بدان که چون داخل حمّام شوى باید بخوانى (ذکر کنی)بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ و پاى چپ را مقدّم دارى (اول بگذاری)و نزدیک غروب و میان نماز مغرب و عشا به حمّام نرود که وقت غلبه شیاطین است. (یعنی زمان مناسبی نیست) چنین ذکر کردهاند علما (حکیمان)و بىوجه نیست (بی جهت نگفته اند)براى کفش کندن بگوید […]
بدان که چون داخل حمّام شوى باید بخوانى (ذکر کنی)بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ و پاى چپ را مقدّم دارى (اول بگذاری)و نزدیک غروب و میان نماز مغرب و عشا به حمّام نرود که وقت غلبه شیاطین است. (یعنی زمان مناسبی نیست)
چنین ذکر کردهاند علما (حکیمان)و بىوجه نیست (بی جهت نگفته اند)براى کفش کندن بگوید آنچه علما ذکر کرده اند(هنگام دراوردن کفش ها در ابتدای ورود به حمام دکر ذیل را بخوانید)
بِسْمِ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی رَزَقَنِی مَا أَوْقَى بِهِ قَدَمَىَّ مِنَ الْأَذَى اللَّهُمَّ ثَبِّتْهُمَا عَلَى صِرَاطِکَ وَ لَا تُزْلَّهُمَا عَنْ صِرَاطِکَ السَّوِیِ براى چپ کندن اللَّهُمَّ انْزَعْ عَنَّی وَبْقَهَ النِّفَاقِ وَ ثَبِّتْنِی عَلَى الْإِیمَانِ
براى کندن زیرجامه و انداختن لنگ(هنگام درآوردن لباس زیر و بستن لنگ بگویید) بگو بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ تا جن به عورت تو نظر نکند. (یعنی چشم ناپاک شیطان صفت)
در خانه اوّل حمّام بگو:
اللَّهُمَّ إِنّى أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ نَفْسِى وَ اسْتَعِیذُ بِکَ مِنْ أَذَاهُ در خانه دویّم بگوید اللَّهُمَّ اذْهَبْ عَنِّى الرِّجْسَ النَّجِسَ وَ طَهِّرْ جَسَدِى وَ قَلْبِى و ساعتى در آن مکث نکند در گرمخانه مکرّر بگوید تا بیرون آمدن نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ النَّارِ وَ نَسْأَلُهُ الْجَنَّهَ و تفکّر در امر جهنّم کند (و به جهنم فکر کن)چرا که حمّام بسیار شبیه به جهنّم است چرا که زیر آن آتش است و از بالا دودها بالا مىرود و آب گرمش مانند حمیم جهنّم(آب جوشان جهنم) است.
و مردم در آن عریان افتاده(لخت و برهنه) و ازاله اوُساخ (از بین بردن چرک ها)در آن مىشود و چرکها و وَسَخ ها (چرک ها جمع وَسَخ همان اوساخ است)در آن مىماند و مردم پاک شده بیرون مىروند مانند عاصیان (گناهکاران)اهل توحید (یگانگی و یگانه پرستی)که در جهنّم پاک مىشوند و بیرون مىروند و کفّار مانند چرکها و کثافتها و شیاطین در حمّام مىمانند و مستحب است که قدرى آب گرم بر سر ریزد و قدرى بر پا و اگر آب لطیف باشد جرعه ای بخورد و مکروه (زشت و ناپسند)است آب سرد در حمّام خوردن و آب سرد بر تن ریختن و مستحبّ است بر پا آب سرد ریختن چون بیرون آید و مکروه (ناپسند)است شانه و مسواک در حمّام و دخول حمام ناشتا (در حالت گرسنگی و ناشتا وارد حمام نشوید)و بر سیرى (و هنگام سیری زیاد و تناول تازه غذا هم خوب نیست به حمام بروید)براى سر تراشى بِسْمِ اللَّه وَ بِاللَّه وَ عَلَى مِلَّهِ رَسُولِ اللَّه اللَّهُمَّ أَعْطِنِى بِکُلَّ شَعْرَهٍ نُوراً یَوْمَ الْقِیَامَهِ و با وضو باشد و ابتدا از پیش سر کند و موى را دفن کند (ابتدا موی سر را بزند)چنین ذکر کردهاند.
براى فارغ شدن از سر تراشى مىگوید اللَّهُمَّ زِنِّى بِالتَّقْوَى وَ جَنِّبْنِى الرَّدَى چنین ذکر کردهاند براى نوره بگوید:
اللَّهُمَّ ارْحَمْ سُلْیْمَانَ ابْنَ دَاوُدَ ع کَمَا أَمَرَ بالنُّورَهِ این دعا را مىخواند بعد از آنکه اوّل قدرى نوره بردارد و بر سر بینى خود گذارد که ان شاء اللّه نوره آن را نمىسوزاند و این دعا هم شریف است و براى نوره وارد شده است:
اللَّهُمَّ طَیِّبْ مَا طَهُرَ مِنِّی و طَهِّرْ مَا طَابَ مِنِّی: و أَبْدِلْنِى شَعْراً طَاهِراً لَا یَعْصِیَنَّکَ اللَّهُمَّ إِنِّی تَطَهَّرْتُ ابْتِغَاءَ سُنَّهَ الْمُرْسَلِینَ وَ ابْتِغَاءَ رِضْوَانَکَ وَ مَغْفِرَتَکَ فَحَرِّمْ شَعْرِی وَ بَشَرِی عَلَى النَّارِ وَ طَهِّرْ خَلْقِی وَ طَیِّبْ خُلْقِی وَ زَکِّ عَمَلِی وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ یَلْقَاکَ عَلَى الحَنِیفَهِ السَّمْحَهِ مِلَّهَ إِبْرَاهیمَ خَلِیلِکَ وَ دِینِ مُحَمَّدٍ حَبِیبِکَ وَ رَسُولِکَ عَامَلًا بِشَرَائِعِکَ تَابِعاً بِسُنَّهِ نَبِیِّکَ آخذاً بِهِ مُتَأَدِّباً بِحُسْنِ تَأْدِیبِکَ وَ تَأْدِیبِ رَسُولِکَ وَ تَأْدِیبِ أَوْلِیَائِکَ الَّذِینَ غَدَوْتَهُمْ بِأَدَبِکَ وَ زَرَعْتَ الْحِکْمَهَ فِی صُدُورِهِمَ وَ جَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِعِلْمِکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِم.
هرکس این دعا را در وقت نوره کشیدن بخواند خداوند او را از ادناس (مردان بی آبرو و بدخو و البته معنی چرک هم می دهد )در دنیا و از گناهان پاک کند و بدل(جایگزین ان مویی که بعد از نوره روییده می شود با ذکر این دعا) دهد به او مویى که عصیان (گناه و سرکشی)نکند و به هر مویى از جسد(جسم) او خداوند ملکى (فرشته ای)آفریند که تسبیح (ذکر گوید)کند تا قیامت و یک تسبیح ایشان با هزار تسبیح اهل زمین برابر است براى غسل جمعه بگوید اللَّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبِی مِنْ کُلِّ آفَهٍ تَمْحَقُ دِینِی وَ تَبْطُلُ بِرَّ عَمَلِی اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنَ التَّوَّابِینَ وَ اجْعَلْنِی مِنَ الْمَتَطَهِّرِینَ.
براى غسل جنابت
اللَّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبِی وَ زَکِّ عَمَلِی وَ تَقَبَّلْ سَعْیِی وَ اجْعَلْ مَا عِنْدَکَ خَیْراً لِی اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنَ التَّوَّابِینَ وَ اجْعَلْنِی مِنَ الْمُتَطَهِّرِینَ براى بیرون آمدن از حمّام ذکر کردهاند شُکْراً لِلَّهِ عَلَى هَذِهِ النِّعْمَهِ براى پوشیدن رخت اللَّهُمَّ الْبَسْنِی التَّقْوَى وَ جَنِّبْنِی الرَّدَى و اگر خواهد بگوید الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی کَسَانِی وَ لَوْ شَاءَ أَعْرَانِی براى زیرجامه پوشیدن ذکر کردهاند که بگوید اللّهمّ اسْتُر عَوْرَتِی وَ آمِنْ رَوْعَتِی وَ أَعِفَّ فَرْجِی وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِی ذَلِکَ نَصِیباً وَ لَا إِلَى ذَلِکَ وُصُولًا فَیَصْنَعُ فِی
الْمَکَائِدِ وَ یُهَیِّجُنِی لِارْتِکَابِ مَحَارِمِکَ و ایستاده و رو بهرقبله و روبروى انسان نپوشد (بعد از حمام لباس خود را رو به قبله و در حضور شخصی نپوشد)و پیراهن را اوّل بپوشد بعد زیرجامه را اگر جامه نو باشد بگوید:
اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ ثَوْبَ یُمْنٍ وَ تَقْوَى وَ بَرَکَهٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ ثَوْبَ یُمْنٍ وَ تَقْوَى وَ بَرَکَهٍ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی حُسْنَ عِبَادَتِکَ وَ عَمَلًا بِطَاعَتِکَ وَ أَدَاءَ شُکْرِ نِعْمَتِکَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى کَسَانِی مَا أُوَارِی بِهِ عَوْرَتِی وَ أَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النَّاسِ و در حال پوشیدن جامه نو با طهاره باشد و دو رکعت نماز کند و بخواند در آنها حمد و آیه الکرسى و اخلاص و قدر را و بسیار بگوید لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ
و کسى که چنین کند در آن جامه (در این لباس نو ) گناه نکند و به هر ریسمان ملکى براى آن تقدیس مىکند(در هر بندی که در این لباس است فرشته ای به تسبیح و ذکر مشغول می گردد) و استغفار مینماید براى او و ترحّم (شفقت و دلسوزی)مینماید بر او براى فراغت (بیرون اوردن لباس)از لباس پوشیدن بگوید اللَّهُمَّ بِکَ اسْتَتَرْتَ وَ الَیْکَ تَوَجَّهْتُ وَ بِکَ اعْتَصَمْتُ وَ عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ اللَّهُمَّ أَنْتَ ثِقَتِی وَ أَنْتَ رَجَائِى اللَّهُمَّ اکْفِنِی مَا أَهَمَّنِی وَ مَا لَا أَهَمَّنِی وَ مَا لَا أَهْتَمُّ بِهِ وَ مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّی عَزَّ جَارُکَ وَ جَلَّ ثَنَاؤُکَ وَ لَا إِلَهَ غَیْرُکَ اللَّهُمَّ زَوِّدْنِی التَّقْوَى وَ اغْفِرْ لِی وَ وَجِّهْنِی الْخَیْرَ حَیْثُ مَا تَوَجَّهْتُ.
براى عمّامه بستن و انگشتر به دست کردن بگوید آنچه را که ذکر کردهاند:
اللَّهُمَّ سَوِّمْنِی بِسِیمَاءِ الْأِیمَانِ وَ تَوِّجْنِی بِتَاجِ الْکَرَامَهِ وَ قَلِّدْنِی بِحْبَل الْإِسْلَامِ وَ لَا تَخْلَعْ رِبْقَهَ الْإِیمَانِ مِنْ عُنُقِی و در حال عمّامه بستن تحت الحنک ببندد براى ردّ تحیّه کسى که از حمّام بیرون آمده بگوید طَابَ مَا طَهُرَ مِنْکَ وَ طَهُرَ مَا طَابَ مِنْکَ براى ردّ تحیّه بگوید أَنْعَمَ اللَّهُ مَالَکَ براى عطر به کار بردن صلوات ذکر کردهاند.
براى شارب (سیبیل)زدن و ناخن چیدن بگوید:
بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى سُنَّهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ براى روغن مالیدن بگوید اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ الزَّیْنَ وَ الزَّیْنَهَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِنَ الشَّیْنِ وَ الشَّنَآنَ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ براى آئینه نظر کردن الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَنِی فَأَحْسَنَ خَلْقِی وَ صَوَّرَنِی فَأَحْسَنَ صُورَتِی الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی زَانَ مِنَّی مَا شَانَ مِنْ غَیْرِی وَ أَکْرَمَنِی بِالْإِسْلَامِ و اگر خواهد بگوید اللَّهُمَّ کَمَا حَسَّنْتَ خَلْقِی فَحَسِّنْ خُلْقِی وَ رِزْقِی و ذکر کردهاند که آئینه را به دست چپ گیرد و یا دست راست صورت خود را مسح کند و محاسن خود را بگیرد(ریش های خود را در مُشت دست بگیرد).
براى شانه کردن:
اللَّهُمَّ سَرِّحْ عَنِّی الْهُمُومَ وَ الْغُمُومَ وَ وَحْشَهَ الصُّدُورِ وَ وَسْوَسَهَ الشَّیْطَانِ و ذکر کردهاند سوره أَ لَم نَشْرَحْ و إِخْلَاص را که بخواند و نشسته شانه کند و شانه بدست راست او باشد براى فراغ از شانه ذکر کردهاند سُبْحَانَ مَنْ زَیَّنَ الرِّجَالَ بِاللِّحَى وَ النِّسَاءَ بِالذَّوَائِبْ براى آئینه از دست گذاردن (اینه بر زمین گذاشتن و فارغ شدن از کار با اینه)ذکر کردهاند اللَّهُمَّ لَا تُغَیِّرْ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَتِکَ وَ اجْعَلْنَا لِأَنْعُمِکَ مِنَ الشَّاکِرِینَ
رساله دلاکیه، ص: ۲۳تا۲۶
Tuesday, 5 November , 2024