🔸 رئیس‌موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: ۱۲۲ گونه آبزی کشور در خطر انقراض در کشور وجود دارد که برای ۱۰ گونه از این تعداد با مشارکت بخش خصوصی و مردمی زیست بانک احیا می‌شود. 🔸 به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد پورکاظمی در جلسه آشنایی با روش‌های بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان کشور […]

🔸 رئیس‌موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: ۱۲۲ گونه آبزی کشور در خطر انقراض در کشور وجود دارد که برای ۱۰ گونه از این تعداد با مشارکت بخش خصوصی و مردمی زیست بانک احیا می‌شود.

🔸 به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد پورکاظمی در جلسه آشنایی با روش‌های بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان کشور در بابلسر‌ اظهار داشت: ۲۵۰ پروژه تحقیقاتی در سراسر کشور در حال اجراست که از این میان پروژه اصلاح نژاد قزل‌آلا با اعتبار بالغ بر ۶ میلیارد تومان در مرکز بازسازی ذخایر آبزیان کلاردشت پیگیری می‌شود.

🔸 وی با ‌اشاره به اینکه سوف حاج طرخان و کپور بومی دریای خزر از جمله گونه‌های در خطر انقراض در کشور هستند، خاطرنشان کرد: برای این دو گونه از ماهیان خزری که در خطر انقراض هستند با اولویت، بانک ژن تشکیل می‌شود.

🔸 ‌حسینعلی عبدالحی معاون توسعه آبزی‌پروری و بازسازی ذخایر شیلات ایران نیز اظهار داشت: بیش از ۳۵۰ میلیون قطعه ماهی شامل ۵ گونه ماهی خاویاری و ۷ گونه ماهی استخوانی در سال گذشته در دریای خزر رهاسازی شده و امسال نیز تا کنون حدود ۳۰۰ میلیون قطعه ماهی در دریای خزر رهاسازی شده است.

🔸عبدالحی با ‌اشاره به افزایش تعداد مزارع پرورش ماهیان خاویاری به بیش از ۸۰ مرکز در کشور گفت: استان مازندران در حوزه آبزی‌پروری در کشور با بیش از ۷۵ هزار تن تولید در جایگاه اول قرار دارد.

🔸وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار فیل ماهی از ۱ کیلو گرم تا یکصد کیلو گرم در مزارع پرورش ماهی خاویاری مازندران وجود دارد، افزود: از این میزان ۳ تن خاویار پرورشی در سال گذشته استحصال شده که بیش از یک و نیم تن آن صادر و مابقی در داخل کشور مصرف شده است.

📚 منبع : کیهان – ۱۳۹۶/۰۵/۳۰