پروژه‌ نفوذ به قدمت ۱۸ سال در دورافتاده ترین روستاهای کشور  🔸در بخش اول سعی شد ضمن معرفی طرح بین المللی ترسیب کربن به نحوه شکل گیری آن در کشور اشاره شود. در بخش دوم قصد داریم به نحوه گسترش طرح در کشور بپردازیم. 🔹طرح ترسیب کربن ابتدا در منطقه حسین آباد، شهرستان بیرجند کلید […]

پروژه‌ نفوذ به قدمت ۱۸ سال در دورافتاده ترین روستاهای کشور 

🔸در بخش اول سعی شد ضمن معرفی طرح بین المللی ترسیب کربن به نحوه شکل گیری آن در کشور اشاره شود. در بخش دوم قصد داریم به نحوه گسترش طرح در کشور بپردازیم.

🔹طرح ترسیب کربن ابتدا در منطقه حسین آباد، شهرستان بیرجند کلید خورد. نماینده دفتر عمران ملل متحد، حاضر شد برای شروع موفق طرح در ایران، چندین سال در منطقه اجرای پایلوت طرح، سکونت اختیار کرده و زندگی کند.۷ سال طول کشید تا طرح در حسین آباد به اهداف مدنظر مجریان برسد. از آنجا که اجرای طرح ترسیب¬کربن در ایران همواره و گویی طبق توافقی بین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و دفتر عمران ملل متحد موفق ارزیابی شده است؛ به استان های دیگر نیز پیشنهاد شد.

🔹در سال ۱۳۹۰ این طرح به استان‌های کرمان و تهران تعمیم یافت. سپس در سال ۱۳۹۲ در استان‌های البرز، سمنان، مرکزی و بوشهر نیز تعمیم پیدا کرد. در حال حاضر این طرح بانام «طرح مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی» (تعمیم ترسیب کربن) در ۱۷ استان کشور شامل استان‌های تهران، البرز، کرمان، سمنان، بوشهر، مرکزی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، گلستان، اصفهان، یزد، فارس، ایلام، قم، سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب کرمان (جیرفت و کهنوج) تعمیم پیدا کرده است. همچنین با امضای تفاهم‌نامه فاز سوم طرح ترسیب کربن در تاریخ ۲۷ خرداد ۹۶، قرار بر این شد تا این طرح در ۵ منطقه از استان‌های گلستان، خراسان شمالی، یزد و خراسان جنوبی نیز اجرایی شود.

🔹مدل اجرایی ترسیب کربن در ابتدا با توسعه روستایی نسبتی نداشت ولی وقتی با جوامع محلی ارتباط گرفت و با دغدغه معیشت ایشان آشنا شد، دریافت که این موضوع را نیز باید در برنامه‌ریزی‌های خود منظور کند. بنابراین UNDP با توجه به هدف اولیه خود که ترسیب کربن بود و دغدغه بهبود شرایط اجتماعی-اقتصادی جوامع محلی و همچنین خواسته سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری که احیای مراتع بود به مدلی تحت عنوان احیای مراتع برای مردم محلی با توجه به منافع جهانی زیست‌محیطی رسیدند.

🔹بنابراین طرح بین‌المللی ترسیب¬کربن توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با حمایت برنامه عمران ملل متحد (UNDP) و صندوق جهانی محیط‌زیست (GEF) در حال اجرا بوده و رویکرد کلی آن، احیای مراتع با مشارکت ذی‌نفعان منطقه‌ای است. ولی هیچ گزارش شفافی که گویای این موضوع باشد که مجریان این طرح‌ها در اهداف تعیین‌شده به چه میزان موفقیت دست پیدا کرده اند، در دسترس نیست.
در بخش سوم و انتهایی به تحلیل اجرای این طرح و نتایج نامطلوب آن جهت پیشرفت روستایی کشور، خواهیم پرداخت.

 

📚 منبع: واحد مطالعات امنیت غذایی جنبش مصاف