با توجه به نگراني صهيونيست‌ها از فروپاشي تل‌آويو در دهه هشتم تاسيس خود، اين بار رئيس رژيم صهيونيستي با يادآوري نفرين دهه هشتم، نسبت به پايان حيات اسرائيل هشدار داده است.

با توجه به نگرانی صهیونیست‌ها از فروپاشی تل‌آویو در دهه هشتم تاسیس خود، این بار رئیس رژیم صهیونیستی با یادآوری نفرین دهه هشتم، نسبت به پایان حیات اسرائیل هشدار داده است.
مدت‌هاست که بسیاری از مقامات صهیونیستی در تل‌آویو هشدار می دهند که دهه هشتم تاسیس این رژیم، دهه پایانی آن است. عمده این هشدارها با توجه به زمینه تاریخی درباره فروپاشی دولت‌های یهود در طول تاریخ است که هیچ‌کدام نتوانسته‌اند بیش از هشتاد سال دوام بیاورند. به تازگی نیز این هشدار از سوی رئیس‌رژیم صهیونیستی عنوان شده و او در اظهاراتی که در نوع خود اولین بار عنوان شده است، نسبت به فروپاشی این رژیم ظرف چند سال هشدار داد. اسحاق هرتزوگ، رئیس‌رژیم صهیونیستی هشدار داد که جامعه صهیونیستی با خطر فروپاشی از درون رو‌به‌روست و وضعیت مانند بشکه‌ای از مواد منفجره در حال انفجار است.
رئیس‌رژیم صهیونیستی با هشدار نسبت به این که شاید تل آویو هشتاد سالگی خود را نبیند، در ادامه گفت: «من در مقابل چشمانم شکاف‌ها در داخل را می‌بینم که عمیق‌تر می‌شود و تنها می‌توانم یادآوری کنم که دو بار در طول تاریخ در زمان سلطنت خاندان داوود و حشمونیان (Hasmoneans)، یک دولت یهودی در سرزمین اسرائیل پدید آمد و قبل از رسیدن به هشتاد سالگی دو بار سقوط کرد و این سقوط اکنون نیز محتمل است.»
پیش از هرتزوگ‌، مقامات دیگری نیز هشدارهای متعددی درباره احتمال زوال در دهه هشتم مطرح کرده بودند. از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر فعلی در تل‌آویو هم از جمله افرادی است که درخصوص زوال این رژیم ابراز نگرانی کرده بود. او در تاریخ نهم اکتبر ۲۰۱۷ در جشن «سوکوت» یهودیان گفته بود: «تمامی تلاش خود را برای اینکه اسرائیل صدمین سالروز تأسیسش را ببیند به کار خواهم گرفت، اما این یک امر حتمی نیست. تاریخ به ما یاد داده که حکومت مردم یهود بیش از هشتاد سال تاکنون دوام نیاورده است که مربوط به دوره حشمونیان است.»
همچنین «ایهود باراک»، نخست‌وزیر اسبق رژیم‌صهیونیستی هم از جمله کسانی است که نسبت به آینده این رژیم در دهه هشتم هشدار داده است. وی در تابستان امسال در گفت‌و‌گو با روزنامه عبری‌زبان ‌«یدیعوت آحارونوت» از نگرانی خود درباره نابودی این رژیم خبر داد و گفت که در تاریخ، هیچ حکومت یهودی بیش از ۸۰سال عمر نکرده مگر در دو مورد استثنا. ایهود باراک در این خصوص گفت: «در طول تاریخ یهودیت، حکومت یهودیان بیش از ۸۰سال عمر نکرده مگر در دو دوران: دوران پادشاهی داوود و دوران حشمونیان که در هر دو دوره نیز دهه هشتم سرآغاز تجزیه آنها بوده است.»
چرا صهیونیست‌ها نگرانند؟
عمده نگرانی صهیونیست‌ها از آینده نامعلوم این رژیم به دو دلیل عمده است:
از یک طرف اختلافات داخلی در مناطق اشغالی فلسطین در بالاترین سطح خود است و تل آویو و دیگر شهرهای اشغالی هر شنبه شاهد تظاهرات ده‌ها هزار نفری علیه کابینه تازه تاسیس نتانیاهو است. کابینه ای که با دشواری پس از چهار سال تشکیل شده، اما با مخالفت‌های گسترده به‌دلیل دستکاری در دستگاه قضایی رو‌به‌روست. نتانیاهو در واقع با خشم گسترده عمومی، هشدار صدها اقتصاددان و حقوقدان‌ها و نشانه‌هایی از افول سرمایه‌گذاری خارجی و محکومیت بین‌المللی برای برنامه‌های خود مواجه است. از طرف دیگر افزایش تحرکات و عملیات‌های نیروهای فلسطینی امان صهیونیست‌ها را بریده است. حمله جمعه شب به صهیونیست‌ها در خارج از کنیسه بیت المقدس که منجر به کشته شدن حداقل هفت اسرائیلی شد، شدیدترین تنش و حمله طی سال‌های گذشته در مناطق اشغالی است و وضعیت را از حالت عادی به وضعیت غیرعادی برای ساکنان مناطق اشغالی تغییر داده است. احتمال واکنش بیشتر فلسطینی‌ها، به‌ویژه از سوی حماس و جهاد اسلامی احساس می تواند منازعه جدیدی را در فلسطین رقم بزند و حتی دامنه درگیری‌ها را به خارج از مرزهای فلسطین بکشاند. مجموع این شرایط جز به معنای وضعیت فوق‌العاده امنیتی برای صهیونیست‌ها نیست.
ادامه سیاست شکست خورده مشت آهنین
با توجه به تشدید خشونت‌ها و نگرانی صهیونیست‌ها از تکرار عملیات نیروهای فلسطینی، مقامات صهیونیست همچنان سیاست مشت آهنین خود را که سیاستی شکست خورده است، ادامه می دهند. به تازگی نیز وزیر امنیت داخلی اسرائیل عاملان عملیات شهادت طلبانه فلسطین را به اعدام بر روی صندلی الکتریکی تهدید کرد. روزنامه رای الیوم در این ارتباط نوشت، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در جلسه حزبش «قدرت یهود» گفت: «قانون مجازات اعدام برای کسانی که غیرنظامیان را قتل عام می‌کنند اعمال می‌شود و آنها باید روی صندلی الکتریکی اعدام شوند.» وی با اشاره به تصمیم خود برای صدور دستور به نیروی انتظامی برای سرکوب فلسطینیان در قدس اشغالی گفت: خانه‌ها را تخریب می‌کنیم و کوچه به کوچه می‌گردیم.بن گویر گفت، از تصویب پیش‌نویس قانون سلب تابعیت یا اقامت فرد خرابکاری که به خاطر ارتکاب اقدام مسلحانه غرامت دریافت کرده، استقبال می‌کند و اقدامات علیه «تروریست‌ها» با قدرت ادامه خواهد یافت.