✅پژوهشگران در مرکز RIKENA یک راه ساده و جدید برای افزایش تحمل به خشکی در دامنه مختلفی از انواع گیاهان پیدا کردند. آن‌ها گزارش کردند که یک مسیر بیولوژیکی پیدا کردند که به هنگام تنش خشکی فعال می‌شود. با تمرکز بر روی جزییات این مسیر، پژوهشگران از طریق گیاهان رشد یافته در سرکه، قادر به […]

✅پژوهشگران در مرکز RIKENA یک راه ساده و جدید برای افزایش تحمل به خشکی در دامنه مختلفی از انواع گیاهان پیدا کردند. آن‌ها گزارش کردند که یک مسیر بیولوژیکی پیدا کردند که به هنگام تنش خشکی فعال می‌شود. با تمرکز بر روی جزییات این مسیر، پژوهشگران از طریق گیاهان رشد یافته در سرکه، قادر به القای تحمل بیشتر، نسبت به تنش خشکی شدند. به دنبال کشف آرابیدوپسیس‌های جهش یافته جدید متحمل به خشکی، پژوهش‌های جدیدی آغاز شد. این گیاهان در یک آنزیم به اسم HDA6 دچار جهش شده‌اند 

🔹 هدف این مطالعات، پی‌ بردن به چگونگی اجازه دادن این جهش‌ها به گیاهان برای رشد نرمال در شرایط بدون آب و تنش است. 

🔸تست‌های اولیه آرابیدوپسیس تحت شرایط تنش خشکی نشان داد که بیان ژن HDA6 با فعال‌سازی مسیر متابولیکی که استات (که اجزای اصلی سرکه است) تولید می‌کند در ارتباط است. آن‌ها در گیاهان جهش یافته پی‌بردند که تحت شرایط یکسان، این مسیر فعال شده و گیاهان مقدار استات بیشتری تولید کرده‌اند.

🔸 آنالیزها نشان داد که فعالیت آنزیم HDA6 به عنوان یک سویچ عمل می‌کند و کنترل می‌کند چه نوع مسیر متابولیکی فعال باشد. به طور معمول گیاهان قند را برای کسب انرژی تجزیه می‌کنند اما در زمان خشکی، آن‌ها به مسیر تولید استات سوویچ می‌کنند. با بررسی سطح استات گیاهان نرمال، مشخص شد که مقدار تولید استات توسط گیاهان در طی زمان تنش، به طور مستقیم با چگونگی در امان ماندن آن‌ها در ارتباط بوده است. با جهش‌زایی در دو ژن یافته شده در مسیر بیوسنتز استات، معلوم شد که این گیاهان استات کمتری تولید کرده و نسبت به گیاهان نرمال، به تنش خشکی حساس‌تر بوده‌اند. این نتایج پیش‌بینی کرد که افزایش مقدار استات در گیاهان می‌تواند آنها را در سالم ماندن در شرایط تنش خشکی کمک کند.

 🔹دانشمندان این فرضیه را با رشد دادن گیاهان نرمال تحت شرایط تنش و با تیمارهای استیک اسید، اسیدهای آلی دیگر و آب، مورد آزمون قرار دادند. آن‌ها پی‌بردند که بعد از ۱۴ روز، بیش از ۷۰٪ گیاهانی که با استیک‌ اسید تیمار شده بودند سالم ماندند در حالی که همه گیاهان دیگر مرده بودند . آن‌ها آزمایش‌های مشابه دیگری برای شرح و توصیف بیشتر این نتایج انجام دادند و پی‌ بردند که تحمل خشکی در غلظت‌های مشخصی از استیک اسید،در ذرت، برنج و گندم هم افزایش یافته است.
  
🔹به باور محققان اگرچه تکنولوژی‌های ترانسژنیک می‌توانند جهت ایجاد گیاهانی استفاده شوند که تحمل بیشتری به خشکی دارند، اما باید تکنولوژی‌های ساده‌تر و ارزان‌تری را توسعه داد؛ چرا که به طور عمومی گیاهان اصلاح شده در همه کشورها در دسترس نیستند.
 

🔺مترجم: آرمان جمالی 

☑️لینک خبر: https://goo.gl/dZiZUH
☑️ لینک مقاله:  https://goo.gl/75C4Nr
☑️ عضویت در زیست فن کشاورزی: https://T.me/zistfan2
☑️عضویت در کانال زیست فن:  https://t.me/zistfan

📚 منبع : agronomysociety@