سربازان خط مقدم اقتصاد مقاومتی در جنوب کرمان بار دیگر به روز سیاه نشستند   🔹از جنوب کرمان به عنوان بزرگترین گلخانه طبیعی کشور یاد می شود. وضعیت آب و هوایی در شهرستانهای جنوبی استان کرمان به گونه ای است که طرحهای استمرار کشت محصولات کشاورزی استراتژیک در این منطقه در فصول سرد سال […]

 

سربازان خط مقدم اقتصاد مقاومتی در جنوب کرمان بار دیگر به روز سیاه نشستند
 

🔹از جنوب کرمان به عنوان بزرگترین گلخانه طبیعی کشور یاد می شود. وضعیت آب و هوایی در شهرستانهای جنوبی استان کرمان به گونه ای است که طرحهای استمرار کشت محصولات کشاورزی استراتژیک در این منطقه در فصول سرد سال اجرا می شود و نیاز کشور را از واردات محصولاتی مانند سیب و پیاز که تا چند سال قبل باید از کشورهایی نظیر پاکستان وارد می شد را از بین برده است.

🔹 اما کشاورزی این منطقه علاوه بر دستخوش بی تدبیری و قهر مسئولین در این سالها و عدم تنطیم بازار مناسب در فصل برداشت محصول که مثنوی هفتاد من غمبار این سالها در جنوب کرمان است، هر ساله دستخوش تغییرات جوی و قهر طبیعت هم می شود.

🔹امسال هم سرمای پیش از موعد هوا در شهرستان های جنوبی استان کرمان طی شب های اخیر موجب سرمازدگی و یخبندان وسیع محصولات کشاورزی شده و خسارت زیادی را به بخش کشاورزی این شهرستان ها تحمیل کرده است.

🔹به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان سرما از روز سه شنبه تاکنون به ۴ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه خسارت وارد کرده است و در مجموع بین ۳۰ تا ۷۰ درصد به مزارع کشاورزی و گلخانه ها در جنوب کرمان خسارت سرمازدگی وارد شده است. 

⭕️سرمازدگی؛ بلایی که هر سال نازل می شود

🔹این در حالی است که تقریبا هرساله یخبندان و سرمازدگی (سرمای زودرس پاییزه) خسارت زیادی بر محصولات کشاورزی مردم بویژه محصول سیب‌زمینی این منطقه وارد می‌کند و کشاورزانی را که با هزاران امید، دل به کسب و کار کشاورزی بسته‌اند، ناامید می‌کند.

🔹امسال نیز این کشاورزان مغلوب سرمای شدید شدند و تمام دارایی خود را که برای کار کشاورزی هزینه کرده بودند، از دست دادند.

🔹کشاورزان جنوب استان در حالی هرساله با غول سرما دست و پنجه نرم می‌کنند، اما چاره ای اساسی برای این مشکل اندیشیده نمی شود.

🔹عدم اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان و عدم بیمه کشاورزی از جمله مشکلات اساسی در این مسیر است.

🔹گرچه در این سالها تلاش های بیشتری از جانب مسئولان جهاد کشاورزی در راستای پوشش بیمه کشاورزی در این منطقه صورت گرفته است، اما سقف بیمه ای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی هم که بعضا با تأخیر چندماهه پرداخت میشود، دردی را از آلام یک کشاورزی را که بالای ۲۰ میلیون و حتی بیشتر (که در واقع تمام دار و ندار او بوده است و گاها قرض گرفته است) به امیدی زیر زمین کرده است، دوا نمی کند.

🔹سوال اینجاست علی رغم تکرار هرساله این بلا اما چرا باید همیشه در خصوص کشاورزی چاره جویی زمانی روی دهد که خسارتهای زیادی به محصولات وارد شده است و دقیقا امسال هم زمانی اطلاع رسانی و هشدارهای هواشناسی مقتضی به کشاورزان انجام گرفت که بخش عمده محصولات شان را سرما زده بود، گرچه شدت سرما و کاهش دما به حدی بود که اطلاع رسانی از قبل هم کاری از پیش نمی برد. 

🔹این درحالی است که مهمترین پایه اقتصادی در جنوب کرمان کشاورزی است و منبع درآمد و معاش بیش از ۸۰ درصد مردم در این منطقه ،مستقیم و غیرمستقیم ،وابسته به کشاورزی است و وقتی کشاورزان و یا بعبارتی بهتر بگوییم سربازان خط مقدم و پیشگامان اقتصاد مقاومتی در این منطقه شکست بخورند یعنی عملا دیگر اقتصاد و بازار و همه چیز این منطقه هم تحت شعاع آن شکست خورده است. 

🔹حال مردم جنوب کرمان منتظر عملکرد دولت و نیز فریاد رسای نمایندگان شان در مجلس شورای اسلامی برای مطالبه این مسأله اساسی و حداقل جبران بخشی از خسارت کشاورزان از طریق رایزنی با مقامات ارشد دولت و وزیر مربوطه در این باره اند. 

🔹آیا جز اینست که در روایات اسلامی است که «من لا معاش له لا معاد له» و حال یکساعت و بیشتر در خطبه های نماز جمعه از دین و تشرعات و ولایت فقیه و اقتدار نظام و… بگوییم اما آیا مردمانی که هر ساله تمام زندگی و دار و ندارشان را به یکباره می بازند، گوش شان به این حرفها بدهکار خواهد بود؟

✍️نواب کمالی

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف