توضیحات مدیر کل روابط عمومی منابع طبیعی خوزستان در خصوص خشک شدن نهال‌های طرح بیابان زدایی شرق اهواز 🔹 مدیرکل منابع طبیعی خوزستان راه حل نهایی برای کاهش اثرات گرد و خاک را مرطوب سازی عرصه های طبیعی دانست و گفت: ایجاد پوشش گیاهی سبب حفظ خاک و در نتیجه کاهش طوفان های گرد و […]

توضیحات مدیر کل روابط عمومی منابع طبیعی خوزستان در خصوص خشک شدن نهال‌های طرح بیابان زدایی شرق اهواز

🔹 مدیرکل منابع طبیعی خوزستان راه حل نهایی برای کاهش اثرات گرد و خاک را مرطوب سازی عرصه های طبیعی دانست و گفت: ایجاد پوشش گیاهی سبب حفظ خاک و در نتیجه کاهش طوفان های گرد و خاک می شود.

🔹احمد مطیعی یکشنبه در حاشیه بازدید از کانون های ریزگرد شرق اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با رهاسازی آب ظرف یک هفته آینده توسط موسسه جهاد نصر عملیات ایجاد پوشش گیاهی در سطح ۳۰ هزار هکتار از کانون های جنوب شرق اهواز آغاز می شود.

🔹وی تصریح کرد: تا شهریورماه میزان سبزینگی نهال های کاشته در کانون های گرد و خاک حدود ۸۰ درصد بود اما به علت عدم بارش باران پاییزی، وقوع گرد و خاک و نمکزارهای تالاب ها رشد این نهال ها متوقف شد.

🔹وی افزود: طبق مصوبه هیات دولت وزارت نیرو مکلف است تا برای عرصه های تالاب و کانون های گرد و خاک آب تامین کند که این هماهنگی ها در استان خوزستان درحال انجام است.

🔹مطیعی درخصوص خشک شدن برخی نهال های کاشته شده نیز یادآور شد: افت ۲۵ درصدی نهال های دست کاشت در سال اول امری طبیعی است. در خوزستان چهار هزار و ۸۰۰ هکتار درختکاری شد که تا شهریورماه افت ۲۰ درصدی داشتند اما در ابتدای پاییز به علت طوفان گرد و خاک و برخاستن نمکزارها، قسمت سبز درختان آسیب دیدند.

🔹وی ادامه داد: در چند روز گذشته تصاویری مبنی بر خشک شدن نهال های کاشته شده منتشر شده درحالی که در هیچ کدام از این چاله ها هیچ درختی کاشته نشده است.

🔹 مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با تاکید بر نقش ریزگردها در کاهش رشد نهال ها اظهار کرد: کنترل ریزگردها در عرصه های طبیعی در کنار کاهش اثرات آلودگی سبب حفظ اراضی کشاورزی شده و منافع اقتصادی بسیاری نیز دارد.

🔹 بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان را بیابان تشکیل می دهد. 

🔹 طبق مطالعات سازمان زمین شناسی هفت کانون ریزگرد هورالعظیم با ۵۳ هزار هکتار، حد فاصل شلمچه تا جفیر، شمال شرق اهواز، جنوب شرق اهواز (حدفاصل جاده اهواز ـ ماهشهر تا شادگان) با ۱۱۳ هزار هکتار، امیدیه، هندیجان و ماهشهر در خوزستان وجود دارد.

🔹بزرگترین کانون ریزگرد خوزستان با ۱۱۳ هزار هکتار در جنوب شرق اهواز قرار دارد که همین کانون عامل عمده ورود ریزگردها به شهر اهواز است.

🔹بالغ بر ۳۵۰ هزار هکتار شن زار و ماسه زار وجود دارد که از شمال غرب تا جنوب شرق امتداد یافته اند.

 

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف