تحولات فلسطین اشغالی همزمان سفر مخفیانه رئیس سازمان سیا به تل‌آویو...

تحولات فلسطین اشغالی همزمان سفر مخفیانه رئیس سازمان سیا به تل‌آویو، هرچند که نشانه چراغ سبز آمریکا برای سرکوب و جنایات بیشتر رژیم صهیونیستی بود، در عین حال نشان داد که آمریکا و سرویس جاسوسی آن قادر نیستند نقش مثبتی در مهار بحران فزاینده امنیتی اسرائیل ایفا کنند.

به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا‌، از روز پنج‌شنبه گذشته برای گفت‌وگو با مقامات اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی وارد اسرائیل شده بود. به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل افزایش تنش میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی، یکی از مهم‌‌ترین موضوع‌های مورد بحث او با مقامات اسرائیلی و رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی بود.
ویلیام برنز، رئیس سیا که سفرش در میانه تشدید تنش‌های امنیتی در کرانه باختری و نوار غزه انجام شد، در بخشی از سفر خود به خاورمیانه با احمد فتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر نیز دیدار کرد.
شبکه صهیونیستی «کان» نیز روز جمعه گزارش داد که مدیر سیا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و دیوید بارنه‌ئا، رئیس موساد دیدار و مذاکره کرده است.
سفر‌ ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا به اسرائیل و مناطق فلسطینی کمی پیش از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از اسرائیل و کرانه باختری انجام شده است. قرار بوده بلینکن روز دوشنبه در تل‌آویو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، الی کوهن، وزیر امور خارجه و دیگر رهبران ارشد اسرائیل دیدار کند. از محورهای گفت‌وگو در این دیدار «اعلام حمایت پایدار آمریکا از امنیت اسرائیل، به‌ویژه در برابر تهدیدات ایران» خواهد بود.
قبل از ورود برنز به منطقه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در سفری مشابه با مقامات رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار داشت.
در حالی که ویلیام برنز رئیس سیا پنج‌شنبه وارد تل‌آویو شده بود، نظامیان رژیم صهیونیستی مقارن این سفر، به اردوگاه جنین در کرانه باختری رود اردن حمله کرده و به‌شدت با نیروهای مقاومت فلسطین درگیر شدند. در پی این حمله ۱۰ فلسطینی از جمله یک زن شهید و ٢٠ نفر مجروح شدند. برخی منابع صهیونیستی ادعا کردند که هدف از این عملیات گسترده، دستگیری یکی از اعضای جنبش جهاد اسلامی بود.
اما آنچه ورق تحولات را برگرداند اقدام شهادت‌طلبانه تک‌تیرانداز فلسطینی بود که توانست در بیت‌ا‌لمقدس با وجود مراقبت‌ها شدید امنیتی، ۹ صهیونیست را به هلاکت برساند و دو برابر این تعداد را مجروح کند. پس از وی نیز یک نوجوان سیزده ساله فلسطینی با عملیات استشهادی، دو صهیونیست دیگر را مجروح کرد تا نشان دهد که ناامنی صهیونیست‌ها عمق و گستره متفاوتی یافته و دیگر به غزه یا لبنان محدود نمی‌شود. به عبارت دیگر، در حالی که سازمان‌های امنیتی و نظامی سال‌هاست هراسانند و محاسبه می‌کنند که موشک‌های مقاومت از کدام مناطق به عمق سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌شود، ظرف چند دقیقه به هدف اصابت می‌کند و هر موشک چند صهیونیست را می‌کشد و چند تاسیسات و ساختمان را نابود می‌کند، حالا فقط در عملیات یک تک‌تیرانداز جوان و شجاع فلسطینی در عمق مناطق اشغالی، نزدیک سی صهیونیست تارومار شده‌اند، بی‌آنکه نه از سرویس‌های نظامی امنیتی اسرائیل و نه پنتاگون و سیاکاری برای مهار برآید. این در حالی است که اسرائیل و پنتاگون به تازگی مانور نظامی مشترکی را هم با هیاهوی فراوان برگزار کرده بودند.
بخش دیگر بحران امنیتی تودرتوی اسرائیل، به تصاعد اعتراضات گروه‌ها و احزاب صهیونیست علیه دولت مستعجل نتانیاهو مربوط می‌شود چنانکه در اقدامی کم‌سابقه، تظاهرات صد و پنجاه هزار نفری در تل‌آویو برگزار کرده و خواستار سرنگونی نتانیاهو و دولت وی شدند. پنج دولت اخیر صهیونیست، یک سال هم دوام نیاورده‌اند و سرنوشت بهتری، در انتظار کابینه وصله و پینه‌ای نتانیاهو نیست. این وضعیت موجب تشدید بحرانی به نام «مهاجرت معکوس» شده، چرا که بسیاری از صهیونیست‌های مهاجر به فلسطین اشغالی، کمترین آینده و امنیتی برای خود متصور نیستند.
به هر حال می‌توان گفت تک‌تیرانداز شهید فلسطینی نه‌تنها ده‌ها صهیونیست را به دقت مورد هدف قرار داد، بلکه فراتر از آن، برجک سیا و پنتاگون را هم یک‌جا زد.