🔸آیا گندم خراسان "KAMUT" را میشناسید؟! 🌾 گندم خراسان " کاموت" به عنوان غله ای با خواص اعجاب انگیز و خاص، از جمله دارا بودن ۱۲ تا ۱۸ درصد پروتئین و گواهی ارگانیک ، بعنوان نمونه ای از قدیمی ترین گونه گندم خراسان است. 🌾 این گندم از از نظر محتوی پروتئین و مواد معدنی ، […]

🔸آیا گندم خراسان "KAMUT" را میشناسید؟!

🌾 گندم خراسان " کاموت" به عنوان غله ای با خواص اعجاب انگیز و خاص، از جمله دارا بودن ۱۲ تا ۱۸ درصد پروتئین و گواهی ارگانیک ، بعنوان نمونه ای از قدیمی ترین گونه گندم خراسان است.

🌾 این گندم از از نظر محتوی پروتئین و مواد معدنی ، بخصوص سلنیوم، روی و منگنز، غنی تر از غلات معمول بوده و همچنین دارای درصد بالاتری از لیپیدها میباشد .


🌾 تحقیقی در سال ۲۰۱۳ توسط محققین ایتالیایی دانشگاه بیمارستانی کارگی(Careggi)واقع در شهر فلورانس ایتالیا ، انجام شد که در ژورنال تغذیه کلینیکی اروپا (European Journal of Clinical Nutrition) به چاپ رسید. بر طبق نتایج این تحقیق مصرف محصولاتی که از غلات گندم خراسان قدیمی تهیه شده اند باعث کاهش قابل ملاحظه کلسترول و قند خون می شود.

🌾 گندم خراسان دارای چربی پایین و درصد بالاتری از پروتئین به نسبت گندم دوروم(durum wheat)می باشد

🌾 یک فنجان گندم پخته خراسان (۱۸۰گرم)،۲۲ درصد از نیاز روزانه پروتئین یک شخص بالغ معمولی را برآورده میکند و عاری از کلسترول است.

🌾 گندم خراسان و مشتقات آن همچنین سرشار از مواد مغذی مانند فیبر خوراکی،منگنز،منیزیم ونیاسین می باشد که برای سلامت بدن ضروری است،و برای بهترین گزینه برای مصرف ورزشکاران می باشد.


🌾 برطبق مقالات علمی به چاپ رسیده در مجلات اروپایی ، رژیم غذایی سرشار از غذاهای دارای فیبر بالا مانند گندم خراسان میتواند باعث کاهش قابل توجه ریسک چاقی مفرط،سکته ، بیماری قلب،یبوست،کلسترول بالا،فشارخون، دیابت و مشکلات گوارشی مانند بواسیر، سرطان روده،یبوست،بیماریهای دیورتیکولی و زخم اثنی عشر شود.

🌾 این گندم بعد از سال ها که از خاستگاه اصلی خود "ایران" دور افتاده بود و در اروپا و آمریکا تولید و عرضه میشد.

🔸 به همت محققان و تلاشگران عرصه تغذیه در میهن عزیزمان احیا شده و دوباره در اختیار ایرانیان قرار گرفته است. می طلبد که با حمایت خود این حرکت بزرگ را همراهی کنیم و سروسامانی به اوضاع آشفته نان در کشورمان عزیزمان  بدهیم.