🔹در ماه های اخیر نوبخت سخنگوی دولت بارها برای توجیه تأخیر در پرداخت حق و حقوق کشاورزان بابت گندم فروخته شده شان به دولت، با استناد به ارزان بودن قیمت جهانی گندم  نسبت به نرخ خرید تضمینی (۷۰۰ تومان در برابر ۱۳۰۰ تومان) تلویحاً کشاورزان را تهدید کرده است که اگر در مطالبه حقوق خود […]

🔹در ماه های اخیر نوبخت سخنگوی دولت بارها برای توجیه تأخیر در پرداخت حق و حقوق کشاورزان بابت گندم فروخته شده شان به دولت، با استناد به ارزان بودن قیمت جهانی گندم  نسبت به نرخ خرید تضمینی (۷۰۰ تومان در برابر ۱۳۰۰ تومان) تلویحاً کشاورزان را تهدید کرده است که اگر در مطالبه حقوق خود زیاد مصرّ باشند دولت ترجیح خواهد داد من بعد به جای خرید تضمینی گندم (که لطفی در حق کشاورزان است!)، همین کالا را با نصف  هزینه پرداختی به آنان وارد کند!

🔹درحالیکه بررسی ها نشان داد با متوسط قیمت جهانی ۷۰۰ تومان در ماه های اخیر و متوسط نرخ ارز ۴۴۰۰ تومان، به علاوه هزینه های انتقال کالا به داخل، هر کیلو گرم گندم وارداتی حدود ۱۲۰۰ تومان برای دولت آب می خورد!

🔹در همین حال نرخ ارز دلار همچنان در حال رشد است, به طوریکه نرخ دلار تاریخ ۲ بهمن ماه ۹۶ برابر با ۴۶۶۰ تومان نسبت به نرخ ارز همین تاریخ در سال ۹۵ که برابر با ۳۸۷۴ تومان بود رشدی ۱۸ درصدی را طی کرده است!

🔹چندی پیش آقای محمدباقر نوبخت خود اذعان کردند که «دولت ارز کافی برای تزریق در بازار و کاهش نرخ آن را ندارد». در چنین شرایطی است که ما شاهدیم تنها در عرض سه ماه  قیمت دلار از ۴۰۰۰ تومان به ۴۶۶۰ تومان می رسد (یعنی به طور متوسط دلار هر ماه ۲۰۰ تومان گران تر شده است!!).

🔹حال باید از آقای نوبخت و دولت محترم سوال کرد, با همین سرعت افزایش نرخ ارز واردات گندم در سال آتی چقدر می تواند برای دولت آب بخورد؟! تا چه حد اطمینان داریم که در ۱۲ ماه سال آینده دولت به طور قطع قادر به کنترل افزایش قیمت دلار خواهد بود؟!

 🔹در خوشبینانه ترین حالت و با احتساب همین شیب افزایش چندماه اخیر نرخ ارز, ارزش_آتی یا  Future Value  دلار برای سال ۹۷ برابر با ۵۵۰۰ تومان و برای دوسال بعد برابر با ۶۵۰۰ تومان به دست می آید. با فرض ثابت بودن قیمت جهانی گندم و نرخ رشد ۱۸ درصدی سایر هزینه های انتقال کالا به داخل کشور، قیمت هر کیلوگرم گندم وارداتی برابر با ۱۴۵۰ تومان خواهد شد!

🔹حال بهتر نیست دولت محترم به جای بهانه تراشی های پیاپی برای توجیه عدم پرداخت حق و حقوق کشاورزان و یا نسخه پیچی واردات (که درصورت اجرا یعنی حمایت از کشاورزان خارجی!) به فکر کشاورز داخلی بوده و تکلیف نرخ خرید تضمینی این کالای راهبردی را زودتر مشخص کند؟!

✍🏻م. پویان مهر

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف