گفت و گو با حسین روازاده، پزشک طب سنتی که نظریات عجیبش درباره واکسیناسیون و مسواک زدن با واکنش شدید وزیر بهداشت و درمان روبه رو شده است علی رستگار:  حسین روازاده را افکار عمومی با اظهار نظرهای متفاوتش در حوزه طب سنتی می شناسند. گاهی ویدئوهای چند دقیقه ای او در شبکه های اجتماعی […]

گفت و گو با حسین روازاده، پزشک طب سنتی که نظریات عجیبش درباره واکسیناسیون و مسواک زدن با واکنش شدید وزیر بهداشت و درمان روبه رو شده است

علی رستگار:

 حسین روازاده را افکار عمومی با اظهار نظرهای متفاوتش در حوزه طب سنتی می شناسند. گاهی ویدئوهای چند دقیقه ای او در شبکه های اجتماعی بازتاب زیادی پیدا می کند و جایی در خیابان جمهوری اسلامی تهران جوابگوی مراجعینش است. خودش می گوید دبیرکل یک حزب قدرتمند سیاسی است و میلیون ها هوادار دارد. به بهانه اظهارات اخیر وزیر بهداشت با او گفت و گو کردیم. حسن قاضی­زاده هاشمی در یک برنامه تلویزیونی از جامعه پزشکی خواست در برابر ادعاهای جاهلانه سکوت نکنند؛«برخی افراد یاد گرفته اند که به مسائلی که مطرح می کنند صبغه دینی می دهند و یا آن را به رهبر معظم انقلاب نسبت می دهند و هر خلاف و اشتباهی را تحت این عنوان مطرح می کنند، مثلاً می گویند واکسیناسیون کار صهیونیست ها است یا سازمان بهداشت جهانی دستاویز صهیونیست هاست. مگر فرزندان و نوه های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، واکسن نمی زنند؟ چرا از کنار این مسائل راحت می گذریم؟ فردی هم به مردم می گوید که مسواک نزنند زیرا کار صهیونیست هاست و برای حرف های خودش هم شاهد می آورد و یکی از شاهدهایش هم حیوان است که انسان خجالت می کشد. یکی دیگر لباس پیغمبر بر تن دارد و هر چه می خواهد علیه جامعه پزشکی می گوید و هیچ فرد و نهادی مانند نظام پزشکی، انجمن های پزشکی و دانشگاهیان، اعتراضی نمی کنند. باید دقیق تر عمل کرده و با مردم صحبت و روشنگری کنیم و اجازه ندهیم که برخی افراد از کم اطلاعی و نا آگاهی مردم سوء استفاده کنند.»

اشاره وزیر بهداشت در مورد شخصی که گفته واکسن نزنید، به اظهارات چندی پیش دکتر حسین روازاده است. او در این گفت و گو توضیح داد که چرا با واکسن های پنج گانه مخالف است و آن را توطئه صهیونیست ها می داند. روازاده از دیدگاهش درباره مسواک هم دفاع کرد و گفت منظور او این نبوده اصلا مسواک نزنید، بلکه معتقد است قبل از خواب نباید مسواک زد چون به تعبیر او بخارهای معده به دندان آسیب می زند. گفت و گوی ما خیلی طولانی شد و مجبور شدیم بخش هایی را هم به علت کمبود فضا و هم محذوراتی کوتاه کنیم. طبیعی است که این گفت و گو فقط به منظور آشنایی مخاطبان با یک دیدگاه عجیب در حوزه پزشکی است و اختلاف نظرهایی که به وجود آورده است. خواندن این مصاحبه می تواند به شفافیت در این عرصه کمک کند.

  • از ابتدا که این آقای وزیر تشریف آوردند ما این گلایه را از ایشان داشتیم که چرا همه کارها را زمین گذاشتند و فقط دنبال این هستند که اگر فردی جایی کلامی را گفت که می شود از او ایراد گرفت، یک جریانی را زیر سوال ببرند. چرا می روند در حوزه علمیه قم چهار سال وقت می گذارند تا مراجع را مقابل این علم قرار بدهند؟ آخرش هم که با ایشان در حوزه تند برخورد کردند. چرا اصلاً وزارت باید در طب اسلامی که ید قدرت حوزه هاست دخالت کند؟
  • چه کسی گفته مسواک زدن اشکال دارد؟ ما گفتیم بعد از غذا خوردن مسواک بزنند اما قبل از خواب مسواک نزنند. مگر این را ما از خودمان گفتیم؟ این در طب ایرانی و اسلامی هست. این را سید بزرگوار جرجانی می گوید. دلیلش هم واضح است وقتی مینای دندان را علنی می کنید در برابر صدمات بخار معده، به دندان صدمه می زند. این را در دانشکده طب سنتی هم یاد می دهند. ما مگر چیزی از خودمان گفتیم؟ اصلاً چطور می توانیم در برابر بوعلی سیناها، رازی ها، جرجانی ها و ائمه معصومین (ع) چیزی بگوییم؟ بحث دندانپزشکی ما که الان بیداد می کند. چه کسی دندانش مشکل ندارد؟ چه کسی نتیجه گرفته؟ آخرین تحقیقاتی که سوئیسی ها کرده بودند دیدند بچه هایی که قبل از خواب مسواک می زنند، دائم در دندانپزشکی هستند اما خواهر همان فرد که این کار را نکرده و کتک از مادرش می خورده اما مسواک قبل از خواب نمی زده، دندانهایش سالم تر و بهتر است.
  • ما کی گفتیم کسی واکسن نزند؟ واکسن اصلا برای خود ماست. بروند کمی مطالعه کنند ببینند زکریای رازی راجع به واکسن چه کولاکی کرده. بعد می گویند نوه حضرت آقا واکسن می زند. اگر این واکسنی که ما گفتیم باشد، نوه حضرت آقا هم نباید بزند. اگر هم زده اشتباه کرده. ما کجا گفتیم با واکسن مخالفیم؟ مدام می گویند علمی علمی. چطور شده که […] ما از اول انقلاب تا الان نصف شده؟ این که دیگر عینی است. این در اثر واکسنی است که اصلا نیاز نیست. همین واکسن پنج گانه را حداقل می خواهی بزنی جداگانه بزن. وقتی غذا هم می پزند چند نوع ماده غذایی را با هم مخلوط نمی کنند. اگر مثلاً آبغوره ریختند آبلیمو نمی ریزند چون تأثیرات آن را خنثی می کند و کیفیت کار را پایین می آورد. مگر در چین این کار را نکردند صهیونیست ها. اصلا می دانی صهیونیست کیست و چیست؟ نگذارید دهان ما باز شود. ما وارد این بازی ها نمی شویم.
  • به من تهمت می زنند که روازاده دنبال پول است. نمی دانند من همین سال پیش چقدر از جیب خرج کردم. من از پزشکی پول درنمی آورم. همین آقایی که الان وزیر ماست من حاضرم قسم بخورم تمام کسانی که در عطاری ها و این صنف کار می کنند پولشان را روی هم بگذارند، اندازه ثروت وزیر ما نمی شود. آن وقت ما می شویم دزد و کلاهبردار.
  • این سیاست بازی ها برای وزارت بهداشت نیست. یک شخص متدین مثل حاج آقا هاشمی، وزیر محترم بهداشت اصلاً دنبال این مسائل نیستند. این کار کارشناسان کثیف است. چرا از طب اسلامی ایراد می گیرند؟ هزاران نفر درمان شده اند و راضی هم هستند. چطور ایراد از قورمه سبزی و چلوکباب کوبیده اش نمی گیرند؟ این همه میوه و گردو و لبنیاتش را می خورید بعد تهمت می زنید؟ مگر ما چه می گوییم؟ به من الان بگویند برو در خانه بخواب. برو کشاورزی و دامپروری کن. از بزرگترین آرزوهای من است.
