کیث پریستون، تحلیلگر برجسته آمریکایی در گفت‌وگو با کیهان: سکوت مرگ‌بار نهاد‌های حقوق بشری و دولت‌های به اصطلاح حامی حقوق بشر در دنیا در برابر کشتار و جنایات آل‌سعود در یمن و همچنین قتل عام شیعیان عربستانی همه و همه قلب مسلمانان و آزادی خواهان جهان را جریحه دار کرده است. در این بین آمریکایی‌ها […]

کیث پریستون، تحلیلگر برجسته آمریکایی در گفت‌وگو با کیهان:

سکوت مرگ‌بار نهاد‌های حقوق بشری و دولت‌های به اصطلاح حامی حقوق بشر در دنیا در برابر کشتار و جنایات آل‌سعود در یمن و همچنین قتل عام شیعیان عربستانی همه و همه قلب مسلمانان و آزادی خواهان جهان را جریحه دار کرده است. در این بین آمریکایی‌ها نه تنها واکنشی علیه این جنایات نشان نمی‌دهند، بلکه با فروش سلاح‌های پیشرفته هم به کودک کشی سعودی‌ها کمک می‌کنند و هم خزانه خود را از پول‌های نفتی پر می‌کنند. «کیث پریستون» فارغ‌التحصیل امور دینی از ویرجینیای آمریکا و کارشناس امور مذهبی در مصاحبه‌ای با کیهان اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار خوانندگان ما قرار‌داده است.

مصاحبه کیهان با نویسنده ۶ کتاب از جمله «شکست آنارشیسم» و «حمله به سیستم» و تحلیلگر مهمان راشا تودی، پرس‌تی‌وی و بی‌بی‌سی را در ادامه با هم می‌خوانیم:

🔸در حالی که آل‌سعود مشغول کشتار کودکان و زنان یمنی است، نهاد‌های حقوق بشری مخصوصا در غرب هیچ واکنشی نسبت به آن نشان نمی‌دهند و در واقع سکوت اختیار کرده‌اند. علت این اتفاق را چه می‌دانید؟

قربانیان خشونت آل‌سعود از توجه غربی‌ها خارج‌اند، چراکه اهمیت دادن به آنها منافع آمریکا را تأمین نمی‌کند. نهاد‌های حقوق بشری در غرب هم به شدت تحت تاثیر ملاحظات سیاسی هستند. درست همانند نهاد‌های دیگر غربی که بسیار سیاسی‌اند. بنابراین غربی‌ها بیشتر دوست دارند تا بر نقض حقوق بشر از سوی رژیم‌هایی که آنها را دشمن می‌نامند تمرکز کنند تا آنکه ایرادهای حقوق بشری متحدان سیاسی خود را بگیرند. یمن جزو آن دسته از کشورهایی است که نقض حقوق بشر در آن برای غربی‌ها از جمله آمریکایی‌ها مهم نیست.

🔸 به نظر شما هدف اصلی آل‌سعود از کشتار مردم خودش در العوامیه عربستان و دیگر شیعیان این کشور چیست؟

در واقع کشتار شیعیان در العوامیه و قتل‌عام مردم یمن از جهاتی به هم مرتبط هستند ، هر دوی این اقدام را باید در راستای محدود کردن تاثیر ایران در داخل عربستان و یمن دانست.
آل‌سعود از رشد روزافزون نفوذ ایران در خاک خود و یمن بسیار نگران است و برای متوقف کردن آن از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند. حمله به شیعیان در عربستان را باید در راستای رقابت آل‌سعود با ایران ارزیابی کرد یا به عبارتی بهتر باید آن را بخشی از تقابل جبهه مقاومت خاورمیانه با اتحاد سنی- غربی حاشیه خلیج‌فارس تحلیل کرد. شیعیان یمن و العوامیه را باید قربانیان این مواجهه دانست.

🔸برخی بر این باورند که حملات وحشیانه آل‌سعود به خاطر شکست‌های متعددی است که این کشور در منطقه متحمل شده است. شما در این باره چه نظری دارید؟

عربستان حملات خود را علیه شیعیان به خاطر دلایل متعددی افزایش داده است. اول اینکه به واسطه این حملات آل‌سعود سعی می‌کند که ناکامی‌های گذشته را جبران کند. خوی تهاجمی عربستان از وقتی که محمد بن سلمان به ولیعهدی عربستان رسیده ، افزایش پیدا کرده است و از همه مهم‌تر حمایت‌های همه‌جانبه حاکمیت آمریکا و مخصوصا ترامپ که به سعودی‌ها اعتماد به نفس ویژه‌ای داده است، زمان زیادی از قرارداد نجومی تسلیحاتی آمریکا با عربستان نمی‌گذرد. قراردادی که قدرت تسلیحاتی عربستان را دوچندان کرده است.

🔸اعمال سلفی‌ها و تکفیری‌ها در منطقه غرب آسیا به طور قابل توجه‌ای از وهابیت تاثیر گرفته است. چه چیزی در افکار وهابیت وجود دارد که این افراد را تا این حد خشن و وحشی کرده است؟

وهابیت از نقطه نظر متفکرین غربی تفسیر نادرست و افراطی از اسلام است. از نگاه رسانه‌های شیعه و سنی هم دید مثبتی نسبت به وهابیت وجود ندارد. البته وهابیت در طول ۵۰ سال اخیر به دلیل حمایت‌های جدی و همه جانبه آل‌سعود پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده و در تمامی ارکان حکومتی عربستان نفوذ پیدا کرده است. عملکرد اصلی وهابیت این است که به نظام‌ها و دولت‌های سرکوبگر و از سویی دیگر به تروریست‌های سراسر جهان و مخصوصا منطقه در راستای اهدافشان کمک کند. حمایت مالی نفتی آل‌سعود از وهابیت عامل دیگری است که موجب قدرت وهابیت در حال حاضر شده است. تنها راه متوقف کردن وهابیت در منطقه تغییر رژیم در عربستان و روی کار آمدن حکومتی است که دیگر از وهابیت حمایت نکند. 

🔸 همان طور که گفتید عربستان حامی درجه یک وهابیت در منطقه است. آیا زمان آن فرا نرسیده که دنیا علیه وهابیت و عربستان موضع جدی گیرد و با آنها مقابله کند؟

بله دقیقا اهمیت مبارزه با وهابیت در این زمان حس می‌شود. و از سویی دیگر این مبارزه طلب می‌کند تا علیه کشورهایی که حمایت اقتصادی، سیاسی و نظامی می‌کنند مقابله کرد. حامی شماره یک سعودی‌ها غرب به ویژه آمریکاست. بنابراین در مبارزه علیه وهابیت غربی‌ها اقدامی نخواهند کرد. چرا که منافع آنها ایجاب می‌کند که وهابیت حضور داشته باشد. بنابراین به اعتقاد من کشورهایی همچون ایران و روسیه هستند که می‌توانند مقابل وهابیت بایستند چون آنرا تهدیدی علیه خود می‌دانند.

📚 منبع : کیهان – ۱۳۹۶/۰۵/۳۰