نقدی بر تاخیر دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم 🔹یکی از ارکان مورد حمله در جنگ اقتصادی علیه کشور ایران، ضربه به نیازهای پایه‌ای کشور در حوزه تغذیه است. خصوصا اگر کشور در آن به خودکفایی رسیده باشد. مصداق بارز این خودکفایی تولید گندم در کشور است که زمینه هرگونه ضربه به این نیاز […]

نقدی بر تاخیر دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم

🔹یکی از ارکان مورد حمله در جنگ اقتصادی علیه کشور ایران، ضربه به نیازهای پایه‌ای کشور در حوزه تغذیه است. خصوصا اگر کشور در آن به خودکفایی رسیده باشد. مصداق بارز این خودکفایی تولید گندم در کشور است که زمینه هرگونه ضربه به این نیاز را رفع کرده است.

🔹تداوم این خودکفایی برای ضربه‌ناپذیر شدن کشور، نیازمند حمایت دولت است. به همین دلیل قانونی به تصویب مجلس رسیده که دولت موظف است در انتهای شهریور قیمت خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی و به طور خاص گندم را اعلام کند. اما سال گذشته دولت با کم‌توجهی به تداوم تولید گندم به عنوان اصلی‌ترین ماده مصرفی روزانه مردم، قیمت خرید تضمینی آن را با ۵ ماه تاخیر و در بهمن ماه اعلام کرد.

🔹این اقدام منجر به سردرگمی کشاورزان شد و این برداشت القا گردید که احتمال حمایت نشدن کشاورزان برای تولید گندم وجود دارد. لذا ضربه اول به خودکفایی تولید گندم در کشور از سوی دولت وارد شد و زنگ خطر نیاز به واردات گندم به صدا درآمد.

🔹دولت باید اهتمام کشورهای غرب و به صورت ویژه آمریکا برای ضربه اقتصادی به کشور را جدی بگیرد و برای آن برنامه‌ریزی کند. اما متاسفانه امسال نیز با پایان یافتن تابستان هنوز قیمت خرید تضمینی گندم اعلام نشده است.

🔹اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی گندم نه تنها تخلف قانونی دولت محسوب می‌شود که تضعیف توان داخلی برای حفظ انگیزه در تولید محصولات پایه‌ای کشور نیز تلقی می‌گردد. جالب‌تر آنکه دولت کوتاهی خود در حمایت از تولید کالاهای استراتژیک را با ارزان بودن قیمت وارداتی آن مقایسه می‌کند و برنامه‌ای برای حمله احتمالی ندارد!

🔹به نظر می‌رسد جریان وارداتچی در دولت به دنبال سنگ‌اندازی در حمایت از توان داخل و تولید محصولات کشاورزی است تا به واردات بپردازند. وارداتی که ارزش اقتصادی بالایی داشته و سود خوبی برای آنها دارد.
 

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی جنبش مصاف