🔹در نشست غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی، ورود جدی به بحث آبخیزداری به عنوان یک مأموریت ویژه به وزارت جهاد کشاورزی مورد تأکید قرار گرفت و قرار شد این وزارتخانه گزارش های مربوطه را به قوه مقننه ارائه کند. 🔹محمد صادق خلیلیان وزیر اسبق جهاد کشاورزی در سال ۱۳۸۹ از عزم وزارت جهاد کشاورزی برای […]

🔹در نشست غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی، ورود جدی به بحث آبخیزداری به عنوان یک مأموریت ویژه به وزارت جهاد کشاورزی مورد تأکید قرار گرفت و قرار شد این وزارتخانه گزارش های مربوطه را به قوه مقننه ارائه کند.

🔹محمد صادق خلیلیان وزیر اسبق جهاد کشاورزی در سال ۱۳۸۹ از عزم وزارت جهاد کشاورزی برای توجه به آبخیزداری خبر داد و گفت: باید برای حفظ منابع آب زیرزمینی تلاش کرد و این کار با اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری میسر است.

🔹علیرغم چنین اظهارات صریحی درباره لزوم توجه به آبخیزداری؛ این سیاست اصولی دنبال نشد و هنوز هم صدها سد در صف ساخته شدن هستند تا به ۶۰۰ سدی بپیوندند که در ۳۰ سال گذشته ساخته شده و یکی از دلایل اصلی بحران آب کنونی به شمار می روند.

📈برآوردها نشان می دهد که نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه سدسازی شده و با ۱۰ درصد این مبلغ می توان مشکل آب کشور را با توجه به آبخیزداری حل کرد.

⚠️مجلس هنوز قانونی برای پایان دادن به سیاست سدسازی و ممانعت از ساختن سدهای جدید تصویب نکرده است.

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف