پاکستان، سریع ترین اقتصاد رو به رشد آسیا؛ با اتکای به اقتصاد کشاورزی! 🔸 پاکستان در سال ۲۰۰۵ با کسب نرخ رشد اقتصادی ۴.۸ درصدی در کنار کشور توسعه‌ یافته سنگاپور ایستاد و به‌عنوان دومین و سریع‌ترین اقتصاد رو به رشد آسیا، پس از چین مطرح شد. بنا به آخرین پیش‌بینی بانک جهانی، پاکستان در […]

پاکستان، سریع ترین اقتصاد رو به رشد آسیا؛ با اتکای به اقتصاد کشاورزی!

🔸 پاکستان در سال ۲۰۰۵ با کسب نرخ رشد اقتصادی ۴.۸ درصدی در کنار کشور توسعه‌ یافته سنگاپور ایستاد و به‌عنوان دومین و سریع‌ترین اقتصاد رو به رشد آسیا، پس از چین مطرح شد. بنا به آخرین پیش‌بینی بانک جهانی، پاکستان در سال ۲۰۱۷، به دومین قدرت اقتصادی جنوب آسیا تبدیل می شود  و رشد اقتصادی آن در سال ۲۰۱۹ به حدود ۸.۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

🔸 به گزارش آژانس بین‌المللی تحقیقاتی Kleffmann، کشاورزی پایه و اساس اقتصاد پاکستان را تشکیل می‌دهد و هم‌اکنون ۲۱درصد تولید ناخالص داخلی ( GDP) این کشور با نرخ رشد سالانه ۲٫۷درصدی متعلق به بخش کشاورزی است. حدود ۸۰درصد کل درآمد صادراتی پاکستان از طریق کشاورزی تأمین می‌شود که این نشان‌دهنده تأثیر به سزای کشاورزی در اقتصاد پاکستان است.

🔸 ۴۴درصد کل نیروی کار پاکستان وابسته به فرصت ‌های شغلی حاصل از کشاورزی و ۶۲ درصد از جمعیت روستایی نیز از این طریق امرارمعاش می ‌کنند. بنابه گزارش وزرات برنامه ریزی، توسعه و اصلاحات پاکستان، این کشور طی سال‌ های اخیر با افزایش سرمایه گذاری سالانه دولتی از مبلغ ۵۰میلیون روپیه به نزدیک ۱۰۰میلیون روپیه در بخش کشاورزی توانسته است با تکیه ‌بر کشاورزی رشد اقتصادی خود را افزایش داده  و بدین ترتیب کاهش قابل‌ملاحظه ۱۶درصدی نرخ فقر را بین سال‌های ۲۰۰۴ الی۲۰۱۵ تجربه کند! 

پ.ن: آژانس بین المللی تحقیقاتی Kleffmann، دارای سابقه ۲۵ ساله در زمینه تحقیقات مربوط به اقتصاد و بازار کشاورزیست که از سال۱۹۹۰ در آلمان کار خود را شروع کرده است. هم اکنون این آژانس با داشتن ۱۸ شرکت و شبکه بین المللی در ۷۰کشور جهان فعالیت خود را ادامه می دهد.
ادامه دارد…

✍🏼مجتبی پویان مهر 

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف