انتقادات تند نماینده مجلس از دولت بخاطر تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم/دولت تورم را از جیب کشاورز کنترل می‌کند! 🔹 پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولت دو سال است که برخلاف قانون خرید تضمینی گندم عمل می‌کند. هم نرخ دیر اعلام می‌شود و هم مقدار آن با تورم افزایش نیافته است. 🔹عباس […]

 انتقادات تند نماینده مجلس از دولت بخاطر تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم/دولت تورم را از جیب کشاورز کنترل می‌کند!

🔹 پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولت دو سال است که برخلاف قانون خرید تضمینی گندم عمل می‌کند. هم نرخ دیر اعلام می‌شود و هم مقدار آن با تورم افزایش نیافته است.

🔹عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  در مورد علت اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی گندم با وجود آغاز سال زراعی جدید و کشت پاییزه خاطرنشان کرد: یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی تأمین امنیت غذایی کشور با فعال کردن ظرفیت‌های داخلی است و انتظار می‌رود که دولت با توجه به بسترهای قانونی موجود از تولید داخلی حمایت کند.

🔹دولت بر اساس میزان لابی‌گری و تأثیرگذاری اصناف مختلف و حضورشان در رسانه‌ها تصمیم‌گیری می‌کند که نمونه آن افزایش هرساله قیمت محصول خودروسازانی است که خودروهای غیرایمنی مانند پراید تولید کرده و دست مردم می‌دهند و هرساله نیز افزایش قیمت خود را دارند و مصرف‌کننده داخلی ناچار به خرید این محصولات است و می‌توان گفت عملاً نظارتی در این حوزه وجود ندارد. 

🔹در حالی‌که این کشاورزان هستند که در رسانه‌ها حضور ندارند، لابی قوی نداشته و توان دفاع از حقوق خود را هم ندارند و نمی‌توانند وکیل میلیاردی مانند خودروسازان بگیرند تا حقوق خود را احیا کنند، بنابراین دولت تلاش چندانی برای حل مشکلات کشاورزان نخواهد کرد.

🔹هزینه‌های تولید کشاورزان هرساله افزایش پیدا می‌کند، اما از آن‌طرف دولت چون زورش می‌رسد مطالبات کشاورزان را متناسب با نرخ تورم پرداخت نمی‌کند و کنترل تورم توسط کشاورز مظلوم انجام می‌شود که نمونه آن این است که اگر تورم در یک سال ۱۰ درصد بوده، نرخ گندم ۲.۲ درصد افزایش یافته و جایی وجود ندارد که بگوید باید این موضوع رعایت شود.

🔹ظاهراً برخی در بدنه دولت نمی‌خواهند از تولید ملی و خودکفایی گندم دفاع کنند، تصریح کرد: برخی هستند که قصد دارند گندم خارجی ارزان‌قیمت وارد کنند و ظاهراً این وسط گفتمان دلالان و واردکنندگان بر فریاد کشاورزان می‌چربد که اگر این وضعیت ادامه یابد، قطعاً در کشت گندم تأثیر منفی دارد.
 

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف