🔸از اعتقاد تا یقین 🔹داستانی در خصوص درخواست حضرت ابراهیم از خداوند در خصوص چگونگی زنده شدن مردگان پس از مرگ وجود دارد که خداوند ندا می دهد آیا به وجود زندگی پس از مرگ تردید داری؟ پیامبر میفرماید: خیر؛ ولی میخواهم به یقین برسم. 🔹« وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ رَبِّ أَرِنی‏ کَیْفَ تُحْیِ الْمَوْتى‏ […]

🔸از اعتقاد تا یقین

🔹داستانی در خصوص درخواست حضرت ابراهیم از خداوند در خصوص چگونگی زنده شدن مردگان پس از مرگ وجود دارد که خداوند ندا می دهد آیا به وجود زندگی پس از مرگ تردید داری؟ پیامبر میفرماید: خیر؛ ولی میخواهم به یقین برسم.

🔹« وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ رَبِّ أَرِنی‏ کَیْفَ تُحْیِ الْمَوْتى‏ قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى‏ وَ لکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبی‏ قالَ فَخُذْ أَرْبَعَهً مِنَ الطَّیْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَیْکَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلى‏ کُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ یَأْتینَکَ سَعْیاً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ » [بقره/۲۶۰]
 
🔹« و (به خاطر بیاور) هنگامى را که ابراهیم گفت: خدایا به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى ‏کنى؟ فرمود: مگر ایمان نیاورده‏اى؟ عرض کرد: آرى، ولى مى‏خواهم قلبم آرامش یابد. فرمود: در این صورت، چهار نوع از مرغان را انتخاب کن و آنها را (پس از ذبح کردن) قطعه قطعه کن، سپس بر هر کوهى، قسمتى از آن را قرار بده، بعد آنها را بخوان، به سرعت به سوى تو مى ‏آیند و بدان خداوند قادر و حکیم است »

🔹از سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی طی نامه ای استعلام شد که آیا امکان کشت و ایجاد باغات دیم در استان خراسان جنوبی با توجه به بند پ ماده ۳۱ برنامه ششم توسعه وجود دارد یا خیر؟

🔹در پاسخ ذکر نمودیم که چنین امکانی وجود دارد اما نیازمند بررسی و مطالعه میدانی است. روز ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۶ در قالب تیم کارشناسی منتخب به بیرجند عزیمت و بازدیدی از شهرستان زیرکوه و قاین صورت گرفت و وجود صدها هکتار باغات دیم زرشک، انجیر، انگور، عناب، پسته و بادام و بطور پراکنده گل محمدی، "اعتقاد" مرا به "یقین" تبدیل کرد.

🔹باغات زرشک دیم در بندسارها و بندها و با رعایت برخی از ضوابط و معیارها، چنان شگفت انگیز بوده که نمیتوان در قالب ادبیات کلاسیک دانشگاهی و فرمول و رابطه نیاز آبی تبیین کرد.

🔹اگر بخواهیم رفتار طبیعت و محصولات سازگار با آن را بشناسیم ضرورت دارد که دل به دامن طبیعت گذاشته و از این ظرفیت عظیم خدادادی بهره‌مند شویم. یکی از ویژگی‌ها و مشخصه‌های برنامه باغات و گیاهان دارویی دیم، حفظ خاک به عنوان «بستر و مادر حیات» از خطر فرسایش است.

🔹وقتی در استان خراسان جنوبی علیرغم همه تغییراتی که در پارامترهای اقلیمی رخ داده، شاهد چنین ظرفیت‌های بی‌نظیری هستیم، پی می‌‎بریم که در کل کشور چه ظرفیت‌های عظیمی به صورت مغفول وجود دارد و صد البته بدیهی است برخی مخالفت‌ها، مبنا و اساس فنی و کارشناسی ندارد.

🔹زرشک بی‌دانه خراسان جنوبی، منحصرترین نوع زرشک بوده و خراسان جنوبی علاوه بر اینکه پایتخت زعفران محسوب می‌شود پایتخت زرشک و عناب نیز به حساب خواهد آمد و جالبه که هر سه این محصولات جزو گروه گیاهان دارویی بوده و قابلیت فرآوری دارند.

🔹آیا وقت آن نرسیده که بیشتر تفکر کنیم در اسرار طبیعت و برنامه‌ریزی کنیم برای مدیریت آب سبز. منبع با ارزشمندی که خلقت و حیات بشر بر آن بنا شده و در کشور ما ۷۰ تا ۷۵ درصد آن به صورت تبخیر مستقیم از دسترس خارج می‌شود. علاوه بر از دست دادن آب، خاک را نیز داریم از بین می‌بریم و با خالی شدن جوامع محلی خصوصاً در استان‌های مرزی و مرکزی، امنیت ملی را نیز دچار مخاطراتی خواهیم کرد.

📝یادداشت از دکتر علیرضا توکلی PhD آبیاری و زهکشی و عضو هیات علمی (دانشیار پژوهش) و فارغ التحصیل دانشگاه تهران

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف