روز گذشته ناوهای روسیه و چین برای شرکت در رزمایش مشترک با نیروهای دریایی کشورمان وارد آب‌های سرزمینی ایران شدند...

روز گذشته ناوهای روسیه و چین برای شرکت در رزمایش مشترک با نیروهای دریایی کشورمان وارد آب‌های سرزمینی ایران شدند.
رزمایش مشترک ایران‌، روسیه و چین با عنوان «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳» روز گذشته آغاز شد و تا ۲۸ اسفند در شمال اقیانوس هند ادامه خواهد داشت.
در این رزمایش، یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین ناوهای نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه حضور خواهند داشت.
به گزارش اسپوتنیک‌، وزارت دفاع چین روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه‌ای از رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در دریای عمان از ۱۵ تا ۱۹ مارس (۲۴ تا ۲۸ اسفند) خبر داد.
این اطلاعیه در وب‌سایت رسمی وزارت دفاع چین منتشر شده است. در این اطلاعیه آمده «طبق پیمان‌نامه نظامی میان نیروهای مسلح سه کشور ایران، چین، روسیه و سایر کشورها، این رزمایش با عنوان «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳» در خلیج دریای عمان از امروز ۱۵ مارس به مدت ۴ روز ادامه خواهد داشت.
واکنش آمریکا
به گزارش مهر، جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به سؤالی درباره رزمایش دریایی مشترک مذکور که از امروز آغاز می‌شود، گفت: آنها رزمایش نظامی انجام می‌‌دهند و این اولین‌باری نیست که چین و روسیه با هم رزمایش انجام داده‌‌اند.
وی افزود: ما قطعاً این موضوع را رصد می‌کنیم تا مطمئن شویم هیچ تهدیدی ناشی از این رزمایش برای امنیت ملی ما یا متحدان‌مان در منطقه وجود ندارد.
گفتنی است سال گذشته نیز جمهوری اسلامی ایران با کشورهای چین و روسیه رزمایش دریایی مشترک با عنوان «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲» برگزار کرده بود.