🍇سرکه نوعی مایع اسیدی است که از تخمیر اتانول (الکل اتیلیک) به دست می‌آید و حاوی اسید استیک (اسید اتانولیک) است. غلظت اسید استیک در سرکه‌های خوراکی موجود در بازار که بیشتر مصرف آشپزخانه‌ای دارند، بین ۴ تا ۸ درصد و سرکه‌هایی که برای تهیه ترشیجات استفاده می‌شوند، تا ۱۸ درصد می‌باشد. سرکه طبیعی همچنین […]

🍇سرکه نوعی مایع اسیدی است که از تخمیر اتانول (الکل اتیلیک) به دست می‌آید و حاوی اسید استیک (اسید اتانولیک) است. غلظت اسید استیک در سرکه‌های خوراکی موجود در بازار که بیشتر مصرف آشپزخانه‌ای دارند، بین ۴ تا ۸ درصد و سرکه‌هایی که برای تهیه ترشیجات استفاده می‌شوند، تا ۱۸ درصد می‌باشد. سرکه طبیعی همچنین حاوی مقدار کمی اسید تارتریک، اسید سیتریک و دیگر اسیدهای گیاهی است. سرکه از زمان باستان مورد استفاده بوده و یکی از مواد مهم آشپزی در اروپا و آسیا می‌باشد. علاوه بر استفاده از سرکه به عنوان چاشنی غذا، امروزه از این ماده استفاده‌های زیادی می‌شود. یکی از این کاربردها، استفاده از آن در مصارف کشاورزی (کنترل علف‌های هرز و بیماریهای قارچی) است.

سرکه به عنوان علف‌کش و قارچ‌کش به راحتی قابل تهیه، بی خطر و محصولی ارزان به حساب می‌آید که در کنترل علف‌های هرز و بیماریهای قارچی به شما کمک می‌کند. به علت تاثیر سوزانندگی سرکه، مصرف آن در باغبانی به عنوان درمان شماری از آسیب‌های باغچه به خصوص کنترل علف هرز، مورد ستایش واقع می‌شود.

با در نظر گرفتن مشکلات زیست محیطی علفکش‌های شیمیایی، کاربرد سرکه به صورت تلفیق با کنترل زراعی و مکانیکی می‌تواند جایگزین کاربرد علفکش در کشت سیب زمینی گردد (امینی و همکاران، ۱۳۹۴) .گفتنی است استفاده از این ماده کاملا با اصول کشاورزی ارگانیک همسو است.
استیک اسید (سرکه‌ی خانگی) همانند علف‌کش‌های تماسی عمل نموده و گیاهان را از بین می‌برد. این ماده ابتدا غشا سلولی را تخریب نموه و در ادامه باعث خشک شدن سریع بافت‌های گیاهی می‌شود (Webber et al., 2004).

معمولا،ً سرکه در کنترل علفهای هرز باریک برگ کارایی کمتری نسبت به گونه‌های پهن برگ دارد و در گونه‌های یکساله موثرتر از گونه‌های چند ساله عمل می‌کند (Webber & Shrefler, 2005).
نتایج تحقیق بررسی تاثیر بخار سرکه بر کاهش آسیب بعد از برداشت برخی از میوه‌ها (سیب، آلو، توت فرنگی، زردآلو و …) نشان داده است که بخار سرکه به خوبی می‌تواند از رشد گونه‌های قارچی conidia جلوگیری کند (Sholberg et al., 2000). همچنین استفاده از سرکه برای فرآوری بادام زمینی باعث کاهش رشد گونه‌های قارچی آسپرژیلوس و در نتیجه کاهش تولید سم خطرناک آفلاتوکسین شده است (عرفانی و همکاران، ۱۳۹۴).

در نهایت می توان گفت با توجه به مزایای سرکه (دامنه اثر بالا در فعالیت‌های کشاورزی، ارزان و در دسترس بودن) و عدم تاثیر زیان بار این ماده بر محیط زیست، نیاز به تحقیقات وسیعتری جهت بررسی کاربردهای این ترکیب سودمند احساس میشود. همچنین استفاده از این ترکیب برای کنترل موارد ذکر شده به کشاورزان عزیز توصیه میشود. 

📚 منابع:
–  عرفانی، محمدحسن؛ اسماعیل عطای صالحی و معصومه مهربان سنگ آتش، (۱۳۹۴). بررسی تاثیر فرایند برشته کردن همراه با سرکه بر میزان آفلاتوکسین در بادام زمینی، بیست و سومین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران، قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان.
–  امینی، روح اله.، دباغ محمدی نسب، عادل.، قربانی فعال، صنم. (۱۳۹۴). استفاده از روش‌های فیزیکی، زراعی و شیمیایی در مدیریت تلفیقی علف‌های هرز سیب‌زمینی (Solanum tuberosum L ). دانش کشاورزی و تولید پایدار، (۴)۲۵، ۱۱۸-۱۰۵٫
–  Sholberg, P., Haag, P., Hocking, R., & Bedford, K. (2000). The use of vinegar vapor to reduce postharvest decay of harvested fruit. HortScience, 35(5), 898-903.
–  Webber III, C. L., & Shrefler, J. W. (2009, February). Acetic Acid and Weed Control in Onions (Allium cepa L). In Proceeding of Nasional Allium Research Conference, Desember 10-13, Savannah, Georgia (pp. 49-54).
–  Weber III, C. L., Harris, M. A., Shrefler, J. W., Durnova, M., & Christopher, C. A. (2005). Organic weed control with vinegar. 2004) Vegetable trial report. Oklahoma State University, Division of Agricultural Sciences and Natural Resources, Department of Horticulture and Landscape Architecture, Stillwater, OK. MP-162, 34-36.

گردآوری : یکی از حامیان احیای سلامت