🔸پیشینه تاریخى تروریسم صهیونیستى، به ظهور جنبش صهیونیستى در اواخر قرن نوزدهم در اروپا بر مى‏گردد. پایه‏هاى ترور و چارچوب‏هاى تشکیلاتى آن نیز سابقه‏اى طولانى دارد؛ و حداقل به دو دهه پیش از صدور «اعلامیه ‏ى بالفور»، و نیز پیش از سلطه‏ انگلیس بر فلسطین برمى‏گردد. این جنبش، درآغاز قرن بیستم، تلاش خود را براى […]

🔸پیشینه تاریخى تروریسم صهیونیستى، به ظهور جنبش صهیونیستى در اواخر قرن نوزدهم در اروپا بر مى‏گردد. پایه‏هاى ترور و چارچوب‏هاى تشکیلاتى آن نیز سابقه‏اى طولانى دارد؛ و حداقل به دو دهه پیش از صدور «اعلامیه ‏ى بالفور»، و نیز پیش از سلطه‏ انگلیس بر فلسطین برمى‏گردد. این جنبش، درآغاز قرن بیستم، تلاش خود را براى کوچاندن یهودیان به فلسطین، تحت عنوان «بازگشت» شروع کرد؛ و آن را به صورت یک حرکت تهاجمى براى اسکان یهودیان، و ایجاد مهاجرنشین‏هاى یهودى در فلسطین در‌آورد.

🔸مهاجرنشین‏هاى یهودى به گونه‏اى ساخته شده‏اند تا بتوانند نقش قلعه‏ هاى نظامى را در مقابله با تهاجمات اجتماعى ایفا کنند. نقش عمده و اصلى این مهاجرنشین‏ها، عملیات نظامى- تروریستى بود؛ و اسکان یهودیان در مرتبه‏ بعدى قرار داشت. این مهاجرنشین‏ها به گونه‏ اى تسلیح و تجهیز شده بودند که جنبش صهیونیسم بعدها بتواند از آن‏ها براى حملات نظامى و تروریستى و نیز توسعه سرزمین‏هاى تحت اشغال خود استفاده کند. در اسکان یهودیان، سازمان نظامى و سازمان مدنى در یکدیگر ادغام شده بودند، و یکدیگر را بنا به نیاز تغذیه مى‏کردند. در حقیقت، سازمان نظامى، پایه‏ بزرگ‌تر و تغذیه کننده‏ دیگر سازمان‏هاى صهیونیستى بود. بنابراین، جامعه‏ اسرائیلى، در ساختار اصلى و جهت‏ گیرى خود، بر روى بنیادهاى نظامى‏ گرى و تروریستى استوار شد.

🔸البته دوران جنگ جهانى اول را که طى آن تعدادى از رهبران صهیونیست، از جمله وایزمن، ژابوتنسکى و ترومپلدور وارد صفوف متفقین شدند، مى‏توان نقطه‏ عطفى براى زایش تروریسم صهیونیستى به شمار آورد. صهیونیست‏ها در اواخر این جنگ، نخستین مرحله‏ ایجاد و تکمیل یک ارتش یهودى را در فلسطین آغاز کردند. آن‏ها براى سازماندهى و نگهدارى دسته‏ هاى یهودى شرکت کننده در جنگ، تلاش‏هاى فراوانى انجام دادند، تا به عنوان پیشگامان ارتش اشغالگر یهود در فلسطین عمل کنند.

🔸در اواخر جنگ، گردآورى اسلحه و پنهان کردن آن، و نیز آموزش نظامى شروع شد. در این دوران، سازمان جاسوسى صهیونیستى نیز همانند یک سایه در کنار این سازمان نظامى صهیونیستى قرار گرفت، و عملیات تروریستى بر ضد عرب‏ها را طراحى و فرماندهى کرد.

🔸شکل‏گیرى دسته‏هاى یهودى که از جنگ جهانى اول در کنار متفقین جنگیدند، در سازماندهى نظامى‏گرى صهیونیستى، که پایه‏ تروریسم صهیونیستی شد، تأثیر اساسى داشت. سربازان و داوطلبان یهودى آمریکایى و انگلیسى، از همان زمان احساس کردند که باید در میان یهودیان مهاجرنشین فلسطین، در راه ایجاد و دفاع از مهاجرنشین‏ها فعالیت کنند. این داوطلبان یهودى، در نهایت اعضاى اصلى نظامى و عملیاتى سازمان‏هاى تروریستى صهیونیستى شدند. بخشى از آن‏ها نیز در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در اروپاى شرقى شکل گرفته بودند.

🔸تنها هدف آن‏ها حمله به فلسطین، و بیرون راندن ساکنان عرب و صاحبان اصلى این سرزمین از دیار خود بود . از این‏رو، نخستین یهودیانى که پاى به فلسطین گذاشتند – و بیشتر آنان از اروپاى شرقى بودند – «مهاجر» یا «پناهنده‌اى» نبودند که به یک جاى امن پناه آورده باشند. بلکه پیشگامان حمله به فلسطین بودند که در سازمان‏هاى مختلف تروریستى سازماندهى شده بودند.

🔸ایگال آلون، یکى از افسران سازمان تروریستى هاگانا، و از رهبران گروه تروریستى پالماخ، در کتاب تشکیل ارتش اسرائیل چنین مى‏نویسد:
«از سال ۱۸۸۰٫م، زمانى که کشور (فلسطین) هنوز زیر سلطه‏ عثمانى‏ها بود و شمار ساکنان آن از چند ده هزارتن[!] تجاوز نمى‏کرد،
 تشکیل سازمان‏ها و واحدهاى مخفى شروع شده بودند. این تشکل‏ها جنبه‏ سیاسى نداشتند؛ ولى به طور غیرمستقیم چندین اثر و نتیجه‏ سیاسى از آن‏ها به دست آمد. بدین ترتیب، از آغاز همین دوران، هسته‏هاى متعددى براى سازمان‏هاى گوناگون نظامى یهودى به وجود آمد، که سمت‏گیرى‏هاى سیاسى نیز داشت.»

🔸پس از ورود نیروهاى انگلیسى به فلسطین و آغاز دوران سلطه و قیمومیت استعمار انگلیس بر این سرزمین، همکارى اطلاعاتى انگلیس‏ها و صهیونیست‏ها، در رشد و گسترش فعالیت تروریستى صهیونیستى در فلسطین تأثیر زیادى گذاشت. به عنوان مثال: در سال ۱۹۳۶٫م، یک افسر اطلاعات نظامى انگلیس به نام چارلز اورد ونگت وارد فلسطین شد. او پس از دو سال، یعنى در سال ۱۹۳۸٫م، به میمنت ورود فرماندهى نیروهاى انگلیسى، در فلسطین «گروه‏هاى مخصوص شب» را که متشکل از افراد سازمان هاگانا و کارشناسان انگلیسى بود تشکیل داد، تا علاوه بر جنگ با انقلابیون فلسطینى، به عملیات تروریستى بر ضد ملت فلسطین اقدام کند.

🔸ونگت در موارد مختلف دست به آموزش این گروه‏ها زد. از جمله‏ این آموزش‏ها مى‏توان شیوه‏هاى ترور، جمع‏آورى اطلاعات، و بازجویى زندانیان و اسرا با استفاده از شکنجه را نام برد. لئونارد موزلى روزنامه‏نگار انگلیسى، حمله‏اى که گروه‏هاى مخصوص شب به یک روستاى فلسطینى کردند، و باعث کشته شدن ۵ تن از ساکنان روستا و اسارت ۴ تن دیگر شد را چنین توصیف کرده است:
«ونگت براى مجبور کردن اسرا به دادن اطلاعات خود به صهیونیست‏ها، بر ضد یکى از آن‏ها خشونت (شکنجه) استفاده کرد، و سپس دستور داد تا او را بکشند.»

🔸صهیونیست‏ها در دهه‏ سى توانستند شیوه‏هاى خود را در زمینه‏هاى زیر متحّول سازند: اطلاعات و عملیات تروریستى در تمامى ابعاد مربوط به عملیات قاچاق اسلحه و انتقال یهودیان به فلسطین؛ و همچنین جعل اسناد؛ تماس‏هاى سرّى با عناصر خائن و مجرم در جامعه؛ دست یافتن به اطلاعات لازم در مورد فلسطینى‏ها و تحرکات نیروهاى انگلیسى – به منظور مقابله با عملیات ضد جاسوسى آن‏ها -؛ جلوگیرى از کشف عملیات انتقال قاچاق یهودى‏ها به فلسطین توسط آن نیروها؛ و نیز دیگر شگردها و شیوه‏هاى اساسى اطلاعات و جاسوسى.

📚 منبع : کیهان – ۱۳۹۶/۰۶/۰۳