مهمترین مشکل بازاریابی محصولات کشاورزی در ایران، به جای آنکه به بازار توجه شود، نگرش حاکم بر تولید است. یک استاد دانشگاه در حاشیه دوره آموزشی بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی گفت: هنوز تولیدکنندگان ایرانی نمی دانند که چگونه می توانند با توجه به نیاز مخاطب، تولید کنند. دکتر احمد روستا افزود: در دنیای امروز، […]

مهمترین مشکل بازاریابی محصولات کشاورزی در ایران، به جای آنکه به بازار توجه شود، نگرش حاکم بر تولید است.


یک استاد دانشگاه در حاشیه دوره آموزشی بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی گفت: هنوز تولیدکنندگان ایرانی نمی دانند که چگونه می توانند با توجه به نیاز مخاطب، تولید کنند.

دکتر احمد روستا افزود: در دنیای امروز، مشتری و بازار به عنوان نقطه اول قرار دارد و نوع محصولات و شرایط موجود باید به گونه ای تنظیم شود که به سمت نیازهای اولیه مشتری سوق داده شود. تولید صرف نمی تواند کافی باشد. بلکه باید صنایع تبدیلی و بسته بندی کشاورزی را نیز مدنظر قرار دهیم.

روستا، بسنده کردن تولیدکنندگان بخش کشاورزی به بازارهای داخلی را از دیگر مشکلات موجود برشمرد و ادامه داد: لازم است برای آنکه محصولات کشاورزی نیز از بازاریابی مناسبی برخوردار باشند، پا را فراتر گذاشته و در بازار رقابتی برون گرا ظاهر شویم. به گونه ای که تنها به بازارهای داخلی اکتفا نکنیم.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری بر فعالیتهای بازار و استفاده از شرکتهای بازاریابی می تواند توسعه صادرات را در بر داشته باشد.

تشکلها تشنه بازاریابی نوین هستند

این استاد دانشگاه یادآور شد: حضور فعال مدیران تشکلها و اتحادیه های بخش کشاورزی در دوره آموزشی بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی نشان می دهد این قشر که ارتباط مستقیمی با بخش تولید دارند، تشنه آموزش روشهای بازاریابی نوین هستند.

روستا تاکید کرد: روشهای بازاریابی سنتی، امروزه در دنیا منسوخ شده است بنابراین لازم است تولیدکنندگان و اتحادیه های روستایی و کشاورزی کشور آموزشهای جدید را در زمینه بازاریابی فرا گیرند تا بدین ترتیب دست واسطه ها کوتاه شود.

وی اظهار داشت: لازم است سازمانهای مسئول و ارگانهای دولتی نیز ارتباطشان با بخش خصوصی در این زمینه بیشتر شود.

نویسنده : مسعود حکمت . ۲۵ فروردین ۱۳۹۰

سایت : توسعه و مدیریت کشاورزی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران