دبیر کل جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران، انتظارات از دولت یازدهم در بخش کشاورزی را تشریح و اعلام کرد: توسعه روستاها باید با شتاب سه دهه اخیر انجام شود. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین روازاده در نشست خبری با تأکید بر امنیت کشاورزی انتظارات جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران از رئیس جمهور دولت […]

دبیر کل جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران، انتظارات از دولت یازدهم در بخش کشاورزی را تشریح و اعلام کرد: توسعه روستاها باید با شتاب سه دهه اخیر انجام شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین روازاده در نشست خبری با تأکید بر امنیت کشاورزی انتظارات جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران از رئیس جمهور دولت یازدهم را تشریح و اظهار داشت: توسعه روستاها باید با شتاب سه دهه اخیر انجام شود.

وی ادامه داد:در ۳۰ سال گذشته ۶۰ هزار روستا در کشور وجود داشت اما اکنون این تعداد به ۲۵ هزار روستای نسبتاً فعال و ۷ هزار روستای نیمه‌فعال رسیده است.

روازاده با بیان اینکه، جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌ها از دیگر انتظارات جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران است گفت: در سه دهه گذشته به ازای هر یک نفر ۲۵ صدم هکتار زمین وجود داشت اما این میزان در اثر تغییر کاربری‌ زمین‌های کشاورزی به یک دهم درصد هکتار رسیده است. در حالی که در کشورهای پیشرفته سهم هر نفر نیم هکتار است.

دبیر کل جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران با تأکید بر فعال‌سازی پرواربندی کشور افزود: در حالی که سال ۸۱ و ۸۲ میزان واردات گوشت کشور ۲۰ هزار تن بود در اثر غیرفعال شدن دامداری‌ها میزان واردات گوشت به ۳۰۰ هزار تن در سال رسیده که این میزان باعث بیکاری یک میلیون نفر می‌شود.

وی با تاکید بر کاهش حاشیه بازار یابی محصولات کشاورزی گفت: در برخی موارد تفاوت قیمت از سر مزرعه تا بازار به ۳۰۰ درصد می‌رسد و سود حاصل از تولید تنها به جیب دلالان می‌رود.

روازاده به راه‌اندازی مشاغل خانگی، کرم ابریشم، ریسندگی، بافندگی و محصولات غذایی تأکید کرد و گفت: با راه‌اندازی این گونه مشاغل اشتغال‌زایی مولد در کشور ایجاد خواهد شد.

وی همچنین به استانداردسازی محصولات غذایی تأکید کرد و گفت: غذایی که باعث سلامت جامعه و خانواده است باید استاندارد تولید شود اما در حال حاضر مرجع استانداردی برای سلامت محصولات نداریم.

روازاده به تشکیل گمرک تخصصی در بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: گمرکی که قیر، سنگ، سنگ‌آهن صادر می‌کند پارامترهای آن نمی‌تواند برای صادرات محصولات کشاورزی مناسب باشد.

به گفته روازاده دولت یازدهم باید به ساماندهی بانک، بیمه و بورس بپردازد و کشت صنعت‌های بلااستفاده را فعال کند. وی عنوان کرد: در حالی که طی سالهای گذشته ۷۰ هزار رأس گوسفند در کشت و صنعت مغان عمل‌آوری می‌شد الان هیچ تولیدی وجود ندارد در حالی که این میزان پرورش گوسفند باعث تولید ۱۰۰هزار تن گوشت می‌شد.

وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیز باید ساماندهی شود که ۱۸۰ هزار مهندس و ۷ هزار شرکت‌ در این سازمان وجود دارد و باید منشور اجرایی برای افزایش تولید داشته باشد.

به گفته روازاده تشکل‌های صنفی بخش کشاورزی نیز باید ساماندهی شود و با داشتن ۳ هزار و ۳۳۰ تشکل صنفی در ایران در صورت ساماندهی در خدمت تولید خواهد بود.