در حالیکه جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران بیش از ده سال در خصوص احیای کبوترخانه، چه در زمینه نرم افزار و چه سخت افزار فعالیت نموده است و اکنون که به موفقیتهای بزرگی در این زمینه نائل شده است، چرا باید شاهد تخریب کبوترخانه ای در نجف آباد اصفهان باشیم. در ذیل متن این خبر […]

فرستادن به ایمیل

در حالیکه جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران بیش از ده سال در خصوص احیای کبوترخانه، چه در زمینه نرم افزار و چه سخت افزار فعالیت نموده است و اکنون که به موفقیتهای بزرگی در این زمینه نائل شده است، چرا باید شاهد تخریب کبوترخانه ای در نجف آباد اصفهان باشیم.

در ذیل متن این خبر درج شده در صفحه ۴ روزنامه آرمان مورخ ۹۲/۴/۲۴ شماره ۲۲۳۶ آورده شده است که امیدواریم واکنش به موقع حامیان این میراث ارزشمند جلوی تخریب این بنا گرفته شود و دیگر شاهد درج چنین اخباری نباشیم.

جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران

مجوز تخریب تنها کبوتر خانه ایران در نجف آباد اصفهان و سرای عجم در اهواز، دغدغه میراث دوستان شده است. ماجرای خروج خانه های تاریخی توسط دیوان عدالت اداری در تهران هنوز خاتمه نیافته که دامنه آن به نجف آباد اصفهان هم کشیده می شود. به طوری که شنیده می شود مالکان یک خانه صفوی در این شهرستان مجوز تخریب تنها برج های مکعبی شکل ایران را گرفته اند. حسین نجفی پور، مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی نجف آباد اصفهان به خبرگزاری میراث فرهنگی می گوید: تنها برج های مکعبی شکل کشور که در بخشی از خانه دوره صفوی واقع شده اند در معرض تخریب قرار گرفته اند. به گفتۀ این فعال میراث فرهنگی، با اینکه این برج ها در ۲۵ اسفند ۷۹ به شماره ۳۴۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند اما به دلیل واقع شدن در ملک خصوصی، وضعیت نابسامانی را سپری می کنند چنانچه در ماه های اخیر مالکان از طریق دیوان عدالت اداری کشور حکم تخریب این بنا را گرفته اند و بیم آن می رود که هر لحظه این برج ها تخریب شوند. انجمن دوستداران میراث فرهنگی در اصفهان اعلام کرده اند: حفاری های غیر مجاز بارها در این خانه صورت گرفته است. این در حالی است که به دلیل مرمت نشدن این بنا، احتمال ریزش و تخریب بر اثر عوامل جوی و انسانی را شدت داده است. برج های صفا آق غلامعلی متعلق به دوره صفوی است. اما کبوتر خانه ها برای گردآوری کود کبوتر ها و دیگر پرندگان، جهت مصارف کشاورزی ساخته می شده است. کود کبوتر در گذشته استفاده های بسیاری در صنعت داشته، از جمله صنعت دباغی در چرم سازی و ساخت باروت. به همین دلیل در زمان شاه عباس صفوی مالیات نسبتاً سنگینی از کبوتر خانه ها گرفته می شد. از دیرباز، برای استفاده از گوشت و کود کبوتران، ساختن کبوترخانه ها معمول بوده است. ساخت چنین بنا هایی در حوالی اصفهان و یزد بیشتر رواج داشته است. کبوتر خانه های کوچک و بزرگ ایران برحسب اندازه میان یکهزار تا ۴۰ هزار کبوتر را در خود جای می دهند. از سویی دیگر ۶۰ نفر از فعالان و دوستداران میراث فرهنگی اهواز خواستار جلوگیری از تخریب سرای عجم شدند. نامه دوستداران میراث فرهنگی خطاب به کرمعلی مهدیان، مالک بنای تاریخی سرای عجم و خیّر مدرسه ساز است. سرای عجم راوی گوشه ای از تاریخ تجارت و کسب و کار شهرستان اهواز است که در صورت تخریب آن یکی از مهمترین اسناد هویتی تاریخ معاصر اهواز از دست رفته و نسل های آینده از درک گوشه ای از تاریخ بی نصیب خواهند ماند. چرا که سرای عجم از بناهای مهم در خیابان سیروس اهواز و در مرکز بازار این کلان شهر است که در صورت رضایت یکی از دو مالک تخریب می شود. سرای عجم که در دوره قاجار بنا نهاده شد از عناصر معماری و بومی خوزستان برخوردار است و به دلیل مجاورت با سرای دادرس، سرای معین التجار، مسجد رضا و… در معرض تخریب قرار دارد. بعد از تخریب خانه های یزد، بافت های تاریخی و خانه های اهواز و اکنون کبوتر خانه اصفهان به تعداد تخریب این بناهای تاریخی افزوده می شود و مسئولان میراث فرهنگی اقدام مؤثری در جلوگیری از این روند به عمل نیاورده اند.

روزنامه آرمان صفحۀ ۴ –  شمارۀ ۲۲۳۶ – مورخ ۹۲/۴/۲۴