🔹دکترعلی علیزاده علی آبادی باکتری شناس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: 🔹شیوع غیر مترقبه بیماری باکتریایی نواری گندم در برخی نقاط کشور باعث بروز خسارت های فراوانی به مزارع گندم شده است. 🔹در سال زراعی گذشته در بسیاری از مزارع استان‌های گندم‌ خیز کشور از جمله لرستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، خراسان رضوی، […]

🔹دکترعلی علیزاده علی آبادی باکتری شناس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت:

🔹شیوع غیر مترقبه بیماری باکتریایی نواری گندم در برخی نقاط کشور باعث بروز خسارت های فراوانی به مزارع گندم شده است.

🔹در سال زراعی گذشته در بسیاری از مزارع استان‌های گندم‌ خیز کشور از جمله لرستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، خراسان رضوی، فارس و کرمان بیماری باکتریایی نواری غلات به ‌شدت شیوع پیدا کرده و میزان آلودگی در حدی بود که به تولید محصول خساراتی وارد کرد. 

🔹در حال حاضر تخمین دقیقی از میزان خسارت وجود ندارد اما به نظر می‌رسد میانگین خسارت حدود ۱۰ درصد باشد که در این زمینه مطالعاتی در دست اقدام است تا میزان خسارت های وارده به طور دقیق مشخص و اطلاع رسانی شود. 

🔹مستندات موجود نشان می دهد این بیماری درسال های گذشته هم در مزارع کشور وجود داشته و در حد مشاهده بر روی برخی بوته ها دیده می شده و خسارت آن هرگز به آستانه زیان اقتصادی نزدیک نشده است. اما سال گذشته این آلودگی خسارت زیادی به مزارع گندم کشور وارد کرد و ابعاد آن هیچ وقت به این میزان وسیع نبوده است.

🔹در استان‌های خوزستان، بوشهر، گلستان، مازندران، گیلان، خراسان شمالی، آذربایجان‌شرقی، غربی و اردبیل وجود بیماری باکتریایی نواری گندم به‌ صورت بسیار ضعیف دیده شده و یا حتی در برخی از این مناطق دیده نشده است.

🔹بارندگی‌های بهاره در مناطق مختلف که محیط مناسبی را از لحاظ رطوبت و حرارت برای گسترش بیماری ایجاد می‌کند، وجود دمای مطلوب حدود ۲۶ درجه سانتی‌گراد در فصل بهار، گسترش سیستم‌های آبیاری بارانی در مزارع گندم، آلودگی احتمالی بذور مصرفی در سال گذشته و کاشت ارقام نسبتاً حساس به این بیماری مانند رقم میهن، پیشگام و… که هرگز نسبت به این بیماری مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند را می توان از عوامل گستردگی این بیماری گیاهی دانست.

🔹آلودگی بذر می تواند یکی از عوامل تکثیر بیماری باکتریایی نواری گندم باشد به همین دلیل در حال حاضر نگرانی‌هایی برای تأمین بذرعاری از آلودگی، برای همه کشاورزان در همه مناطق، اعم از آلوده و غیرآلوده، وجود دارد.

🔹لازم است کشاورزان و بهره برداران به این بیماری اهمیت دهند و به محض دیدن علایم بیماری، کارشناسان استانی را درجریان گذارند همچنین برای افزایش آگاهی کشاورزان یک بروشور در مورد بیماری باکتریایی نواری گندم تهیه شده که اطلاعات مفیدی در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

🔹توصیه می شود کشاورزان به هیچ وجه کاه و کلشی از محصولات سال‌های قبل در مزرعه باقی نگذارند و گندم سال آینده خود را در اراضی که سال قبل در آیش با محصولات دیگری مانند سویا، سیب‌زمینی، کلزا و… بوده بکارند چرا که این امر از گسترش آلودگی بیشتر جلوگیری می‌کند همچنین از سلامت بذر خود مطمئن شوند زیرا راه اصلی و مهم انتقال این بیماری بذر آلوده است.

🔴این دسته از پست ها را به منظور اطلاع رسانی هر چه بیشتر ذی نفعان کشاورزی به اطلاع مخاطبان عزیز می رسانیم تا با نشر حداکثری این اخبار از گسترش خسارت جدی به مزارع کشاورزان جلوگیری شود. با توجه به اهمیت فوق العاده این پست ها تقاضا داریم هر چه می توانید به نشر آنها کمک کنید.

منبع:  واحد مطالعات امنیت غذایی جنبش مصاف