🔹 گازهای گلخانه ای یکی از بلایای خودساخته بشر است که باعث گرم شدن زمین، تغییر وضعیت اکولوژیکی آن و وقوع سیل ها، طوفان ها، گردو غبارها و ناپایداری‌ های بزرگ جوی می شود. تنها راه جلوگیری از این رویدادهای تخریبی رعایت اصول و قوانین زیست محیطی بیشتر توسط کشورهای بزرگ صنعتی به خصوص آمریکا […]

🔹 گازهای گلخانه ای یکی از بلایای خودساخته بشر است که باعث گرم شدن زمین، تغییر وضعیت اکولوژیکی آن و وقوع سیل ها، طوفان ها، گردو غبارها و ناپایداری‌ های بزرگ جوی می شود. تنها راه جلوگیری از این رویدادهای تخریبی رعایت اصول و قوانین زیست محیطی بیشتر توسط کشورهای بزرگ صنعتی به خصوص آمریکا در بخش های صنعتی خود است.

🔹 گرم شدن کره زمین عواقب آب و هوایی بزرگی دارد که از جمله می توان به کاهش منابع آبی، افزایش سیل ها و طوفان ها، از دست رفتن زمین های کشاورزی و در نتیجه کاهش محصولات کشورزی و به خطر افتادن امنیت غذایی ملت ها …اشاره کرد. در این میان قدرت های بزرگ توجهی به اهمیت این خطر نداشته و روز به روز بر فعالیت های تخریبی خود می افزایند. به اذعان کارشناسان، میانگین درجه حرارت آب و هوای کره زمین در قرن گذشته در هرسال ۰٫۶ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است که بخش اعظم این افزایش به دلیل افزایش سطح تولید گازهای گلخانه ای در بخش های مختلف صنعتی و به خصوص نظامی آمریکاست.

🔹 گازهای گلخانه ای باعث گرم شدن زمین می شوند. بیش از ۲۵ درصد گازهای گلخانه ای جهان در آمریکا تولید می شود اما این مقدار نیز هنوز نتوانسته عطش دولت مردان این کشور برای تخریب محیط زیست کره زمین را فرونشاند. در نتیجه راه های جایگزین دیگری نیز اندیشیده اند که می توان به موراد زیر اشاره کرد: به کارگیری تسلیحات هسته ای درعملیات ها و آزمایش های متعدد و وسیع نظامی، تولید و صدور زباله های اتمی، آزمایش و تولید مواد شیمیایی شدیدا سمی، آزمایش های خطرناک بیولوژیک و رهاسازی پسماندهای حاصل از این تحقیقات در نقاط مختلف کره زمین، تولید حجم بالایی از زباله های الکترونیکی و… این زباله ها که تعداد آنها سالانه بالغ بر صدها میلیون قطعه می باشد اکثرا به کشورهای فقیر آفریقایی و آسیایی صادر می شود.

🔹 واضح است که این کشورها نیز توان بازیافت کامل این زباله ها را نداشته و بخش اعظم آنها به طور غیر اصولی دفن یا در بخش های بدون حفاظی جمع آوری و رها می شود که خود می تواند به آلودگی خاک و منابع آبی آن بخش از کره زمین منجر شود.

🔹 از جمله خطرناک ترین گازهای گلخانه ای در سطح جهان گازهای دی اکسید کربن، متان، اکسید نیتروس، هیدروفلوروکربن، پری فلوروکربن و هگزوفلوراید سولفور و بخار آب هستند که به وفور توسط کارخانه های بزرگ کشورهای صنعتی به خصوص آمریکا تولید می شوند. هم اکنون تراکم این گازها در لایه های جوی زمین به سطحی بی سابقه رسیده است که در آینده ای نه چندان دور به پیشرفت روند افزایش دمای حرارت زمین و دیگر تغییرات شدید جوی منجر خواهد شد. تغییراتی شدیدتر از آنچه که در سال های اخیر دیده ایم. 

🔹 علاوه بر این، این گازها بر سلامتی انسان نیز تاثیرات مضری داشته و منشا برخی از بیماری های صعب العلاج می باشند. با این وجود دولت آمریکا بدون در نظر داشتن عواقب شدید این رویدادها همچنان به عدول از قوانین بین المللی زیست محیطی و سنگ اندازی در مسیر تلاش کشورهای دیگر برای کاهش هماهنگ اعمال تخریبی ادامه می دهد.         

🔹 حفاظت از محیط زیست کره زمین برای بشری که روی آن زندگی می کند آنچنان با حفاظت از سلامتی و بقاء او بر روی این کره پیوسته است که اهمیت آن نیاز به شرح و توصیف ندارد. با این حال متاسفانه داعیه داران تمدن برتر بشری و پیام آوران زندگی و آزادی در نظم نوین جهانی از درک این بدیهیات عاجز بوده و به بهانه به خطر افتادن سود اقتصادی فئودالیته نوین جهانی تیشه بر ریشه بستر نشو و نمای زندگی و حیات بر روی زمین می زنند که بزرگ ترین نمود آن در اصرار بر تولید و انتشار گاز های گلخانه ای توسط آمریکا و عدم پذیرش پیمان های بین المللی مرتبط با آن است. حتی این عدول دولت آمریکا از قوانین بین المللی حفظ محیط زیست نیز جنبه نظامی داشته و بزرگ ترین دل مشغولی سیاست مداران آمریکا محدود شدن یاغی گری ها، لشکرکشی ها و آزمایش های نظامی وزارت دفاع آن کشور در نتیجه پذیرش کنوانسیون های بین المللی حمایت از محیط زیست است.  

                                                           

📚 منبع : مرکز تحقیقات کشاورزی و محیط زیست اسلامی