🔸 در سال ۲۰۰۵ شرکت اروپایی R&S در قاره آفریقا تأسیس میگردد. هدفی که توسط مؤسسین این شرکت ذکر میشود, همکاری بین دو قاره آفریقا و اروپا جهت انتقال فناوری و کمک به کاهش فقر آفریقاست! پس از۶سال اولین نمایندگی این شرکت در اروپا تاسیس میگردد و شروع به ارائه خدمات در سطح جهانی میکند! […]

 

🔸 در سال ۲۰۰۵ شرکت اروپایی R&S در قاره آفریقا تأسیس میگردد. هدفی که توسط مؤسسین این شرکت ذکر میشود, همکاری بین دو قاره آفریقا و اروپا جهت انتقال فناوری و کمک به کاهش فقر آفریقاست! پس از۶سال اولین نمایندگی این شرکت در اروپا تاسیس میگردد و شروع به ارائه خدمات در سطح جهانی میکند! واما پشت پرده این اقدام بشردوستانه اروپا چیست⁉️‼️ 

🔸 "ذخایر ژنتیک منحصر به فرد هر منطقه, پتانسیل و ابزاری برای تولیدات دارویی جدید, اصلاح ژنی گیاهان و دامها و تولید گونههای جدید گیاهی و جانوری؛ و مصارف متعدد صنعتی محسوب می شوند و ازاین رو در توسعه اقتصادی تأثیر به سزایی میتوانند داشته باشند…."

🔸  با سازوکاری که شرکت R&S اروپایی در سال۲۰۰۵ بنیان می نهد ذخایر ژنتیکی قاره آفریقا به راحتی  توسط خود آفریقایی ها به قاره اروپا منتقل خواهد شد!

🔸 شیوه کاربدین شکل است که قراردادی فی مابین این شرکت و کشاورز بسته میشود. این شرکت ملزم میشود خدمات حوزه کشت بافتی را که هزینه آن توسط خود شرکت و با اعطای وام به کشاورز تآمین خواهد شد ارائه کند. کشاورز نیز موادگیاهی خود را در اختیار شرکت قرار می دهد تا بتواند محصول اصلاح شده و یکنواختی را از طریق کشت بافت دریافت  و در مزارع خود کشت کند. پس از برداشت محصول نیزخود شرکت محصول کشاورز را خواهد خرید.

 🔸 در قرار داد اینگونه ذکر میشود که عواید تجاری حاصل از کشت گسترده محصول کشت بافتی گیاهی که کشاورز به این شرکت تحویل خواهد داد کاملا متعلق به خود کشاورز بوده و این شرکت تنها ارائه دهنده خدمات کشت بافتی به کشاورز است و هیچ گونه مطالبه مالی نسبت به کشت تجاری گونه کشت بافتیِ به دست آمده از گیاه کشاورز نخواهد داشت و حتی خود شرکت نیز محصول تولیدی کشاورز را در صورت داشتن کیفیت مطلوب میخرد و بدین ترتیب دغدغه فروش محصول نیز از کشاورز رفع میشود!

🔸 بدین طریق اروپا با استقرار چنین شرکتی در قلب آفریقا(با بالاترین تنوع ژنتیکی محصولات وحشی و زراعی گیاهی) ضمن استفاده از نیروی کارارزان آفریقایی, علاوه براینکه خود اقدام به شناسایی و بهره برداری ذخایر ژنتیکی منطقه و انتقال آنها به اروپا میکند، خود کشاورزان افریقایی نیز در این تاراج به اروپا کمک میکنند و تشویق میشوند انواع واریته های زراعی خود را برای تولید گونه کشت بافتی به این شرکت عرضه کنند. سرانجام،در بلند مدت کشاورزان فقیر آفریقایی به کشاورزان مقروض آفریقایی تبدیل شوند که شرکت میتواند مزارع آنها را به جای بدهی خود مصادره کند!

🔸 شرکت R&Sبا تولید پروتکل های خاص کشت بافت هرگیاه واریته های خالص این گیاهان را تولید و در بستر همین زمین های کشاورزان بدون هیچ هزینه ای کشت, و ضمن اینکه بعدها زمینهای کشاورزان را مصادره خواهد کرد, پس از بررسی های تکنیکال روی این گیاهان اصلاح شده, دانش فنی حاصل از هرگیاه را تکمیل کرده و به همراه ذخایر ژنتیکی و احیانا گیاهان جدید تولید شده از تلفیق ژنتیکی این گونه ها را به قاره اروپا منتقل میکند!

🔸 با اجرای چنین سیاستهای استثمارگرایانه ای, هم اکنون متنوع ترین باغهای گیاهشناسی  ( #Botanic_Gardens) متعلق به اروپاست…

🔸 بنابراین مشخص میشود که پشت شعارهای بشردوستانه برخی کشورهای توسعه یافته اهداف دیگری نهفته است و این یکی دیگر از مصادیق اثبات سناریوهای سلطه طلبانه کشورهای استعمارگر می باشد. 

🔸 ذخایر ژنتیکی به قدری ارزشمندند که کشورهای اروپایی که خود به طور طبیعی غنی از این ذخایر هستند به آن هم قانع نشده و به فکر بهره برداری از پتانسیلهای ژنتیکی سایر نقاط جهان نیز هستند! با ترفندهایی زیرکانه و شعارهای عامه پسند، با سرمایه گذاری های بلند مدت در کشورهای غنی ژنتیکی چون قاره آفریقا در پی استثمار ژنتیکی آنها هستند. اگر تا دیروز بریتانیای کبیر برای دست یابی به ذخایر الماس و طلا و معادن آفریقا💎 به این کشورها هجوم نظامی میبرد و آن را مستعمره خود میکرد, هم اکنون بدون جنگ نظامی و به صورت نرم و با دست مردمان خود آن کشورها به تاراج ذخایر ژنتیکیشان میپردازد. 

🔸 در جهان امروز دایره تعریف ثروتها عوض شده است و دیگر به صرف داشتن ذخایر غنی طلا و نفت و … کشوری ثروتمند تلقی نخواهدشد. در جهان آینده ثروت و اقتدار از آن کشوری خواهد بود که در عرصه زیست فناوری و شکوفایی ذخایر ژنتیکی حرفی برای گفتن داشته باشد. و در این میان؛ کشورما درکجا قرارخواهد گرفت؟! آنچه که مسلم است، سیاست گذاریها و تصمیمات امروز هرکشوری در این عرصه، جایگاه آن را درجهان فردا مشخص خواهد کرد.

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف