فرح پهلوی در پاسخ به مطالبات مردمی و تجمع اخیر مردم در مقابل سفارت سوئیس که مطالبه‌شان بازگرداندن اموال به تاراج رفته ایرانیان توسط خاندان پهلوی بود، گفت: ...

فرح پهلوی در پاسخ به مطالبات مردمی و تجمع اخیر مردم در مقابل سفارت سوئیس که مطالبه‌شان بازگرداندن اموال به تاراج رفته ایرانیان توسط خاندان پهلوی بود، گفت: من چیزی ندزدیدم! اما به اعتراف دفتر مبارزه با جرائم سازمان ملل و رسانه‌های اروپایی و آمریکایی، شاه مخلوع ایران، ۳۵ میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرده است.

سرویس سیاسی-
چندی پیش تجمعی همزمان با سالروز فرار شاه خائن از کشور، با نام «تجمع طلبکاران شاه» و تحت عنوان «مطالبه ۵۶ میلیارد دلار دزدی» از سوی کمیته مردمی- دانشجویی مطالبه‌گران از شاه در مقابل سفارت سوئیس در ایران برگزار شد.
مردم و دانشجویان در این تجمع تاکید کردند که ۴۴ سال پیش در چنین روزهایی که شاه خائن و جنایتکار از ترس افتادن به دست مردم و محاکمه و مجازات در دادگاه عدل اسلامی با «سرقت ۵۶ میلیارد دلار» اموال غارت کرده و به همراه همسر و فرزندانش به خارج‌گریخته، خانواده‌اش اموال مردم ایران را بازگردانند.
در واکنش به این تجمع و فضای رسانه‌ای ایجاد شده، همسر شاه، فرح پهلوی واکنش نشان داده و گفته بود: «من چیزی ندزدیدم؛ جواهراتم را در گنجه‌های کاخ نیاوران گذاشتم و فقط یک جفت پوتین برای پیاده‌روی برداشتم»! به فاصله کوتاهی پس از این ماجرا، تعدادی از فعالین ضدانقلاب پروژه رسانه‌ای «وکالت دادن به ربع پهلوی برای رسیدن به ایرانِ آزاد را مطرح کردند»!، این ادعای مضحک به فاصله کوتاهی به فضاحت کشیده شده و حتی صدای اپوزیسیون را هم درآورد.
اعتراف ربع پهلوی به دزدی شاه خائن
و اما فرح پهلوی در حالی این سخنان را مطرح کرده که فرزند خودشاه‌پندارش در مصاحبه‌ای جواب مادرش را داده و گفته: پدرم هنگام خروج از ایران حدود ۶۲ میلیون دلار از ایران خارج کرده و دارایی ما فقط همین مقدار است! البته که باید گفت؛ این تازه بخشی از آن میلیاردها دلاری است که روزنامه‌های آمریکایی و انگلیسی به آن اعتراف می‌کنند و ربع پهلوی می‌خواهد این سرمایه هنگفت ایرانیان را که به دست پدرش دزدی شده،‌ تقلیل دهد اما برای بهتر مواجه شدن با این موضوع باید سری بزنیم به اسنادی که خود رسانه‌های اروپایی و آمریکایی از اموال میلیارد دلاری شاه و خانواده‌اش منتشر کرده‌اند. به اعتراف آنها، شاه مخلوع ایران،
۳۵ میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرده است.
روایت پسرخاله فرح
از دزدی ثروت ایران توسط خاندان پهلوی
سال گذشته پسر خاله فرح پهلوی در گفت‌وگو با قدس درباره دارایی‌های پهلوی‌ها که از ایران خارج کردند، گفت: ثروت شاه به هنگام خروج از کشور شامل چهار بخش بود: بخش نخست آن، مبلغی در حدود
۶۲ میلیون دلار بود که تا زمانی که شاه زنده بود، قسمتی از آن را خرج کرد و ۵۰ میلیون دلار یا کمتر باقی ماند که رضا و علیرضا و فرح هرکدام ۲۰درصد، لیلا و فرحناز هر کدام ۱۵درصد، شهناز ۸ درصد و مهناز نوه شاه (دختر اردشیر زاهدی) ۲درصد از این پول را ارث بردند. بخش دوم ثروت خاندان پهلوی که کمتر به چشم می‌آید، مربوط به مستغلات این خاندان است که خب بخشی از آن دیده می‌شود و بخشی از آن پنهان مانده است. بخش سوم دارایی‌ها را جواهراتی تشکیل می‌دهد که خاندان پهلوی از کشور خارج کردند. شنیدم که بخشی از این جواهرات(حدود ۴صندوق) را فریده دیبا و شهبازی در بانک‌های سوئیس به امانت گذاشتند. بخش چهارم اما مربوط به تراستی است که شاه ایجاد کرده بود. چیزی که به خاطر دارم و شنیده بودم رقمی در حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیارد است.
