bazaryabi

مهمترین مشکل بازاریابی ایران نگرش بر تولید است، نه بازار

مهمترین مشکل بازاریابی محصولات کشاورزی در ایران، به جای آنکه به بازار توجه شود، نگرش حاکم بر تولید است.


یک استاد دانشگاه در حاشیه دوره آموزشی بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی گفت: هنوز تولیدکنندگان ایرانی نمی دانند که چگونه می توانند با توجه به نیاز مخاطب، تولید کنند.

دکتر احمد روستا افزود: در دنیای امروز، مشتری و بازار به عنوان نقطه اول قرار دارد و نوع محصولات و شرایط موجود باید به گونه ای تنظیم شود که به سمت نیازهای اولیه مشتری سوق داده شود. تولید صرف نمی تواند کافی باشد. بلکه باید صنایع تبدیلی و بسته بندی کشاورزی را نیز مدنظر قرار دهیم.

روستا، بسنده کردن تولیدکنندگان بخش کشاورزی به بازارهای داخلی را از دیگر مشکلات موجود برشمرد و ادامه داد: لازم است برای آنکه محصولات کشاورزی نیز از بازاریابی مناسبی برخوردار باشند، پا را فراتر گذاشته و در بازار رقابتی برون گرا ظاهر شویم. به گونه ای که تنها به بازارهای داخلی اکتفا نکنیم.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری بر فعالیتهای بازار و استفاده از شرکتهای بازاریابی می تواند توسعه صادرات را در بر داشته باشد.

تشکلها تشنه بازاریابی نوین هستند

این استاد دانشگاه یادآور شد: حضور فعال مدیران تشکلها و اتحادیه های بخش کشاورزی در دوره آموزشی بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی نشان می دهد این قشر که ارتباط مستقیمی با بخش تولید دارند، تشنه آموزش روشهای بازاریابی نوین هستند.

روستا تاکید کرد: روشهای بازاریابی سنتی، امروزه در دنیا منسوخ شده است بنابراین لازم است تولیدکنندگان و اتحادیه های روستایی و کشاورزی کشور آموزشهای جدید را در زمینه بازاریابی فرا گیرند تا بدین ترتیب دست واسطه ها کوتاه شود.

وی اظهار داشت: لازم است سازمانهای مسئول و ارگانهای دولتی نیز ارتباطشان با بخش خصوصی در این زمینه بیشتر شود.

نویسنده : مسعود حکمت . ۲۵ فروردین ۱۳۹۰

سایت : توسعه و مدیریت کشاورزی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *