمن، ناخواسته لبنان را به سوی بحران جدیدی سوق داده است.

🔵 جورج قرداحی طی یک مصاحبه تلویزیونی که در ماه آگوست (مردادماه) ضبط شده بود، اظهار داشت که انصارالله یمن در برابر حملات عربستان سعودی و امارات از خود دفاع می‌کند و متجاوزان باید دست از تجاوز خود در یمن بردارند.

🔵 این اظهارات درباره جنگ یمن سر و صدای زیادی به پا کرد و موجب ناراحتی ائتلاف متجاوز عربی آمریکایی به یمن به سرکردگی عربستان و حامیان آن شد.

🔵 عربستان از اظهارات قرداحی انتقاد کرد درحالی که این عربستان بود که هشت سال پیش عملیات نظامی خود را با نام «عملیات طوفان قاطع» علیه یمن آغاز کرد و در باتلاق جنگ یمن فرو رفت.

🔵 ولیعهد سعودی در آن زمان مدعی شد که نبرد تنها چند ساعت طول خواهد کشید و طی آن انصارالله یمن را از بین می‌برد و « عبد ربه منصور هادی» دولت مستعفی یمن را بازمی‌گرداند.

🔵 درحالی‌که امروز می‌بینیم در جنگ یمن شکست خورده و همچنین نتوانسته در برابر انصارالله پیروز شود. اکنون بن سلمان از برخی کشورهای غربی می‌خواهد که با انصارالله یمن برای اعلام آتش بس مذاکره کنند.

🔵 این وب سایت آمریکایی نوشت: قرداحی تنها فردی نیست که معتقد است جنگ در یمن بیهوده است. سیاستمداران و مقامات دولتی در غرب، تحلیلگران و نویسندگان نیز همین اعتقاد را دارند.

🔵 بیشتر کشورهای جهان خواستار توقف فوری جنگ شده‌‌اند زیرا ده‌ها هزار یمنی بی‌گناه در طول جنگ ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان کشته و زخمی شده‌اند و این جنگ باعث ویرانی و فاجعه انسانی شده است.

⁉️ چرا عربستان سعودی به شدت از سخنان قرداحی انتقاد کرد؟

⁉️ چرا عربستان و امارات سفرای لبنان را از کشورهای خود اخراج و سفرای خود را در بیروت احضار کردند؟

🔵 تحلیلگران بر این باورند که این موضوع چیزی فراتر از اظهارات قرداحی است . به اعتراف «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان، از نظر سعودی‌ها مشکل اصلی عربستان در لبنان اظهارات جورج قرداحی نیست؛ بلکه حزب‌الله و سلاح آن و حضور قدرتمند این جنبش در عرصه سیاسی لبنان است.

🟦 موضع عربستان در قبال لبنان نشان‌دهنده عدم بلوغ سیاسی سعودی‌هاست

🔵 میدل ایست مانیتور نوشت: چرا ولیعهد جوان سعودی موضع محکمی در برابر کسانی که در غرب جنگ علیه یمن را بیهوده دانستند، اتخاذ نکرد و چرا زمانی که ترامپ در سخنرانی‌های خود با ادبیات تحقیر آمیز به عربستان توهین کرد و گفت:

🔵 اگر آمریکا نباشد، عربستان سعودی دو هفته بیشتر دوام نمی‌آورد سکوت اختیار کرد و یا زمانی که وی با تحقیر شاه سعودی و کشورش گفت که عربستان سعودی به جز پول، هیچ چیز دیگری ندارد، احساس توهین نکرد؟

⁉️ چرا در مقابل توهین‌های مداوم رهبران و مقامات غربی سکوت کرده‌است؟

🔵 قرداحی برای استعفا تحت فشار است، اما اصرار دارد که لبنان کشوری مستقل است و تسلیم باج خواهی نمی‌شود، بنابراین استعفای خود را ارائه نخواهد کرد.

🔵 به‌گفته منابع لبنانی، وزیر رسانه این کشور قبول نمی‌کند که قربانی سیاست‌های عربستان شود و همچنان از استعفا امتناع می‌ورزد.

🔵 نجیب میقاتی پیشتر  اعلام کرد: من از جورج قرداحی خواسته بودم که احساس میهن‌دوستی خود را بر هر چیز دیگری ترجیح دهد اما این درخواست من عملی نشد.

🔵 ما اکنون در لبه یک پرتگاه بزرگ هستیم و اگر این موضوع را اصلاح نکنیم به چیزی گرفتار می‌شویم که هیچ کس آن را نمی‌خواهد.