رئیس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران با آب نامتعارف و فاضلاب خام شهری زیر کشت محصولاتی مانند غلات، علوفه‌های دامی، گندم، جو، کلزا و ذرت علوفه‌ای قرار دارد.   به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کریم ذوالفقاری رئیس جهاد کشاورزی استان تهران عنوان کرد: موضوع امنیت غذایی بعد […]

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران با آب نامتعارف و فاضلاب خام شهری زیر کشت محصولاتی مانند غلات، علوفه‌های دامی، گندم، جو، کلزا و ذرت علوفه‌ای قرار دارد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کریم ذوالفقاری رئیس جهاد کشاورزی استان تهران عنوان کرد: موضوع امنیت غذایی بعد از جنگ نرم، مهمترین موضوعی است که به آن پرداخته می‌شود زیرا به چالش کشیدن امنیت غذایی،‌ ساده‌ترین روشی است که می‌توان یک کشور را از پا درآورد.

وی افزود: کشور ما به لحاظ امنیت غذایی و دستاوردهای آن در وضعیت مناسبی قرار دارد و هیچ‌ مشکلی از این بابت نداریم.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران، ادامه داد: بخش کشاورزی در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب، درخشنده ظاهر شده است به طوریکه توانسته‌ایم بیش از ۹۰ درصد از آنچه را که در این بخش مصرف می‌کنیم از تولیدات داخلی تهیه کنیم و تنها در مواردی مانند گوشت قرمز، روغن و یک سری میوه‌های گرمسیری که مصرفی تجملاتی دارند از خارج وارد می‌شود.

ذوالفقاری افزود: در ایام الله مبارک دهه فجر به ارزش ۱۳ میلیارد تومان پروژه بخش کشاورزی در ۱۶ شهرستان استان تهران افتتاح می‌شود که در تعدادی از آنها نیز رئیس جمهور، حضور خواهد داشت؛ این پروژه‌ها می‌توانند برای ۸ هزار و ۸۴۲ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در حالیکه در سال ۵۷، در استان تهران یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌شد که کیفیت آن با شرایط کنونی قابل مقایسه نیست، امروز از مرز ۵٫۷ میلیون تن عبور کرده که حدود ۴۰۰ درصد افزایش دارد و در واقع هر ۱۰ سال یک بار یک برابر شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: یک میلیون و ۳۶۰ هزار هکتار در تهران وسعت سرزمینی داریم که شامل بخش منابع طبیعی، اراضی کشاورزی و اسکان جمعیت می‌شود که تنها ۱۸۷ هزار هکتار آن مربوط به بخش کشاورزی است و هم‌اینک زیر کشت قرار دارد که این رقم در مقایسه با دیگر استان‌ها قابل مقایسه نیست.

ذوالفقاری گفت: استان‌هایی داریم که ۳ میلیون هکتار سطح زیر کشت دارند اما استان تهران با این حجم از سطح زیر کشت به اندازه آذربایجان غربی تولید می‌کند و تولید آن از کرمانشاه بیشتر است و دو برابر کردستان تولید دارد که حتی می‌توان گفت که یک میلیون تن از استان اردبیل نیز بیشتر تولید می‌کنیم که این به معنی آن است که بهره‌وری و کیفیت تولید در استان تهران بالا است.

وی افزود: میانگین عملکرد باغات در استان در حالی ۲۸ تن است که این رقم در کشور ۱۰ تن است یعنی ۳ برابر افزایش تولید داریم و ۲۵ درصد گیلاس کشور و ۳۰ درصد از سبزی و صیفی گلخانه‌ای در این استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به تعطیل بودن کم واحدهای تولیدی – خدماتی مسقف در استان تهران گفت: تنها ۸ درصد این واحدها فعال نیستند که برای فعال کردن‌ آنها نیز برنامه‌ریزی شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران یادآور شد که ۲۲۰ هزار تن گندم در تهران تولید می‌شود که در گذشته آلودگی بالایی به سن داشتند به طوریکه ۲۱ درصد گندم تولیدی آلوده به این محصول بود که اکنون به زیر ۳ درصد رسیده است.

ذوالفقاری با اشاره به بارندگی‌های کم در استان تهران گفت: برای رفع این مشکل توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در دستور کار قرار دارد و کشاورزان در صورتی که مدارک مستند مبنی بر تامین آب دارند، اراضی آنها به تجهیزات نوین‌ آبیاری مجهز خواهد شد و دولت یارانه ۸۵ درصدی بلاعوض در این ارتباط می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سهم بخش کشاورزی از منابع آبی در تهران کمتر از سایر استان‌ها است گفت: در حالیکه در سایر استان‌ها اعدادی مانند ۶۰، ۸۰ و ۹۰ درباره سهم بخش کشاورزی از منابع آبی مطرح می‌شود سهم تهران ۴۳ درصد است که کمترین میزان سهم آب موجود در هر استان به حساب می‌آید با این وجود اجازه نداده‌ایم که واحدهای تولیدی دچار مشکل شوند.

۱۷۶۰ ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی تخریب شد

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه بنده شخصا ۵۰ درصد از وقت خود را به منظور جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی اختصاص می‌دهم، گفت: با ارزش بودن زمین‌های کشاورزی در استان تهران و وجود ساخت و سازهای غیرمجاز باعث شده که ما بخش زیادی از توانمان را برای مقابله با این امر بگذاریم به طوریکه در سال جاری ۱۷۶۰ ساخت و ساز غیرمجاز در استان تهران تخریب شد که عمدتا در دماوند بوده است. البته ما از اینکه این بناها را تخریب می‌کنیم خوشحال نیستیم و جای تاسف دارد که سرمایه‌های مملکت به این شکل از بین برود اما خط قرمز ما حفظ اراضی کشاورزی است.

ذوالفقاری تاکید کرد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و راه شهرسازی باید نیاز مردم را به مکان‌های مناسبی برای اسکان مردم در تعطیلات فراهم کنند تا به این اندازه علاقه برای ایجاد ویلا و خانه دوم در کشور وجود نداشته باشد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که ساخت و ساز غیرمجازی در استان تهران نداریم و به طور کلی متوقف شده است زیرا میزان جرم انگاری و عوارض ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی غیرمجاز در کشور بالا نیست که این امر باعث شده که متخلفان اقدام به ساخت و ساز کنند و ما نیز به طور مرتب آنها را خراب کنیم که این امر نیازمند اعمال جرایم سنگین‌تری است.

در ۳ شهرستان‌ استان تهران با فاضلاب کشاورزی انجام می‌شود

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی آب‌های غیرمجاز و فاضلاب خام شهری در استان تهران که به اراضی کشاورزی سرازیر می‌شود، گفت: وزارت نیرو مسئولیت دارد تا از ورود آب‌های غیرمتعارف یا همان فاضلاب خام شهری و صنعتی به اراضی کشاورزی مردم جلوگیری کند که در برخی شهرستان‌ها، استان تهران به صورت تصفیه‌ نشده با آن کشاورزی انجام می‌شود.

ذوالفقاری ادامه داد: هیچ مرجعی اجازه ندارد که آب‌های نامتعارف را رها کرده تا به جنوب تهران برسد و در نهایت به اراضی کشاورزی وارد شود در حال حاضر در شهرستان‌های ری، قرچک و ورامین این آب‌های آلوده به اراضی کشاورزی وارد می‌شود.

وی افزود: در حالیکه ۱۶ تا ۱۷ میلیون نفر جمعیت در تهران و شهرستان‌ها زندگی می‌کنند و برای تامین آبی که قرار بود به اراضی کشاورزی برود جلوی آن سد بسته شده و آن را با لوله به خانه مردم برده و به مصرف شرب رسانده‌ایم در واقع حقابه کشاورزان را گرفته‌ایم و نتیجه و خروجی آن از آشپزخانه‌ها و خانه‌های مردم از طریق نهرها و کانال‌هایی که آب در آنها رها می‌شود تحت تاثیر شیب به جنوب تهران می رود و در نهایت توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران تاکید کرد: کشاورزی که غیر از شغل کشاورزی شغل دیگری ندارد من هیچ تحت قانونی نمی‌توانم بگویم زمینی که میراث خانوادگی‌ات است را به لحاظ قانونی یا اخلاقی نباید در آنجا کشاورزی کنید.

وی گفت: قانون می‌گوید آبی که به اراضی کشاورزی می‌رسد ابتدا باید تصفیه شود که وزارت نیرو در این ارتباط مسئولیت‌های سنگینی دارد. قانون نیز به وزارت بهداشت می‌گوید اگر محصول کشاورزی آلوده تولید شد اجازه ندهد که آن محصول به سفره مردم وارد شود.

ذوالفقاری گفت: بر اساس قانون ۶۸۸، مجازات اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید جلوی ورود محصولات آلوده را به سفره مردم را بگیرد که ما نیز باید اخلاقا در این امر مشارکت کنیم و از طرفی محصول سالم تولید کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران افزود: در حال حاضر کشت برنج با آب‌های آلوده فاضلاب شهری به طور کامل متوقف شده است که تولید این محصول به این صورت بسیار پرخطر بود. همچنین جلوی تولید سبزی،‌ صیفی و محصولات تازه‌خوری که تولید آنها نیز خطرناک است گرفته شده است.

وی گفت: محصولاتی مانند گندم، جو و غلات نیز اگر با آب آلوده و فاضلاب شهری تولید شود نمی‌گوییم خطر ندارد اما خطر آنها از محصولات تازه‌خوری یاد شده کمتر است که در استان تهران این محصولات هم اینک تولید می‌شود.

ذوالفقاری تاکید کرد: کشت صنوبر و زراعت چوب نیز در استان تهران در دستور کار است و سعی می‌کنیم که کشاورزان را به این سمت سوق دهیم. با بالا رفتن قیمت دلار تولید چوب در استان به صرفه شده است و کشاورزان علاقه بیشتری برای فعالیت در این بخش دارند.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران  تصریح کرد: با همکاری وزارت بهداشت، مزارع برنجی که با آب آلوده کشت شده بود را ممنوع کردیم و دیگر اجازه ندادیم که سبزی و صیفی کاشته شود اما ما به طور مستقیم نمی‌توانیم از این افراد شکایت کنیم اما اطلاعات آن را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم و آنها بعد از گرفتن حکم اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در ۳ شهرستان استان تهران شامل ری ۱۷ هزار هکتار، ورامین ۱۵ هزار هکتار و قرچک مقدار جزئی غلات، علوفه‌های دامی، گندم و جو با آب‌های نامتعارف کشت می‌شود اما جلوی تولید سبزی، صیفی و برنج با آب‌های نامتعارف گرفته شده است.

کد مطلب : A97111137

📚منبع : خبرگزاری تسنیم