  • ابن ها آمدند رفتند سراغ مراجع و علما که آنها را در برابر طب اسلامی قرار دهند. البته این کار کارشناسان است. وزیر محترم برای این کارها وقت ندارد. یا آقای خدادوست (مدیرکل طب ایرانی وزارت بهداشت) عزیز چرا می گویی ما در اسلام طب نداریم؟ بنده ۳۰ سال است در این زمینه فعالیت می کنم. چرا می گویید طب سنتی؟ طب سنتی یعنی طب کهنه. طب فراموش شده. یعنی طبی که به درد نمی خورد. آنها طب نوین را آوردند در این مملکت. برای اینکه بگویند طب ما به درد نمی خورد، اسم سنتی روی آن گذاشتند. این همه ما فریاد زدیم. چه کسی رفت تابلوی طب ایرانی اسلامی را کند؟ من کَندم؟ خوشبختانه یک گروه ۲۵ نفره ای درست شد که خواسته های آقا را دنبال کنند خواهید که چقدر از این وزارتخانه ها کلام رهبر انقلاب را زیر پا گذاشتند.
  • مگر ما فریاد نمی زدیم که کنترل جمعیت غلط است. زمانی در سازمان بازرسی کل کشور سخنرانی داشتم گفتم این کنترل جمعیت اشتباه است، نماینده وزارت بهداشت بلند شد و علیه من صحبت کرد. گفت شما درست می گویید ما ۲۰ بچه را در یک خانه ۲۰ متری روی هم می خوابانیم. تا آقای روازاده خیالش راحت شود. مگر ما را مسخره نکردید؟ مگر به زمانی نرسیدیم که حضرت آقا گفت کنترل جمعیت غلط است. چه شد الان همه می گویند که بله اشتباه بوده. داریم به یک کشور پیر تبدیل می شویم.
  • ما خودمان سیاسی هستیم، کار سیاسی بلدیم. بنده در این کشور دبیرکل یک حزب قدرتمند هستم. شما جرات ندارید در تلویزیون اسمی از حسین روازاده ببرید چون می دانید فردا همه شما را به دادگاه می کشاند. ما حزب جامعه اسلامی حامیان کشاورزی را داریم با چند میلیون طرفدار. تشکیلات ما ۱۰۲ گروه تلگرامی دارد. همین حدود کانال داریم. دو کانال معتبر جهانی و چند سایت قوی داریم ولی می گویند این فرد عامیانه حرف می زند. شما چیزی بلد نیستید. من حاضرم درباره هر موضوعی در تلویزیون حتی موضوعات جهانی بحث کنم. چرا یک مناظره علنی برگزار نمی کنند؟ ما می دانیم آن طرف می دانند به صلاح نیست مناظره بگذارند. حریرچی (سخنگوی وزارت بهداشت) بیایید رو به روی هم بنشینیم بحث کنیم. ببینیم چه کسی سواد بیشتری دارد. حالا حرف های من شده عامیانه و حرف های شما شد عالمانه؟ مریض بیاوریم؟ از ۱۰۰ تا مریض من اگر پای تلفن ۵۰ نفر را درمان نکردم. شما مریض را در بیمارستان با آندوسکوپی و کلونوسکوپی می کنید آخر سر هم می گویید نمی دانیم مشکل چیست. قبلا نبض طرف را می گرفتید به او می گفتید ۲۰ سال پیش تو دو مرحله عاشق شدی و صدمه زده که آثارش امروز پیدا شده باید خودت را درمان می کردی. چه خواندی آقای حریرچی که من نخواندم؟ سه چهار برابر تو من درس خواندم. هزارها نفر را درس دادم. مدرک پزشک عمومی از دانشگاه تهران هم دارم و خدا را شکر این مدرک را دارم وگرنه به من می گفتید دکتر علفی

    • چرا نتوانستی عطاری ها را بزنی آقای وزیر؟ چرا نتوانستی؟ روازاده رفت در مجلس چه کار کرد؟ می خواستند یک دفعه نام عطاری ها را بگذارند داروخانه گیاهی و مسئول داروخانه هم یک داروساز باشد و شش ماه بعد هم می تواندآنجا را تبدیل کند به داروخانه. یعنی می خواستند عطاری ها را اینطوری به داروخانه شیمیایی تبدیل کنند و فاتحه عطاری ها خوانده شود. من رفتم این مصوبه را در مجلس برگرداندم. چطور تو نتوانستی؟ پس من از تو یل تر هستم. ما فقط یک سخنرانی کردیم برای مراجع چهار سال زحمات شما را بیرون ریختند.
    • هیچ کدام از این دانشگاهی ها و انجمن ها هم مطمئن باشید علیه ما کاری نمی کنند. هر کدام هم کاری بکنند به دادگاه می کشانمشان و در دادگاه هم چون ما بحق هستیم قطعا حکم علیه آنها صادر خواهد شد. دیگر ما از علی دایی کمتریم؟ این همه به او دَری وَری می گفتند چهار تا وکیل گرفت کشاندشان دادگاه همه را ساکت کرد.
    • من برای مشکلات کشور مثل بیکاری طرح دارم. ما می توانیم در مدت کوتاه کاری کنیم که همه جوان ها ازدواج کنند. ما به آن ها خانه بدهیم. جهیزیه بدهیم. شما چی بلدید؟ چقدر خرج تلویزیون شد چند میلیون شد که وزیر آمد چنین کلماتی گفت؟ از چه می ترسید؟ من مطلبی را در سطح کشور مطرح کردم و این ها مانده اند و نمی دانند چه کار کنند.
    • اینکه می گویند قلب بچه ها در شکم مادر تشکلیل نشده یک دروغ بزرگ است. من باید فاش کنم که در بعضی بیمارستان ها چه کار کردن؟ هر جنینی که قلبش تشکیل نشده مغزش زودتر تشکیل می شود و این ها نخبه هستند. چرا فتوای سقط جنین را از مراجع گرفتید دادید دست دکترها؟ چرا آقای وزیر ۱۰۰ هزار نفر از نحبه های ما را کشتند؟ قلب این بچه ها بعد از دو هفته تشکیل می شود. اگر علم ندارید کار را واگذار کنید. در کنترل جمعیت مگر همین کار را نکردند؟ تا همین دو سال پیش به خاطر کنترل جمعیت هر جا تا خانمی می خواست باردار شود بلافاصله به او قرص ضد بارداری می دادند. این جریان ها را چه کسی هدایت می کرد؟ مثل تراریخته که ۱۰ یا ۱۲ سال به خورد مردم دادند.
    • همین جلو و عقب کردن ساعت که چقدر برای سلامتی انسان ضرر دارد الان دنیا متوجه این موضوع شده. خیلی از کشورها مثل شوروی اصلاً زیر بار این قضیه نرفتند. ساعت بیولوژیکی بدن بر هم می ریزد. مراجع بچه هایشان را بین الطلوعین بیدار می کنند تا این ساعت را در مغز تثبیت کنند که شما سر یک ساعتی بیدار شوی و یک ساعتی بخوابی. وقتی این ساعت را عوض می کنی بدن برهم می ریزد. وقتی که ساعت می گذاری بیدار می شود و فقط بدن بیدار می شود و نه مغز آدرنالین ترشح نمی شود. چرا همه جای دنیا این کار نمی کنند؟ بنیانگذار این جریان اسرائیلی ها بودند چرا خودشان الان این کار را نمی کنند؟ ساعت را اصلا ما درست کردیم. دقیقه و ثانیه را ما درست کردیم. هنوز که در برج طغرل شهر ری نگاه کنید ساعت اذان را از نور داخل آنجا به شما می گوید. سال ها من گفتم این کاج ها را نکارید، آمریکایی است. گنجشک روی این ها نمی نشیند. چوب این کاج ها به درد نمی خورد. مشکل ایجاد می کند. چند تا از سفیر های خارج از کشور به اینجا آمدند و من درمانشان کردم گفتند تو معلوم است چیزی در مشتت داری که این ها خوششان نمی آید. یک استاد دانشگاه از نیویورک آمد اینجا من کمر دردش را در پنج دقیقه درمان کردم.

مردی که وزیر را به خشم آورد

  لطفاً برای درشت نمایی تصاویر روی آن کلیک نمایید

منبع: روزنامه هفت صبح مورخ ۱۳۹۶/۸/۶ شماره ۱۸۷۲ صفحه ۱ و ۳