آنچه بيش از همه به خشونت‌ها و تنش‌ها در مناطق اشغالي فلسطين دامن زده است، رفتار افراطي كابينه نتانياهو در تل آويو است ...

آنچه بیش از همه به خشونت‌ها و تنش‌ها در مناطق اشغالی فلسطین دامن زده است، رفتار افراطی کابینه نتانیاهو در تل آویو است و در شرایطی که تندروها قدرت را در تل آویو قبضه کرده‌اند، فلسطینی‌ها تنها راه‌حل خود را عملیات مسلحانه می‌دانند. همزمان یک نظامی ارشد ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به نابودی داخلی این رژیم هشدار داده است.

سرویس خارجی-

حملات و یورش صهیونیست‌های افراطی به شهرک الحواره در جنوب نابلس طی چند روز گذشته، تشدید حملات نظامی صهیونیست‌ها به شهروندان فلسطینی و درگیری‌های چند ماه گذشته در کرانه باختری واقعیت جدیدی را در فلسطین آشکار می‌کند و آن این که شکل کابینه سیاسی تل آویو به سمت راست تندرو و افراطی حرکت کرده است و این کابینه افراطی باعث شده تا شهرک نشینان تندرو حاشیه امن برای فعالیت‌های ضدبشری خود علیه فلسطینی‌ها پیدا کنند.
همه شهرک‌های صهیونیستی که در کرانه باختری اشغالی ساخته شده‌اند، از سوی جامعه بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند، اما همین شهرک‌‎ها امروزه بیش از ۶۸۵ هزار صهیونیست را در خود جای داده‌اند. همزمان اقدامات تروریستی شهرک نشینان در همه سال‌های گذشته افزایش یافته و سازمان ملل متحد بیش از ۶۶۰ حمله تروریستی شهرک نشینان به فلسطینی‌ها را در سال ۲۰۲۲ ثبت کرده است.
آنچه تحولات سال ۲۰۲۳ را در فلسطین متفاوت از گذشته می‌سازد این است که شهرک نشینان صهیونیستی اکنون در کابینه نتانیاهو هستند و وزارتخانه‌ها را اداره می‌کنند. حضور آنها از جمله «ایتمار بن گویر»، به عنوان وزیر امنیت ملی و «بزالل اسموتریچ» به عنوان وزیر دارایی یک بلوک رادیکال قدرتمند از شهرک نشینان افراطی را در تل آویو تشکیل داده که به هر اقدام ضدبشری علیه فلسطینی‌ها دست می‌زنند، از جمله سوزاندن ۳۰ باب خانه، ۶۰ خودرو و شهادت یک امدادگر فلسطینی که در جریان حمله روز یکشنبه شهرک نشینان به شهرک حواره صورت گرفت. قدرت گیری تندورها در تل آویو حتی با نگرانی گسترده سایر صهیونیست‌ها نیز رو‌به‌رو شده و «عاموس یادلین» رئیس‌سابق بخش اطلاعات نظامی (امان) و رئیس‌مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرده است که برای نابودی تل‌آویو نیازی به موشک‌های نقطه‌زن نیست، زیرا ما از درون درحال فروپاشی هستیم. عاموس یادلین در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با انتقاد تند از سیاستمداران و کابینه جدید رژیم صهیونیستی به‌ریاست بنیامین نتانیاهو گفت: «ما اکنون در کابینه اسرائیل افرادی را می‌بینیم که به‌جای اینکه مشغول مسئله ایران و حزب‌الله باشند، موجب تشدید درگیری‌ها و تفرقه‌ها می‌شوند. ما آتش را در این‌جا شعله‌ور کرده‌ایم و از طرف دیگر خطر عملیات‌های فلسطینی نیز وجود دارد که باید متوقف گردد.» عاموس یادلین افزود: (سید حسن) نصرالله نشسته و درباره خانه عنکبوت۲ صحبت می‌کند. اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند که پیوند میان آنها و حکومت قطع شده است. آنها اکنون به جایی رسیده‌اند که احساس می‌کنند عزیزانشان و زندگی خود را از دست داده‌اند درحالی که اسرائیل به سمت و سوی بدی می‌رود. وی تاکید کرد: حزب‌الله (برای نابودی اسرائیل) نیازی به موشک‌های نقطه‌زن ندارد؛ زیرا ما از درون درحال فروپاشی هستیم.
عملیات مسلحانه تنها امید فلسطینی‌ها
در بن بست راه‌حل‌های سیاسی به نظر می‎رسد که عملیات‌های مسلحانه علیه اشغالگران، تنها مسیر امید فلسطینی‌ها برای آزادی سرزمین‌شان است. خالد الگیندی، کارشناس‌اندیشکده خاورمیانه در واشنگتن به وب سایت تحلیلی وکس می‌گوید: «تصادفی نیست که شهرک نشینان خشونت‌طلب و رادیکال جسارت بیشتری می‌کنند، زیرا متحدان‌شان در تل آویو در قدرت هستند.»
از سوی دیگر چندین دهه از روند سازش تشکیلات خودگرادن فلسطین با اشغالگران به پایان رسیده و آن روند سیاسی اکنون بی‌اثر شده است. ادعاهای مداوم دولت بایدن در آمریکا درباره راه‌حل دو کشوری فلسطین به طور قابل توجهی پوچ و دور از واقعیت‌های موجود به نظر می‌رسد. الگیندی همچنین به وبگاه وکس می گوید: «حتی در بحبوحه انتفاضه دوم، افق سیاسی در فلسطین وجود داشت، اما اکنون فلسطینی‌ها هیچ امیدی به راه‌حل‌های سیاسی ندارند و فقط به عملیات مسلحانه علیه اشغالگران فکر می کنند.»
این ناامیدی فلسطینی‌ها از راه‌حل سیاسی را بیشتر هنگامی می توان دید که خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها در هیچ مرجع قانونی قابل پیگیری نیست. نهادهای داخلی تل آویو و اراضی اشغالی عاملان خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها را تعقیب نمی‌کنند. برای مثال، فقط هشت شهرک‌نشین به دلیل هجوم روز یکشنبه به شهرک الحواره دستگیر شدند. به گفته پلیس رژیم صهیونیستی، اکنون پنج نفر از آنها آزاد و فقط سه نفر در بازداشت خانگی هستند. در این شرایط است که خشونت‌ها به طور گسترده‌تر در سراسر کرانه باختری افزایش می‌یابد، زیرا نظامیان اشغالگر اسرائیلی نیز حملات شدیدتری را علیه فلسطینی‌ها انجام می دهند و فلسطینی‌ها راهی جز پاسخ مسلحانه به اشغالگران ندارند.
دشواری خاموش‌کردن آتش کرانه باختری
در عین حال، عملیاتی که منجر به هلاکت دو صهیونیست در جنوب نابلس شد و اقدامات وحشیانه بعد از آن توسط شهرک‌نشینان نشان داد که ظرفیت شعله‌ور شدن کرانه باختری به‌شدت افزایش یافته است. عاموس‌هارئیل تحلیلگر ارشد روزنامه‌هاآرتص در یادداشتی که در این رسانه منتشر شد تأکید کرد: «این حوادث دقیقاً در زمانی اتفاق افتادند که کنفرانس بین‌المللی عقبه با مدیریت دولت آمریکا در حال برگزاری بود تا بار دیگر ثابت کند که نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو هیچ کنترلی بر اوضاع از جمله شرایط سیاسی اسرائیل ندارد.» به‌اعتراف این تحلیلگر صهیونیست قبل از حادثه نابلس هم طی هفته گذشته نیروی بزرگی از ارتش و یگان‌های امنیتی وارد محله القصبه نابلس شدند تا اعضای عرین الاسود را دستگیر کنند، این حمله منجر به درگیری شدیدی شد که ۱۱ فلسطینی در آن شهید شدند، تا بعد از آن هشدارهای وقوع عملیات و تلاش‌های فلسطینیان برای گرفتن انتقام به‌شدت افزایش پیدا کند. گزارش در ادامه می افزاید که آن «عرین الاسود»ی که سرویس‌های امنیتی چهار ماه پیش تصور می‌کردند، به‌طور کامل سرکوب شده و از بین رفته‌اند، همچنان زنده‌اند، و به‌جای فعالانی که کشته شدند، اشخاص جدیدی فعالیت می‌کنند، که از همان روحیه افراد (مبارزان) قبلی الهام گرفته‌اند، آنها همانانی هستند که امروز جایگاه (محترمانه) خاص به خود را در نابلس دارند و حتی از آن هم فراتر می‌توانند به‌افتخار اعلام کنند که خط سیاسی خاص به خود را دارند، خطی که به‌شدت منتقد تشکیلات خودگردان است. در این بین یک روزنامه‌نگار صهیونیست هم از شکل‌گیری تحمیل معادله خون در برابر خون توسط فلسطینیان سخن گفت. به‌اعتراف یونی بن مناخیم که نظرات و تحلیل‌های خود را در رسانه‌های مختلف و در فضای مجازی منتشر می‌کند، فلسطینیان در زمان حاضر تلاش دارند معادله جدیدی را (در مبارزه خود با صهیونیست‌ها) تحمیل کنند که خلاصه آن خون در برابر خون است، یعنی در مقابل اقدام ارتش اسرائیل در قتل فلسطینیان، نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست کشته می‌شوند.
نیویورک تایمز: نتانیاهو مجرم است
یک روزنامه آمریکایی نیز نوشت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلایل شخصی از جمله فرار از زندان، این رژیم را وارد جنگی داخلی کرده که حالا از همه جهات آماده انفجار است. به گزارش فارس، روزنامه «نیویورک تایمز» مقاله‌ای از «توماس فریدمن» روزنامه‌نگار آمریکایی را منتشر کرد و در آن نوشت که «اسرائیل امروز مثل یک دیگ با بخار زیادی است که در پی تسلط بنیامین نتانیاهو بر دولت راست‌گرای افراطی، در آستانه منفجر شدن از همه جهات است».
فریدمن می‌افزاید: «حملات جوانان فلسطینی با گسترش شهرک‌های اسرائیلی و سوزاندن روستاهای فلسطینی توسط شهرک‌نشینان همزمان شد. به همین ترتیب، قیام مردمی علیه تصرف قدرت قضایی توسط نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، آغاز شد و همه این‌ها به گونه‌ای که قبلاً در اسرائیل ندیده‌ایم، سقوط حکومت را تهدید می‌کند»
این روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی در ادامه خاطرنشان کرد: «حملات شهرک نشینان به فلسطینی‌ها و خشونت چیز جدیدی نیست، اما مصادف‌شدن این با افراطی‌ترین دولت ملی‌گرا در تاریخ اسرائیل جالب است. دولتی که اکنون توسط متعصبان مذهبی رهبری می‌شود و هدفشان الحاق کل کرانه باختری به اسرائیل است. آنان اکنون پست‌های کلیدی پلیس، امور مالی و نظامی را در دست دارند و می‌خواهند خطوط قبلی را به طور کامل پاک کنند» فریدمن در ادامه مقاله‌اش می‌پرسد: «کدام رهبر اسرائیلی ممکن است به خاطر اصلاحات فنی قضایی، خطر بروز جنگ داخلی در داخل، شکاف با دموکرات‌های یهودی در سراسر جهان، گسست از آمریکا و سایر آسیب‌‌های قابل توجه، جایگاه وجودی اسرائیل را تهدید کند؟»
وی در پاسخ به این سؤال می‌نویسد: «نتانیاهو همه این‌ها را فقط برای چیزی بسیار بزرگ، بسیار مهم و بسیار شخصی به خطر می‌اندازد. این یک اصلاح قضایی است که او امیدوار است به محاکمه‌اش به اتهام خیانت در امانت، رشوه و کلاهبرداری که می‌تواند به زندانی‌شدنش منجر شود، پایان دهد. اصلاحات قضایی به ائتلاف راست‌گرای او قدرت بی‌حدی می‌دهد تا در هر جایی شهرک‌‌سازی کند». به عبارت دیگر، تحلیلگر آمریکایی می‌گوید: «اصلاحات قضایی یک بازی قدرتی است که نتانیاهو می‌خواهد با آن و بر اساس خواست خود، هر چیزی را که دادگاه عالی با اکثریت یک کرسی در کنست دستور دهد، لغو کند»فریدمن به شواهدی مبنی بر فرار سرمایه‌گذاری‌ها از رژیم صهیونیستی اشاره و خاطرنشان کرد: «متاسفانه، با توجه به کودتای قضایی، پولی که ما جمع‌آوری کردیم وارد اسرائیل نمی‌شود. ما این را از سرمایه‌گذاران و بازرگانان نگران که با احتیاط پول‌های خود را به خارج از کشور منتقل می‌کنند و همچنین از کارمندانی که نگران آینده خود در اسرائیل هستند شنیده‌ایم».