🔹راشاتودی نوشت: «مسئولان اندونزیایی به روسیه پیشنهاد معاوضه قهوه و روغن پالم و سایر کالاها را در ازای جت جنگی داده‌اند». این پیشنهاد در حالی به سران روسیه داده شد که تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا سبب افزایش تجارت دو جانبه بین اندونزی و روسیه شده است. 🔹انگار تیاسوتا لوکیتا، وزیر تجارت اندونزی […]

🔹راشاتودی نوشت: «مسئولان اندونزیایی به روسیه پیشنهاد معاوضه قهوه و روغن پالم و سایر کالاها را در ازای جت جنگی داده‌اند». این پیشنهاد در حالی به سران روسیه داده شد که تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا سبب افزایش تجارت دو جانبه بین اندونزی و روسیه شده است.

🔹انگار تیاسوتا لوکیتا، وزیر تجارت اندونزی در روز دوشنبه گفت: امیدواریم این معامله به زودی تحت نظارت هر دو کشور از طریق تبادل ۱۱ عدد سوخوی ۳۵ از روسیه به جای تعدادی از کالاهای صادراتی اندونزی از جمله چای، قهوه و روغن پالم و برخی تولیدات دفاعی استراتژیک صورت گیرد. در همین خصوص شرکت رستوک روسیه یادداشت تفاهمی را با شرکت بازرگانی دولتی اندونزی امضا کرد که طبق آن شرکت روسی متعهد به اجرای کامل مفاد قرارداد شد.

🔹همزمان با اجرای تعهدات توسط شرکت روسی، این شرکت گزینه انتخاب سایر کالاهای اندونزی و همچنین حق انتخاب شرکای تجاری و تولیدکنندگان برای همکاری در این خصوص را دارا هست. شرکت رستوک اعلام کرد این معامله کمک می‌کند تا عرضه کالاهای اندونزیایی که مناسب روسیه هستند در بازار این کشور به راحتی گسترش یابد. همچنین میزان واردات این کشور توسط تیم مشاوره‌ای که برای این کار استخدام شده‌اند، مشخص می‌گردد.

🔹گفتنی است در سال ۲۰۱۳ اندونزی ۱۶ جت جنگی از روسیه خریداری کرده بود. تجارت بین روسیه و اندونزی به عنوان بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا در سالیان اخیر کاهش یافته بود، لکن به گفته لوکیتا، وزیر تجارت اندونزی تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا سبب شده است تا اندونزی از این فرصت برای احیای روابط تجاری خود با روسیه تلاش کند. در همین رابطه و به نقل از آسوشیتدپرس، ماروپ ناینگولان، سخنگوی وزرات خارجه اندونزی گفت: این یک فرصت طلایی است که نباید بیهوده از دست ما برود.

🔹گفتنی است اندونزی در حال تلاش برای ترویج محصولات غیر نفتی خود از جمله روغن پالم می‌باشد، چون این کشور یکی از بزرگترین تولید کنندگان این محصول در جهان به شمار می‌رود. روغن پالم هم اکنون به طور گسترده‌ای در پخت و پز، لوازم آرایشی و سوخت‌های زیستی استفاده می‌شود. این نکته را نیز باید یادآور شد که اندونزی پس از مالزی بزرگترین صادر کننده روغن پالم به ایران است.

 

📚 منبع: واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف