🔸 اگر آقایان در سازمان اقتصادی کوثر احیانا فحش بخودشان تلقی نمیکنند به این خبر توجه کنند، جای دوری نمی‌رود! 🔹مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان: با هدف جلوگیری از انقراض گوسفند نژاد سنگسری سالانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ قوچ اصلاح شده بین گله‌دارن متقاضی توزیع می‌شود. محمد مهدی احمدی با بیان اینکه گوسفند […]

🔸 اگر آقایان در سازمان اقتصادی کوثر احیانا فحش بخودشان تلقی نمیکنند به این خبر توجه کنند، جای دوری نمی‌رود!

🔹مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان: با هدف جلوگیری از انقراض گوسفند نژاد سنگسری سالانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ قوچ اصلاح شده بین گله‌دارن متقاضی توزیع می‌شود. محمد مهدی احمدی با بیان اینکه گوسفند نژاد سنگسری علاوه بر استان سمنان در برخی از استان‌ها همچون مازندران، قم و تهران نیز دیده می‌شود، اظهار کرد: این نژاد طی سالیان با شرایط خشکسالی و همچنین شرایط مرتعی این استان سازگار شده است. متأسفانه این نژاد در سالیان اخیر با آمیخته‌گری با نژادهای سنگین وزن در معرض انقراض گرفته است.

🔹این مقام مسئول در استان سمنان با اشاره به اقدامات این سازمان در راستای احیا و حفظ این نژاد گفت: ایستگاه پرورش قوچ اصیل سنگسری در سال ۷۲ رسما در مهدیشهر که ایل سنگسر در آن زندگی می‌کند به بهره‌برداری رسید. هدف این ایستگاه  شناسایی صفات کمی و کیفی نژاد سنگسری، تعیین ظرفیت بالقوه و بالفعل و جلوگیری از نابودی این نژاد احداث شده است.

🔹مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه این مکان با هدف تولید و توزیع قوچ و گوسفندان مولد ترویجی اصلاح شده در بین دامداران متقاضی ایجاد شده است افزود: این ایستگاه یک مکان مناسب برای نگهداری و احداث بانک ژن گوسفند سنگسری است. گوسفند نژاد سنگسری یکی از دام های بومی کشور است که به دلیل عدم آگاهی دامداران و گله‌داران با نژاد سنگین وزن مانند شال، افشاری و … آمیخته‌گری کردند و این امر زمینه انقراض این نژاد اصیل بومی را فراهم کرده است.

🔹از خصوصیات این گوسفند مقاومت در برابر بیماری‌ها و مقاوم در شرایط فقر غذایی و سازگاری با شرایط خشکسالی و همچنین توانایی پیاده روی های طولانی است. ایل سنگسر بزرگترین ایل استان سمنان است و عشایر این ایل به استان های مجاور قشلاق و ییلاق دارند. مسافت ییلاق و قشلاق در ایل سنگسر گاهی اوقات به ۱۲۰۰ کیلومتر هم می‌رسد.

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف