🔹یکی از ضروریات یک برنامه ریزی دقیق، دسترسی به اطلاعات صحیح، به روز و کامل است. در بخش کشاورزی نیز داشتن اطلاعاتی همچون حجم تولید محصولات کشاورزی، پیشبینی شرایط تولید، حجم واردات و صادرات، شرایط بازار وغیره ازجمله لوازم اساسی برای مدیریت این بخش محسوب میشود . 🔹واردات محصولات کشاورزی در زمان کفایت میزان تولیدات […]

🔹یکی از ضروریات یک برنامه ریزی دقیق، دسترسی به اطلاعات صحیح، به روز و کامل است. در بخش کشاورزی نیز داشتن اطلاعاتی همچون حجم تولید محصولات کشاورزی، پیشبینی شرایط تولید، حجم واردات و صادرات، شرایط بازار وغیره ازجمله لوازم اساسی برای مدیریت این بخش محسوب میشود .

🔹واردات محصولات کشاورزی در زمان کفایت میزان تولیدات داخلی، نتیجهی نبود آمار دقیق و شفاف از ذخایر موجود در کشور است. همچنین ضعف بازاریابی در این بخش نیز به عدم شناخت از وضعیت بازار محصولات داخلی برمیگردد. از سوی دیگر عدم شفافیت در فرآیند تولید و توزیع محصولات کشاورزی نیز زمینه ایجاد و رشد واسطه های غیرضروری در این بخش را فراهم کرده است  که شامل آمارهای تولید، صادرات، « پرتال کشاورزی » بر همین اساس ایجاد درگاه اطلاعاتی، بهروز و جامع در قالب واردات، شرایط بازار وغیره باشد، یکی از مهمترین تکالیف وزارت جهاد کشاورزی محسوب می شود.

🔹به رغم پیگیری های مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی امّا برخی سازمان های دخیل در زنجیره همکاری های لازم را جهت تحقق اهداف طرح پرتال نداشتند. لازم است ذکر شود این عدم همکاری ها در حالی صورت گرفت که طبق ماده ۲۲ قانون افزایش بهره وری ۵۷ و ماده ۴۸ رفع موانع تولید، نهادهای مربوط ملزم به همکاری بود. 
 

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف