🔸 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ اخیراً کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با ورود به بررسی مخاطرات محصولات تراریخته از سران دو طیف موافق و منتقد این محصولات دعوت کرد که به‌زودی گزارش این جلسه تقدیم نمایندگان مجلس خواهد شد. 🔸 به دلیل اهمیت این دو جلسه، گفت‌وگوهایی با اعضای کمیسیون اصل نود […]

🔸 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ اخیراً کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با ورود به بررسی مخاطرات محصولات تراریخته از سران دو طیف موافق و منتقد این محصولات دعوت کرد که به‌زودی گزارش این جلسه تقدیم نمایندگان مجلس خواهد شد.

🔸 به دلیل اهمیت این دو جلسه، گفت‌وگوهایی با اعضای کمیسیون اصل نود منتشر کردیم و برخی از چهره‌های سرشناس منتقد محصولات تراریخته نیز به بیان دیدگاه‌‌های خود پرداختند از جمله در مطلبی با عنوان ۷۰درصد ذرت و کلزای دنیا غیرتراریخته است/ فقط تولیدات تراریخته‌ها وارد ایران می‌شود.

🔸 در ادامه حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی ارجمند عین‌الدین خلاصه‌ای از مطالب خود در جلسه اخیر کمیسیون اصل نود را در اختیار باشگاه خبرنگاران تسنیم قرار داده که در ادامه آمده است:

«استاد مطهری به‌عنوان معلم انقلاب اسلامی ایران ده‌ها جلد کتاب از خود به یادگار گذاشت، از میان همه آثار ایشان دو کتاب با عنوان “مسئله” به زیور چاپ آراسته شد؛ “مسئله شناخت” و “مسئله حجاب” این بدین معناست که هر موضوعِ هر چند مهمی، مسئله کشور نیست موضوعی را می‌توان مسئله کشور نامید که با اهمیت‌ترین پدیدهِ اکثریت جامعه باشد.

🔸 امروزه محصولات تراریخته یکی از مسائل مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران است و این مسئله حیاتی ابعاد گوناگون حقوقی، امنیتی، اقتصادی، زیستی و فن‌آوری پیشرفته را با خود به همراه دارد لذا از دوستان متخصص رشته بیوتکنولوژی حاضر در جلسه انتظار داریم که انحصار‌طلبی در این مسئله حیاتی را کنار بگذارند.

🔸 با وجود این، بارها دیده‌ایم که برخی از آقایان متخصص در رشته بیوتکولوژی به نظرات مقام معظم رهبری استناد می‌کنند، من وظیفه خود می‌دانم در این مورد دو موضوع مهم را مطرح کنم؛

۱- موضوع اول: اینکه مقام معظم رهبری دو شأن دارند؛ شأن مرجعیت و شأن ولایت فقیه، وقتی مقلدین ایشان استفتائی از ایشان می‌کنند، در واقع مراجعه به شأن مرجعیت ایشان کرده‌اند مانند مقلّدان همه مراجع محترم تقلید، در این خصوص استفتائی در مورد مصرف محصولات تراریخته از ایشان صورت گرفته و ایشان فرموده‌اند: اگر ضرر معتنابه نداشته باشد اشکال ندارد.

🔸 توجه بفرمائید این جمله از نظر فقهی و حقوقی “به شرط لا ” است نه  “لابشرط”! یعنی اشکال نداشتن استفاده از این محصولات مشروط به نبود ضرر چشمگیر است؛ ما معتقدیم اگر ضرری در کار نبود معاهده بین‌المللی به نام کارتاهنا امضاء نمی شد و ۸۰ کشور عضو این پیمان‌نامه، تشکلی به نام “همفکران” را تشکیل نمی‌داد،مضافاً بر اینکه حکم سیگار هم همین است یعنی جواز سیگار مشروط به عدم ضرر چشمگیر است پس لطفاً از این استفتاء سوء استفاده نکنید.

۲- موضوع دوم: مقام معظم رهبری شأن ولایت فقیه و رهبری جامعه را دارد براساس این شأن، اصل ۱۱۰ یکی از مسئولیت‌های رهبری را ابلاغ سیاست‌های کلی نظام عنوان کرده است؛ مقام معظم رهبری به عنوان یک رهبر روشن و آگاه به زمان آنچنان دست محققان رشته‌های مختلف علوم زیستی را در پژوهشکده رویان و سایر پژوهشگاه‌ها باز گذاشته که در میان رهبران ادیان و مذاهب مختلف نظیری را برای آن نمی‌بینیم اما این چه ربطی به تجاری کردن محصولات پرریسک و خطری مثل محصولات تراریخته دارد؟

شما در هیچ کدام از سیاست‌های ابلاغی که از سوی ایشان ابلاغ شده، هیچ بندی را در تایید “تجاری کردن”محصولات تراریخته نمی‌بینید بلکه برعکس در بند ۸ سیاست‌های ابلاغیه رهبری به سازمان محیط زیست اشاره به توسعه محصولات ارگانیک شده که دوستانی که شعار ولایت مداری می‌دهند هیچ کارنامه درخشانی در عمل به این بند ندارند!!

پس اساساً چرا باید با استناد به مطالب کلی بیانات ایشان می‌خواهید نتیجه دلخواه خود را بگیرید؟!

فرق است بین “ولایت‌مداری” و “ولایت‌شعاری” اگر با استناد به سخنان رهبری در مورد حمایت از تولید ملی می‌خواهید نتیجه بگیرید که محصولات تراریخته بومی مورد تایید ایشان است، از شما سؤال می‌کنم مگر “آزبست”تولید ملی نبود؟ ولی مدیران وقتی فهمیدند سرطان‌آور است جلوی استفاده از آن را در صنایع خودرو‌سازی گرفتند، پس هر تولیدی که مقدس نیست مضافاً بر اینکه محصولات تراریخته‌ای مثل برنج را هم که تولی ملی می‌دانید وارداتی است!!!

لذا خواهشمندیم در استفاده از پیام‌های رهبری از حرف‌های هیجانی و برداشت‌های سطحی به شدت پرهیز شود.»

📚 منبع : خبرگزاری تسنیم