🔹خبری به نقل از رئیس مجلس در رسانه ها منتشر شد که وی گفته بود: "به نماینده دولت اعلام کرده ام به شرطی با این تفکیک موافقت می‌شود که در بخش بازرگانی ثقل کارها بر روی توسعه صادرات باشد، وگرنه کار خیلی ارزشمند نخواهد بود." 🔹 پس از ناکام ماندن پروژه تشکیل وزارت بازرگانی در […]

🔹خبری به نقل از رئیس مجلس در رسانه ها منتشر شد که وی گفته بود: "به نماینده دولت اعلام کرده ام به شرطی با این تفکیک موافقت می‌شود که در بخش بازرگانی ثقل کارها بر روی توسعه صادرات باشد، وگرنه کار خیلی ارزشمند نخواهد بود."

🔹 پس از ناکام ماندن پروژه تشکیل وزارت بازرگانی در سالهای اخیر، رسانه های مرتبط با اتاق بازرگانی "صادرات منفک از تولید" را بهانه کرده اند.

🔹در فضای رسانه اینگونه جلوه می دهند که صادرات علاج اقتصاد کشور است و برای اینکه صادرات در دولت ضریب پیدا کند و مورد توجه باشد، باید ماموریت وزارتخانه ای مجزا از وزارتخانه تولیدی باشد. در حالیکه صادرات منهای تولید منجر به رونق تولید نمی شود و نتیجه آن در بهترین شرایط صادرات مجدد ( Re_export) خواهد بود که اشتغال قابل توجه ایجاد نخواهد کرد و در شرایط معمول اقتصاد ایران تبدیل به دروازه واردات میشود.

🔹صادرات ابزار رونق بخشی تولید در دست مدیر تولید است و همچون واردات اصالت ندارد.

🔹اساسا مدیریت تجاری منهای تولید در کشورهایی که تولیدشان در رقابت با سایر کشورهای عقب نگه داشته شده است، رهیافتی جزء واردات نخواهد داشت. تاریخ کشور ما گواه این ادعاست. 

🔹آنچه محرز است اینکه صحنه گردانان این گونه حرفها وارداتچیهایی هستند که برای تشکیل وزارت بازرگانی مستقل صادرات را بهانه کرده اند.

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف