🔹 ارتباط مستقیم کاهش نرخ فقر با افزایش حمایت های کشاورزی (پژوهش دپارتمان توسعه بین‌الملل انگلستان DFID) بنا به گزارش سال ۲۰۰۴ دپارتمان توسعه بین‌الملل انگلستان، همبستگی تاریخی نزدیکی بین کاهش نرخ فقر با افزایش نرخ تولیدات کشاورزی (به‌خصوص تفاوت نرخ رشد بهره وری تولیدات کشاورزی) در طی ۴۰ سال گذشته وجود داشته است. پژوهشگران این دپارتمان، […]

🔹 ارتباط مستقیم کاهش نرخ فقر با افزایش حمایت های کشاورزی (پژوهش دپارتمان توسعه بین‌الملل انگلستان DFID)

بنا به گزارش سال ۲۰۰۴ دپارتمان توسعه بین‌الملل انگلستان، همبستگی تاریخی نزدیکی بین کاهش نرخ فقر با افزایش نرخ تولیدات کشاورزی (به‌خصوص تفاوت نرخ رشد بهره وری تولیدات کشاورزی) در طی ۴۰ سال گذشته وجود داشته است. پژوهشگران این دپارتمان، رابطه بین کاهش فقر و ارتقای بخش کشاورزی در کشورهای درحال‌توسعه را منتج شده از چهار مکانیسمِ گذاری زیر می دانند:

۱٫تأثیر مستقیم بهبود عملکرد کشاورزی روی درآمد روستائیان.
۲٫تأثیر تولید موادغذایی ارزان‌تر برای هر دو طیف روستائیان و شهرنشینان (افزایش قدرت خرید).
۳٫تأثیر کشاورزی در رشد و تولید فرصت ‌های اقتصادی در بخش‌های غیرکشاورزی بالادستی و پایین‌دستی.
 4. نقش بنیادین کشاورزی در تحریک و حفظ گذاراقتصادی، یا عبور از کشاورزی معیشتی به کشاورزی پربازده صنعتی و خدماتی.  

🔹 بانک جهانی و تأکید بر کاهش فقر با سرمایه گذاری در کشاورزی 

بنا به گزارش‌ سال ۲۰۰۷ بانک جهانی، تجربه نشان داده است برای کاهش فقر، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ۲٫۵تا ۳ برابر مؤثرتر از سرمایه‌ گذاری در بخش ‌های غیرکشاورزی بوده است.
 به‌عنوان‌مثال هند از نخستین برنامه پنج‌ ساله خود در سال ١٩۵١، سرمایه‌گذاری های خالص خود را به بخش کشاورزی اختصاص داد و در طول دوره ١٩٧٩ تا١٩٩١ کاهش قابل‌ توجهی در نرخ فقر را تجربه کرد که بنا به گزارش سازمان OECD بیش از ۵۰درصد این کاهش نرخ فقر درنتیجه افزایش تولیدات کشاورزی بوده است.  در سال ۱۹۸۱ بیش از ۵۰ درصد مردم چین زیرخط فقر بسر می ‌بردند، و در سال ۲۰۰۵ این مقدار به کمتر از پنج درصد رسید که طبق گزارش سال۲۰۱۰ سازمان OECD تأثیر کشاورزی در کاهش نرخ  فقر چین چهار برابر بخش‌ های غیر کشاورزی بوده است و این موفقیت بزرگ چین با تکیه‌ بر عواملی چون، رهبری سیاسی، واگذاری اراضی دولتی به کشاورزان، ارائه خدمات بیمه ای و حمایتی گسترده کشاورزی، سرمایه‌ گذاری در زیرساخت ‌های روستایی، و انتقال فناوری به کشاورزان روستایی حاصل شده است.
ادامه دارد…

✍🏼مجتبی پویان مهر 

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف