☣️ پروژه‌ نفوذ به قدمت ۱۸ سال در دورافتاده ترین روستاهای کشور  🔹در سه بخش قبلی سعی شد ضمن معرفی طرح بین المللی ترسیب کربن و مروری بر تاریخچه شکل گیری و توسعه آن در کشور و همچنین بررسی اثرات اقتصادی این طرح در روستاهای کشور، اشاره¬ای کوتاه شود. در این بخش به اثرات فرهنگی […]

☣️ پروژه‌ نفوذ به قدمت ۱۸ سال در دورافتاده ترین روستاهای کشور 

🔹در سه بخش قبلی سعی شد ضمن معرفی طرح بین المللی ترسیب کربن و مروری بر تاریخچه شکل گیری و توسعه آن در کشور و همچنین بررسی اثرات اقتصادی این طرح در روستاهای کشور، اشاره¬ای کوتاه شود. در این بخش به اثرات فرهنگی و تضعیف فرهنگ بومی و ترویج فرهنگ غربی در روستاها و برنامه های آینده سازمان های بین المللی جهت توسعه طرح و ادبیات و مبانی حاکم برآن، اشاراتی خواهد شد.

🔹در تمامی این طرح‌ها به‌شدت حضور بانوان در مجامع و جلسات صندوق‌ها تأکید می‌شود. حتی منابع اعتباری اختصاص‌یافته از سوی نهادهای بین‌المللی تنها به بانوان اختصاص می‌یابد که نتیجه قهری آن ایجاد ساختار اجتماعی به بهانه صندوق‌ها و اختلاط بیش‌ازحد زنان و مردان روستایی با یکدیگر است.

🔹 درواقع پس از دهه ۴۰ و تلاش‌های کشورهای متخاصم در خالی کردن روستاها و توسعه شهرها و بحث‌های اجتماعی در کلان‌شهرها، اکنون به دنبال توسعه فرهنگ غربی در روستا و میان کسانی است که ذاتاً توان مهاجرت به شهرها را ندارند. قابل‌ذکر است مشاور بین‌المللی طرح ترسیب کربن در طول اجرای این طرح در ایران ثابت بوده و با تغییر دولت‌ها تغییر نکرده است و در حال حاضر در طرح قلعه گنج بنیاد مستضعفان بر اساس اهداف طرح مشغول شناسایی و برنامه‌ریزی طرح است. 

🔹به‌طوری‌که آقای گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل در تهران پروژه ترسیب کربن در این شهرستان را در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان کرده است. همچنین دفتر UNDP در تهران قصد دارد با نهادهای مردمی که در روستاها مستقر هستند و همچنین نهادهایی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که قصد ورود به مباحث پیشرفت روستایی را دارند؛ ارتباط گرفته و از ظرفیت ایشان جهت توسعه طرح‌های خود در ایران بهره گیرد. 

🔹درنهایت باید گفت این طرح فرآیندی در جهت کاهش قدرت تولید و باروری انسان‌ها و زمین بوده و در راستای نفوذ فرهنگی در جوامع روستایی این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند. در ادامه به زوایای دیگر این طرح بین المللی و اثرات نامطلوب آن و همچنین بررسی سوابق عوامل اجرایی آن در کشور خواهیم پرداخت.

 

📚 منبع:  واحد مطالعات امنیت غذایی جنبش مصاف