🔸  بخش نخست ✳️ کمیسیون تلفیق، به‌تازگی بندی به لایحه بودجه سال ۹۷ افزوده است که در صورت تصویب آن، برای واردات هرگونه نهاده تراریخته مِن‌جمله نهاده‌های دامی محدودیت‌هایی جدی اعمال خواهد شد. این در حالی است که اروپا به‌عنوان بزرگ‌ترین مخالف محصولات تراریخته در جهان، تاکنون به‌هیچ‌عنوان واردات «نهاده‌های دامی تراریخته» را ممنوع و یا […]

🔸  بخش نخست

✳️ کمیسیون تلفیق، به‌تازگی بندی به لایحه بودجه سال ۹۷ افزوده است که در صورت تصویب آن، برای واردات هرگونه نهاده تراریخته مِن‌جمله نهاده‌های دامی محدودیت‌هایی جدی اعمال خواهد شد. این در حالی است که اروپا به‌عنوان بزرگ‌ترین مخالف محصولات تراریخته در جهان، تاکنون به‌هیچ‌عنوان واردات «نهاده‌های دامی تراریخته» را ممنوع و یا محدود نکرده است چراکه می‌داند این کار یعنی مختل کردن ۹۰درصد تولیدات صنعت دام و طیور!

✳️ طبق گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ کل کشور، به پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، بندی به لایحه بودجه سال آینده الحاق شده است که در صورت تصویب آن، واردات هرگونه محصول تراریخته بدون مجوز وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهاد کشاورزی سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان پدافند غیرعامل ممنوع می‌شود و محصولات تراریخته وارداتی دارای مجوز نیز با تعرفه وارداتی بالا مواجه خواهند شد. در این نوشتار "فارغ از اظهارنظر" در مورد خوب یا بد بودن کشت و یا مصرف محصولات تراریخته، به بررسی تبعات اقتصادی و سیاسی این بند از لایحه بودجه ۹۷ خواهیم پرداخت. 

✳️ به‌طورکلی تعرفه انواع گوناگونی دارند که برحسب هدف، می‌توان آن‌ها را به‌صورت  نمودار پیوست تقسیم‌بندی کرد. تعرفه‌ ها و یا محدودیت‌های فنی واردات جزء ابزارهای بازرگانی در اعمال سیاست‌های حمایتی دولتی می‌باشند. طبق تقسیم‌بندی فوق اگر فرض بگیریم هدف کمیسیون تلفیق بودجه از اعمال تعرفه بالا برای نهاده¬های دامی تراریخته تأمین مالی دولت نبوده و هدف ارشادی یا جایگزینی واردات نهاده غیرتراریخته با نوع تراریخته آن را دارد، ابتدا باید امکان‌سنجی این عمل و تجارب سایر کشورها را بررسی کنیم.

✍🏻پویان مجتبوی

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف