🔹مطالب بالا به نحوی با در نظر گرفتن شرط انجام اقدامات با ملاحظات ملی _ تعیین میزان و زمان انجام تعهد با خود کشور_ بود؛ یعنی فشارهای خارجی از سوی بقیه کشورها به خاطر الزام‌آور بودن تعهد در کار نباشد؛ اما نکته‌ای که می‌تواند از همه‌چیز در این توافق مهم‌تر باشد واقعیت الزام‌آور بودن آن […]

🔹مطالب بالا به نحوی با در نظر گرفتن شرط انجام اقدامات با ملاحظات ملی _ تعیین میزان و زمان انجام تعهد با خود کشور_ بود؛ یعنی فشارهای خارجی از سوی بقیه کشورها به خاطر الزام‌آور بودن تعهد در کار نباشد؛ اما نکته‌ای که می‌تواند از همه‌چیز در این توافق مهم‌تر باشد واقعیت الزام‌آور بودن آن است، مسئله‌ای که هم‌مرکز پژوهش‌های مجلس و هم شورای نگهبان پس از بررسی توافقنامه آن را تائید کرده‌اند، درواقع با پذیرش این توافق، اصل برنامه اقدام ملی برای ما یک تعهد بین‌المللی خواهد بود، تعهدی که شرایط خاصی را در بردارد. 

🔹برای مثال از دل خود توافق‌نامه، طبق ماده ۲۷ امکان شرط گذاشتن از سوی کشورها در توافق نامه وجود ندارد، یعنی ورود به این توافق به‌منزله پذیرش این نکته است که کشور حق دخالت یا گذاشتن شرط خاصی برای داوری‌ها و بررسی‌های میزان انجام تعهدات، خروج بدون مشکل و دردسر در صورت زیان‌بار بودن توافق و عدم توانایی انجام تعهدات، در امان ماندن اطلاعات کشور در صورت نیاز به بررسی و نظارت اجرا و … را ندارد؛ و در کنار این مسائل خود خروج از این توافق طبق بندهای یک و دو پس از پذیرش تا سه سال اول و پس از پایان این سه سال در صورت درخواست کشوری برای خروج تا یک سال – به جهت بررسی دلایل و نحوه خروج_ امکان‌پذیر نیست. همچنین جریمه و خسارت‌های در نظر گرفته‌شده برای این خروج هنوز تصویب نشده است. تمام این‌ها یعنی در صورت پذیرش و داشتن زیان برای کشور تا چهار سال این زیان‌ها باید تحمل شود و پس‌ازآن احتمالاً جرائمی نیز برای این خروج باید متحمل شد.

🔹مسئله‌ای که در مورد این توافق بسیار حائز اهمیت است امکان تغییر در اصل توافق است، یعنی توافق پاریس یک اساسنامه و متن نهایی شده نیست و مسائل زیادی را به برگزاری جلسات آینده خود موکول کرده است. همین مسئله خود نیازمند بررسی دقیق برای رد و پذیرش است. به‌عنوان‌مثال در مورد نحوه رسیدگی به مسئله عدم انجام تعهدات از سوی کشورها، اگرچه در متن موجود تنبیه در نظر گرفته نشده اما در ماده شانزده با اشاره به اقداماتی که ممکن است برای انجام توافق لازم باشد، دست شورای نظارت را برای اتخاذ تصمیمات تنبیهی باز گذاشته است، شورای نظارتی که مکانیزم خود آن‌هم به‌طور دقیق و کامل مشخص نشده است. 

🔹با این تفاسیر و با توجه به رفتار کشورهایی مثل آمریکا و روسیه -که بیشترین سهم را در تولید گازهای گلخانه‌ای دارند- در نپذیرفتن این توافق و همچنین میزان تعهدات کشورهای دیگر ‌-به‌نحوی‌که مانع پیشرفت آن کشورها نیست-دولت وظیفه دارد طبق قانون سند تعهدات ملی ایران در این توافق را برای بررسی و اظهارنظر در اختیار شورای نگهبان و مجلس و رسانه‌ها قرار دهد تا کشور در الزامی زیان‌آور دچار نشود.

 

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف