🔹محمود حجتی، یکی از وزرای پرتلاش و موفق دولت یازدهم بود و با رای اعتماد مجلس دهم توانست بار دیگر وزیر جهاد کشاورزی دولت روحانی شود اما شرایط برای فعالیت او در دولت دوازدهم به مراتب سخت تر از دولت یازدهم است و این موضوع ارتباط زیادی با سایر انتخاب های رئیس جمهور دارد. 🔹از […]

🔹محمود حجتی، یکی از وزرای پرتلاش و موفق دولت یازدهم بود و با رای اعتماد مجلس دهم توانست بار دیگر وزیر جهاد کشاورزی دولت روحانی شود اما شرایط برای فعالیت او در دولت دوازدهم به مراتب سخت تر از دولت یازدهم است و این موضوع ارتباط زیادی با سایر انتخاب های رئیس جمهور دارد.

🔹از طرفی، با پیشنهاد روحانی و رای اعتماد مجلس، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم شده است. وزیر بازرگانی دولت اصلاحات، گرایش بیشتری به حوزۀ تجارت خارجی در مقایسه با تولید دارد و در نتیجه، پیش بینی می شود که در دوراهی‌های تولید و تجارت، به نفع تجارت تصمیم گیری کند.

🔹از سوی دیگر شریعتمداری در ستاد تنظیم بازار دولت یازدهم کارنامه خوبی نداشت به گونه ای که عموما اقدام موثری انجام نمی داد و حتی بعضا دخالت‌هایش در بازار برخی محصولات مانند برنج عمدتا به نفع وارداتچی‌ها بود. با حضور شریعتمداری در این پست، مشکلات حجتی برای تداوم اجرای قانون (تمرکز) انتزاع افزایش خواهد یافت. این در حالی است که حجتی با استفاده از این قانون توانست در دولت یازدهم دروازه واردات را بر برخی محصولات اساسی کشاورزی مانند برنج، گندم و شکر ببندد تا شاهد رونق تولید داخل آن محصولات و کاهش چشمگیر واردات غذاهای اساسی در این دولت باشیم.

🔹از سوی دیگر، با حکم روحانی، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست شده است. وزیر کشاورزی دولت سازندگی، دیدگاه های عجیب و غریبی درباره وضعیت آب کشور دارد و اعتقاد دارد باید مصرف آب در بخش کشاورزی محدود شود تا شاهد اوج گیری بحران کمبود آب و مهاجرت میلیون ها نفر از جمعیت کشور نباشیم! با حضور کلانتری در این پست، پیش بینی می شود که حجتی مشکلات فراوانی برای تامین منابع آبی لازم برای خودکفایی کشور در محصولات اساسی کشاورزی داشته باشد.

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف