🔹"دیگر امروز برخی از مسائلی که روی آن تأکید داریم موضوعیت ندارد، باید ساختار فکری‌مان را عوض کنیم. شاید تا دیروز برای طرح تعادل دام و مرتع خیلی وقت می‌‌‌گذاشتیم و هزینه صرف می‌کردیم، اما هم‌اکنون باید از چوپانی که دیگر امروز پیدا کردنش سخت است، خواهش کنیم دامش را بیاورد در مرتع بچرد تا […]

🔹"دیگر امروز برخی از مسائلی که روی آن تأکید داریم موضوعیت ندارد، باید ساختار فکری‌مان را عوض کنیم. شاید تا دیروز برای طرح تعادل دام و مرتع خیلی وقت می‌‌‌گذاشتیم و هزینه صرف می‌کردیم، اما هم‌اکنون باید از چوپانی که دیگر امروز پیدا کردنش سخت است، خواهش کنیم دامش را بیاورد در مرتع بچرد تا برخی از گونه‌ها حیات و زندگی دوباره بیابند". این سخنی است که به‌تازگی حجتی، وزیر جهاد کشاورزی بر زبان آورد.

🔹این سخن حجتی از آن جهت اهمیت دارد که تفکر غالب در بدنه وزارت جهاد کشاورزی طی سه دهه گذشته، خروج دام از مرتع بوده است. با وجود گذشت سال‌ها از اجرایی‌سازی برنامه‌های تعادل دام و مرتع، وزیر جهاد کشاورزی، امروز به‌اشتباه بودن و منسوخ شدن آن، اعتراف می‌کند.

🔹در ماه‌های گذشته نیز رکنی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به تصور نادرست عدم همخوانی مراتع با جمعیت دام کشور این‌گونه گفته بود: «اگر  در استفاده از مراتع برنامه‌ریزی صحیحی صورت بگیرد، شاهد زادآوری بیشتر مراتع به‌واسطه حضور دام‌ها در مراتع خواهیم بود».

🔹سخنان حجتی و رکنی از دو واقعیت پنهان‌شده پرده برمی­دارند. اولین واقعیت که سال‌ها در مدیریت مراتع کشور، از آن غفلت شده، مفید بودن چرای دام برای رشد، تکثیر و بقای برخی گونه‌های مرتعی است که به‌رغم تذکر کارشناسان نادیده گرفته‌شده بود. واقعیت دوم، ضعف عملکرد در اصلاح، احیا و مدیریت مراتع کشور بوده که سبب فقر پوشش گیاهی و مراتع شده است.

ادامه دارد…

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف