🔹جناب نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت در اظهاراتی کاملا خلاف واقع و غیر کارشناسی به خرید تضمینی، تولید کنندگان و کشاورزان داخلی تاختند و با نهادن منت بر سر آنها بخاطر خرید تضمینی، اظهار داشتند : «واردات به مراتب برای ما ارزان‌تر تمام می‌شود/ کشاورزان ما را درک کنند!». 🔹جناب آقای […]

🔹جناب نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت در اظهاراتی کاملا خلاف واقع و غیر کارشناسی به خرید تضمینی، تولید کنندگان و کشاورزان داخلی تاختند و با نهادن منت بر سر آنها بخاطر خرید تضمینی، اظهار داشتند : «واردات به مراتب برای ما ارزان‌تر تمام می‌شود/ کشاورزان ما را درک کنند!».

🔹جناب آقای نوبخت چه کسی باید کشاورزان مظلوم کشور را درک کند شما هستید که سازمان متبوع شما با تاخیر ۴ ماهه قیمت خرید تضمینی گندم کاران را سردرگم کرده. بر اساس تبصره ۲ ماده واحده قانون «تضمین خرید محصولات کشاورزی» دولت موظف است در پایان فصل زراعی یعنی اواخر شهریور ماه  اعلام نماید. این قیمت نیز نباید کمتر از قیمت تورم رسمی اعلام شده کشور باشد.

🔹درحالی آقای نوبخت برای توجیه تأخیر در پرداخت حق و حقوق گندم کاران، بحث پائین بودن قیمت جهانی گندم را پیش کشیده و اینگونه القا می کند که اگر دولت بخواهد گندم را وارد کند نصف مبلغ خرید تضمینی را باید هزینه کند باید به ایشان گفت، بررسی ها نشان می دهد گندم وارداتی تنها ۱۰۰ تومان از نرخ خرید از گندم کار داخلی ارزان تر است! در آینده به شکل مستند در کانال این موضوع را اثبات خواهیم کرد.

🔹با اندکی دقت در تغییرات بودجه سال ۹۷ در بخش کشاورزی متوجه کاهش جدی بخش های مهم حمایتی نظیر ردیف بودجه خرید تضمینی می شویم. این درحالی است که اعتبارات هزینه‌ای وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های ذیل آن در سند حاضر با اعتبار ۲۲۹۵۰ میلیارد ریال در مقایسه با سال ۱۳۹۶ ( برابر ۱۷۸۶۹ میلیارد ریال) رشدی حدود ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. صرف نظر از اینکه خروجی این میزان هزینه دستگاه‌های دولتی تا چه حد منجر به ریخت و پاش در دستگاه های اجرایی کشور خواهد شد باید پرسید که وقتی بودجه خرید تضمینی کشاورزان به بیش از ۵۰درصد کاه می یابد چرا در مقابل، باید بودجه دستگاه متولی خرید تضمینی دو برابر افزایش یابد؟!

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف