با حمایت و پشتکار عجیب حزب‌الله لبنان، این کشور بالاخره حقوق دریایی خود را به طور کامل از رژیم صهیونیستی پس‌گرفت و توافق مرزی امضاء شد. همچنین در عراق با پیگیری‌های چارچوب هماهنگی شیعیان بالاخره دولت تشکیل شد تا به یک بحران سیاسی عمیق و طولانی پایان داده شود و بدین ترتیب در یک روز […]

با حمایت و پشتکار عجیب حزب‌الله لبنان، این کشور بالاخره حقوق دریایی خود را به طور کامل از رژیم صهیونیستی پس‌گرفت و توافق مرزی امضاء شد. همچنین در عراق با پیگیری‌های چارچوب هماهنگی شیعیان بالاخره دولت تشکیل شد تا به یک بحران سیاسی عمیق و طولانی پایان داده شود و بدین ترتیب در یک روز ۲ پیروزی‌ بزرگ نصیب جبهه مقاومت شد.

سرویس خارجی-

چنان‌که رسانه‌ها و حتی مقامات فعلی و سابق رژیم آپارتاید اسرائیل بارها اذعان و اعتراف کرده‌اند، این رژیم زیر سایه هشدارهای سنگین حزب‌الله و «سید حسن نصرالله» وادار به مذاکره با دولت لبنان شد، تا مسئله مناقاشات مرزی دریایی بر سر میدان‌های گازی به طور کامل و به نفع دولت لبنان حل شود. این مذاکرات با تهدیدات حزب‌الله ممکن شد و نتیجه آن نیز زیر همین سایه سنگین رقم خورد طوری که صهیونیست‌ها با طعنه نوشتند، «حزب‌الله تفنگ را روی شقیقه اسرائیل گذاشته و در این شرایط دولت لبنان را برای مذاکره فرستاده است.»
حالا خبر رسیده که بالاخره رژیم آپارتاید اسرائیل و لبنان روز پنج‌شنبه در پایگاه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (یونیفل) در الناقوره، توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی را امضا کردند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی از پایان مراسم امضای این توافقنامه در الناقوره خبر دادند و گفتند که هیئت‌های دو طرف پس از امضای توافقنامه، الناقوره را ترک کردند. چنان‌که نصرالله طی سخنانی گفت: «یک پیروزی بسیار بسیار بزرگ برای دولت، ملت و مقاومت لبنان رقم خورد.»
البته «میشل عون»رئیس‌جمهور لبنان روز جمعه، ۲۸ اکتبر (۶ آبان)، بعد از امضای رسمی توافق تعیین مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی، طی اظهاراتی این را هم گفت که حتی فکر صلح با تل‌آویو هم دور از ذهن است. به گزارش فارس، رئیس‌جمهور لبنان اظهار داشت: «ایده صلح با اسرائیل دور از ذهن است و هیچ توافق پنهانی وجود ندارد و ما هیچ وقت چنین کاری نخواهیم کرد کرد.» این اظهارات پس از آن صورت گرفت که غربگراهای لبنانی گفتند، دولت لبنان با این مذاکرات در واقع رژیم اسرائیل را به رسمیت شناخته است. ضمن این که سید مقاومت لبنان نیز گفت که حقایق امضای توافقنامه ترسیم مرزها از لحاظ شکلی بیانگر آن است که هر گونه سخن درباره عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بی‌ پایه و اساس است، مذاکرات مربوط به پرونده ترسیم مرزها همگی غیر مستقیم بود و هیئت‌های لبنانی و اسرائیلی زیر یک سقف با هم ملاقات نداشتند و سندی که لبنان آن را حفظ خواهد کرد حاوی امضای اسرائیلی نیست و مسئولان لبنانی با دقت عمل کردند تا شبهه سازش پیش نیاید.
این نکته را هم یادآور شویم که، پیش از هشدارهای سید حسن نصرالله، صهیونیست‌ها کشتی‌های بزرگ خود را برای غارت نفت و گاز میدان گازی «کاریش» روانه کرده بودند اما به محض این که دبیرکل محبوب جنبش حزب‌الله گفت: همه زیر ساخت‌های انرژی اسرائیل را هدف قرار می‌دهیم» ورق به صورت کامل به نفع دولت لبنان برگشت. این پیروزی آن‌قدر برای ملت، دولت و جنبش حزب‌الله شیرین است که برخی رسانه‌های صهیونیستی کاریکاتوری کشیده و نوشتند، لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل حتی لباس‌هایش را هم به حریف داد!
پیروزی دوم در عراق
کیلومترها دورتر از لبنان نیز مقاومت شیعی عراق پس ماه‌ها توانست به یک بحران سیاسی عمیق پایان دهد. پس از حدود یک سال پر نشیب و فراز و حتی در برهه‌ای خونین با پیگیری‌های مقاومت و چارچوب هماهنگی شیعیان بن‌بست سیاسی عراق شکسته شد. بالاخره نمایندگان پارلمان عراق در جلسه‌‌ای در روز پنجشنبه به دولت «محمد شیاع السودانی» رأی اعتماد دادند. نمایندگان پارلمان با اکثریت قاطع به وزرای کابینه السودانی و برنامه‌های دولت او رأی اعتماد دادند. در این جلسه «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق، «جنین پلاسخارت» رئیس‌هیئت سازمان ملل در عراق، «فائق زیدان» رئیس‌شورای عالی قضایی و دیگر مسئولان عالی‌رتبه عراق حضور داشتند. محمد شیاع السودانی دو هفته پیش، پس از آن‌که رئیس‌جمهور عراق پس از ماه‌ها تأخیر انتخاب شد، مأمور به تشکیل کابینه جدید عراق شد. انتخابات عراق سال گذشته (۲۰۲۱) برگزار شده بود، اما انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و نیز تشکیل دولت با کارشکنی‌های داخلی و خارجی به بن‌بست خورده بود.
السودانی پس از گرفتن رأی اعتماد در توئیتی نوشت: «بعد از توکل بر خدا، کابینه پیشنهادی ما، رأی اعتماد پارلمان را کسب کرد.» همچنین «عبد اللطیف جمال رشید» رئیس‌جمهور عراق روز جمعه، ضمن تاکید بر لزوم تقویت وحدت ملی در عراق، خاطرنشان کرد که تشکیل دولت جدید گامی اساسی در جهت عبور از بحران است. گفتنی است، این اتفاق علی‌رغم کارشکنی‌های پیاپی جریان صدر با پیگیری‌های مداومت چارچوب هماهنگی شیعیان که بخش قابل توجی از آن را نمایندگان مقاومت عراق تشکیل می‌دادند، میسر شد. رئیس‌جمهور عراق در ادامه گفت: «وضعیت کنونی مستلزم تقویت وحدت ملی، غلبه بر مشکلات و تلاش برای برقراری ثبات در کشور و حفظ امنیت شهروندان است.»
نام وزرا
بر اساس گزارش رسانه‌های عراقی، وزرای پیشنهادی کابینه السودانی عبارت‌اند از: ۱-فؤاد حسین وزیر خارجه؛ ۲-حیان عبدالغنی وزیر نفت؛ ۳-محمد تمیم وزیر برنامه‌ریزی؛ ۴-طیف سامی وزیر دارایی؛ ۵-ثابت محمد وزیر دفاع؛ ۶-عبدالأمیر الشمری وزیر کشور؛ ۷-صالح مهدی وزیر بهداشت؛ ۸-ایفان فائق وزیر مهاجرت؛ ۹-رزاق محیبس وزیر حمل‌ونقل؛ ۱۰- عون ذیاب وزیر منابع آبی؛ ۱۱- احمد الاسدی وزیر کار؛ ۱۲- احمد المبرقع وزیر جوانان؛ ۱۳-ابراهیم نامس وزیر آموزش و پرورش؛ ۱۴- اثیر داود سلمان وزیر بازرگانی؛ ۱۵- خالد شوانی وزیر دادگستری؛ ۱۶- زیاد علی فاضل وزیر برق؛ ۱۷- هیام عبود وزیر ارتباطات؛ ۱۸- عباس جبر وزیر کشاورزی؛ ۱۹- نعیم العبودی وزیر آموزش عالی؛ ۲۰- خالد بتال نجم وزیر صنایع؛ ۲۱- احمد فکاک احمد وزیر فرهنگ. با توجه به اسامی وزراء و وابستگی‌های حزبی آنها مشخص می‌شود که بسیاری از وزارت‌خانه‌ها به افراد نزدیک به مقاومت رسیده است.
گفتنی است که کشورهای عربی، هیئت‌های اعزامی سازمان ملل متحد در بغداد و دولت‌های آمریکا، آلمان و انگلیس نیز در پیام‌هایی از اعطای رأی اعتماد به دولت محمد شیاع السودانی استقبال کردند و تشکیل دولت جدید را به وی تبریک گفتند. البته این تبریک‌ها را عرف دیپلماتیک تحمیل می‌کند، اما آن‌چه مسلم است یکی از پیروزهای این حل بن‌بست، جریان مقاومت عراق و چارچوب هماهنگی شیعیان است که با پیگیری‌های خود السودانی را به کرسی نخست‌وزیری نشاندند.