🔸 نحوه کاشت بذر: زمان مناسب کاشت بذر گل بابونه اوایل بهار میباشد . مقداری خاک را دورن گلدان و یا سبد ریخته بذرهارا روی خاکی بپاشید و حدود نیم سانت روی آن خاک بریزید و سپس خوب آبیاری کنید حدود ۳ الی ۵ روز بعد بذرها سبز میشوند و زمانی که به اندازه ۸ سانت […]

🔸 نحوه کاشت بذر:
زمان مناسب کاشت بذر گل بابونه اوایل بهار میباشد .
مقداری خاک را دورن گلدان و یا سبد ریخته بذرهارا روی خاکی بپاشید و حدود نیم سانت روی آن خاک بریزید و سپس خوب آبیاری کنید حدود ۳ الی ۵ روز بعد بذرها سبز میشوند و زمانی که به اندازه ۸ سانت رسیدند آنها را از خزانه در آورده و در محلی که میخواهید به فاصله بیست یا سی سانت نشا کنید بهترین روش همین است.
برخی ها بذر را روی محلی که مورد نظرتان هست بپاشید تا همان جا سبز بشود اما این روش درست نیست دلیلش این است که زمان بذر پاشی بذرها نامنظم روی زمین میافتند و وقتی سبز میشوند خیلی از آنها ممکن است کنار هم سبز بشن اما زمانی که بذرهارو درون خزانه بکارید بعد میتوانید به صورت منظم بوته های این گل را به هر طریقی و به هر فاصله ای که میخواهید بکارید.

🌼معرفی بابونه🌼

بابونه با نام انگلیسی Wild chamomile و نام علمی  Matricaria recutita از خانواده Asteraceae ، گیاهی است یکساله و علفی، با رشد بوته ای که بومی مدیترانه است که امروزه در نواحی وسیعی کشت می شود. این گیاه دارای گلهایی با گلبرگ سفید رنگ زبانه ای شکل در حاشیه و گلبرگهای لوله ای زرد رنگ در مرکز است. برگهای آن دارای بریدگی های باریکی است. این گیاه انشعابات زیادی دارد.

🎋تکثیر:
گیاه بابونه از طریق کشت بذر تکثیر می یابد که به همین منظور دو راهکار ارائه شده است:
🔸کشت مستقیم بذر: در این روش بذر را به صورت کشت بهاره (در اواسط اسفند ماه) یا پاییزه (اواسط شهریور ماه) در زمین اصلی کشت می کنند.
🔸نشاکاری: در این روش، اواخر مهر ماه بذور در خزانه کشت می شوند و اواخر آبان ماه در زمین اصلی کشت می شوند. این روش هزینه بردار است پس در کل کشت مستقیم صورت می گیرد.

⛲️آبیاری:
هر چند این گیاه می تواند خشکی را تحمل کند، ولی در مرحله جوانه زنی بذر و تشکیل ساقه، باید رطوبت خاک مناسب باشد. در کل آبیاری منظم بخصوص در مرحله پنجه دهی، باعث افزایش کمی و کیفی گل می شود و عملکرد افزایش می یابد.

🔸خاک:
بهترین محیط کشت این گیاه، خاک سبک شنی با زهکش مناسب و ۸ =PH است البته می تواند تا ۹ =PH را هم تحمل کند. نکته جالب اینکه این گیاه شورپسند است و می تواند در خاکهای شور هم زندگی کند ولی در این صورت گلدهی و درنتیجه عملکرد گیاه کاهش می یابد.

🌡نور و دما:
بهترین شرایط برای گلدهی این گیاه، در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد و نور کامل است هرچند می تواند سرما را هم تا حدودی تحمل کند. حسن این گیاه این است که برای گلدهی نیاز به بهاره شدن و گذراندن سرما ندارد.

🔸خواص:
– از گل بابونه خشک شده برای چای استفاده می شود که بسیار خوشمزه بوده و آرام بخش است.
– همچنین چایی  آن برای قاعدگی و درد معده بسیار اثر بخش است.
– از بابونه برای سوختگی، تب، درد دندان و آلرژی استفاده می شود.