بخشی از فهرست پول‌های خارج شده از ایران
«یرواند آبراهامیان» از تاریخ‌نگاران برجسته ارمنی- آمریکایی در کتاب «ایران بین دو انقلاب» ضمن اشاره به مقاله روزنامه «نیویورک تایمز» در آن زمان درباره بنیاد پهلوی آورده است: «به نوشته نیویورک‌تایمز، در پس ظاهر فعالیت‌های خیریه، این بنیاد به سه منظور به‌کار می‌رفت: به‌عنوان منبعی از درآمد برای خاندان سلطنتی، به‌عنوان ابزاری برای اعمال نفوذ در بخش‌های مهم اقتصاد و به‌عنوان مجرای پاداش به حامیان رژیم. این استاد دانشگاه آمریکایی همچنین درباره اموال به‌غارت رفته توسط نزدیکان محمدرضا پهلوی و دربار سلطنتی با استناد به آمار بانک مرکزی در آغازین روزهای انقلاب اسلامی می‌نویسد: «بانک مرکزی ایران لیستی را از ۱۷۷ نفر از اشخاص برجسته (رژیم پهلوی) منتشر کرد که جمعا حدود ۲ میلیارد دلار را به خارج از این کشور منتقل کرده بودند. برخی از مهم‌ترین افراد در بین آنها بدین شرح است:
ـ جعفر شریف امامی، حدود ۳۱ میلیون دلار
ـ غلامعلی اویسی، ۱۵ میلیون دلار
ـ نمازی، ۹ میلیون دلار
ـ ناصر مقدم، ۲ میلیون دلار
ـ شهردار وقت تهران، ۶ میلیون دلار
ـ وزیر وقت بهداشت، ۷میلیون دلار
ـ مدیر شرکت ملی نفت ایران، بیش از ۶۰ میلیون دلار
۴ میلیارد دلار ظرف دو سال
روزنامه‌ نیویورک‌تایمز نیز در تاریخ دهم ژانویه ۱۹۷۹، با استناد به گفته منابع بانکی جهانی نوشت که مبلغی بین دو تا چهار میلیارد دلار تنها در طول این دو سال آخر (۱۳۵۶ و ۱۳۵۷) از سوی خانواده سلطنتی ایران به آمریکا منتقل شده است.
فایننشال‌تایمز: محمدرضا پهلوی
۳۵ میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرده است
در سال ۱۳۹۱ نیز روزنامه «فایننشال‌تایمز» به مناسبت بیداری اسلامی در کشورهای عربی میزان دارایی‌های خارج شده توسط محمدرضا پهلوی را بدین شرح اعلام کرد: «محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران ۳۵ میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرده است.»
رضاخان در سال‌های سلطنت خود نزدیک به ۷ هزار دهکده و مناطق وسیعی از اراضی ایران را به املاک شخصی خود اضافه کرد. جواهرات سلطنتی نیز به این لیست اضافه می‌شود. نویسنده مقاله «معمای جواهرات سلطنتی پس از سقوط پهلوی اول» در آغاز یادداشت خود می‌نویسد: در هنگام خروج محمدرضا و فرح پهلوی از ایران، بخش اعظمی از همین جواهرات سلطنتی توسط چمدان‌های متعدد در کنار مبالغ هنگفتی ارز از کشور خارج شد: «فرح» دستور داد ۳۸۴ عدد چمدان و صندوق بسته شود. یک تیم از افراد مورد تأیید فرح جمع‌آوری و بسته‌بندی همه‌گونه عتیقه، جواهرات و الماس‌های گرانبها، ساعت‌های تمام‌طلا و تاج و نیم‌تاج‌های تمام زمرد را بر عهده داشتند. این گنجینه از جواهرات و عتیقه‌جات در مکان‌های امن کاخ نیاوران نگهداری می‌شد.
دفتر مبارزه با جرائم سازمان ملل: محمدرضا پهلوی ۳۵ میلیارد دلار از ایران خارج کرده است
یکی از رسانه‌های غربی هم به نقل از دفتر مبارزه با جرائم سازمان ملل در گزارشی که به اموال دیکتاتورهای جهان پرداخته و ثروت خارج کرده شخص محمدرضا پهلوی را ۳۵ میلیارد دلار برآورد کرده که در گزارش ccfd terresolidaire منتشر شده است.
گفتنی است، زمین مشهوری در لس آنجلس به گران‌ترین زمین جهان مشهور شد که رضاپهلوی سال ۲۰۲۱ آن را به قیمت یک میلیارد دلار فروخت.
طلبکار شدن سارقان اصلی ملت ایران
با همه اخبار مختلفی که از اموال سرقت شده ملت ایران توسط رسانه‌های غربی‌ها و افراد مختلف منتشر شده یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که هنوز پاسخ مشخصی به آن داده نشده این است که چرا کشورهایی که حامی شاه ایران بودند و امروز داعیه حمایت از مردم جهان را دارند، تلاش نمی‌کنند بر اساس یک فرآیند مشخص اموال مردم ایران را از بازماندگان این خاندان پس بگیرند یا حداقل اجازه دهند تا نمایندگان ملت ایران غارتگران پهلوی را مورد تعقیب قضایی قرار دهند.
از همه جالب‌تر و طنز تلخ ماجرا؛ موضع طلبکارانه سارقان اصلی ملت ایران چون فرح پهلوی است که با پررویی تمام صحبت‌های خودشان را نقض کرده و می‌گویند خاندان پهلوی هیچ ثروتی را از ایران خارج نکرده و پاک‌دست است.
مطالبه مردم در رسانه‌ها؛
حقوق گذشته و به تاراج رفته ملت ایران را بازگردانید
درباره اموال سرقت شده از ایران چند سالی است که همزمان با سالگرد فرار شاه از ایران، تعداد زیادی از مردم با راه‌اندازی پویش‌های مختلفی تحت عناوین مختلف مثل(درخواست استرداد اموال سرقت شده ملت توسط خاندان پهلوی، پیگیری حقوقی برای استرداد اموال مسروقه ایران از خانواده پهلوی، اموال غارت شده ملت ایران توسط پهلوی بازگردانده شود) در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس ثبت شده و مردم خواهان پیگیری و بازگردانده شدن اموال مردم ایران از خارج کشور به داخل ایران هستند.
سخنگوی دولت: محکمه‌ای تشکیل شده
تا به غارتگری‌های خاندان پهلوی رسیدگی کند
در همین راستا، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیئت دولت در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت و در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ادعاهای فرح پهلوی درباره خارج نکردن اموال و جواهرات از ایران در زمان انقلاب اسلامی و فرارشان از کشور گفت: من این را به فال نیک می‌گیرم که بعد از
۴۴ سال بعضی‌ها یادشان افتاده که باید نسبت به اقدامات و غارتگری‌های خود و این که اموالی که به غارت رفته یا نرفته، پاسخگو باشند.
وی با بیان اینکه محاکم صالح باید به این اموال به غارت رفته مردم ایران رسیدگی کنند، افزود: ما استقبال می‌کنیم که یک محکمه صالحی رسیدگی کند تا روشن شود چه میزان اموال به صورت حساب‌های بانکی، وجه نقد، جواهرات، املاک یا سایر اموال که متعلق به ملت بزرگ ایران است، توسط دیکتاتور فراری و خانواده‌هایشان غارت شده و این‌ها کجا هزینه می‌شود و آیا برای تجمعات غیرقانونی، آشوب‌آفرینی و یا تروریسم رسانه‌ای یا غیر رسانه‌ای هزینه می‌شود
یا خیر.
بهادری جهرمی تصریح کرد: بعضی مطالب مثل جُک است و مردم وقتی این‌ها را می‌بینند خنده‌شان می‌گیرد که می‌گویند من با خودم پوتین بردم. خاطرات اطرافیان خود آنها و بعضی اعترافات‌ خودشان روشن است. خاطرات مجموعه‌های تشریفاتی کاخ‌هایی که بسته‌بندی اموال آن‌جا صورت گرفته نیز موجود است.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: مستندات و کتب متعدد تاریخی در این زمینه وجود دارد. حتی در ارزیابی‌های خیلی از کشورهای خارجی، تخمین زده شده که اعدادی مانند ۳۵ یا ۵۶ میلیارد دلار ارزش این اموال است و در برخی از نشریات به عنوان بزرگ‌ترین غارت‌گر از این‌ها یاد شده است.
بهادری جهرمی اظهار کرد: خوب است که این ماجرا بهانه‌ای شود که یک بار بعضی‌ها به خودشان بیایند و پاسخگوی این غارت‌های گسترده‌ای که از مردم کردند، باشند و محکمه صالحی به این موضوع رسیدگی کند.