درفصل بهار، عشایر استان ایلام طبق یک سنت قدیمی و برای سلامتی گوسفندان پشم آن‌ها را می‌چینند تا در یک مسیر اقتصادی به چرخه تولید نخ کمک کنند. این روزها عشایر منطقه مشغول پشم‌چینی گوسفندان هستند و از راه فروش پشم گوسفندان یا تبدیل آن به نخ، کسب درآمد می‌کنند؛ اما در این راه دست‌هایی […]

درفصل بهار، عشایر استان ایلام طبق یک سنت قدیمی و برای سلامتی گوسفندان پشم آن‌ها را می‌چینند تا در یک مسیر اقتصادی به چرخه تولید نخ کمک کنند. این روزها عشایر منطقه مشغول پشم‌چینی گوسفندان هستند و از راه فروش پشم گوسفندان یا تبدیل آن به نخ، کسب درآمد می‌کنند؛ اما در این راه دست‌هایی وجود دارد که حتی نمی‌گذارد سود واقعی این کار به جیب عشایر برود و پشم مرغوب دامی آن‌ها ثروتی است که این روزها سودش به جیب دلالان می‌رود.

علی رضایی، یکی از عشایر منطقه قدرتی در شهرستان آبدانان،اظهار داشت: با گرم شدن تدریجی هوا و در فصل بهار، خانوارهای عشایری از اقوام و همسایه‌های خود دعوت می‌کنند تا در آیین پشم‌چینی گوسفندان به آن‌ها کمک کنند و این کار باعث تقویت اتحاد و انسجام عشایر منطقه نیز می‌شود. وی با اشاره به این‌که قبل از سنت پشم‌چینی باید گوسفندان شست‌وشو شوند، افزود: برای جلوگیری از گرمازدگی گوسفندان، افزایش شیردهی و جلوگیری از بیماری‌های پوستی رایج، بهترین کار پشم‌چینی گوسفندان است که باعث می‌شود گوسفندان به بیماری‌هایی مثل زردی مبتلا نشوند.

رضا دارابی، از دیگر عشایر آبدانان،افزود: هر نفر در روز بین ۲۵ تا ۳۰ گوسفند را پشم‌چینی می‌کند و هر گوسفند بین یک تا دو کیلو پشم دارد که فروش این پشم‌ها می‌تواند به اقتصاد عشایر کمک کند؛ اما دلال‌ها با قیمت پایینپشم تولیدی را از عشایر خریداری می‌کنند و به‌صورت خام به کارگاه‌های رنگرزی و ریسندگی در دیگر استان‌های کشور می‌فروشند.

زندگی ۱۱ درصد جمعیت استان ایلام، عشایری است

مدیرکل امور عشایری استان ایلام با اشاره به این‌که حدود ۱۰ هزار خانوار معادل ۱۱ درصد جمعیت استان زندگی عشایری دارند، گفت: در استان ایلام یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام در اختیار جامعه عشایری و معادل ۷۱ درصد مجموع دام استان در اختیار این قشر مولد است.

علی سلیمی با بیان این‌که سالانه و در فصل پشم‌چینی بیش از یک هزار و ۵۷۰ تن پشم از دام‌های استان به ارزش ۳۲ میلیارد ریال تولید می‌شود، تصریح کرد: با توجه به این‌که در استان ایلام کارگاه‌های رنگرزی و ریسندگی وجود ندارد، متأسفانه پشم تولید شده اکثرأ به‌صورت خام به دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود که سود چندانی برای عشایر ندارد.

یک‌چهارم دام استان در آبدانان کوروش شادی

مدیر امور عشایری شهرستان آبدانان، نیزبا بیان این‌که یک چهارم دام استان در آبدانان قرار دارد و این شهرستان قطب دامداری استان محسوب می‌شود، افزود: درآمد حاصل از فروش پشم دام عشایر شهرستان در طول سال حداقل ۲۸ میلیارد ریال است که عشایر می‌توانند برای جلوگیری از ورود دلال‌ها به این خرید و فروش، پشم تولیدی دام خود را به تعاونی‌های عشایری بفروشند که هم قیمت تضمینی دارد و هم زیرنظر خود عشایر است.

حال پس از پشم‌چینی، پشم تولید شده از دام عشایر در چند چرخه مختلف قرار می‌گیرد. قسمتی از پشم تولید شده توسط زنان عشایری به نخ تبدیل شده و برای بافت صنایع دستی همچون جاجیم‌بافی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قسمتی از پشم تولیدی به تنها کارگاه نمدمالی شهرستان آورده می‌شود تا از پشم گوسفندان، زیراندازی زیبا و سنتی بنام نمد تهیه شود.

هنرصنعت‌های وابسته به پشم نیازمند توجه

قمری تنها فردی است که در شهرستان ۵۰ هزار نفری آبدانان، هنرصنعت نمدمالی را زنده نگه داشته تا گرد فراموشی روی این زیرانداز کهن ننشیند.

وی اظهار داشت: پشم گوسفند یک ساله را با دستگاه حلاجی و واسرشته و طی یک یا دو روز کار مداوم به نمد و فرجی (نوعی کت مخصوص عشایر) تبدیل می‌کنیم. وی تصریح کرد: قسمتی از پشم تولیدی نیز به‌صورت خام به تنها کارگاه فرآوری پشم در شهرستان آورده می‌شود تا کارهای فرآوری پشم روی آن انجام شده و برای استفاده در صنعت فرش‌بافی استفاده شود.

روح‌الله محمدی، مدیر کارگاه فرآوری پشم،افزود: پس از این‌که پشم تولیدی دام عشایر را شسته و به کارگاه می‌آوریم، توسط دستگاه دیکمه و کاردینگ، پشم فرآوری می‌شود و قسمتی را به خانم‌های خانه‌دار می‌دهیم تا به نخ خام تبدیل کنند و قسمتی را هم به کارگاه‌ها و کارخانه‌های رنگرزی و ریسندگی در استان‌های دیگر می‌دهیم تا در صنعت فرش‌بافی مورد استفاده قرار گیرد.

حال با توجه به تولید پشم مرغوب در استان ایلام و ایجاد کارگاه‌های کوچک وابسته به پشم با ایجاد کارگاه‌های بزرگ‌تری همچون کارگاه‌های رنگرزی و ریسندگی ضمن ایجاد اشتغال پایدار در منطقه از ورود دلال‌های خرید پشم نیز جلوگیری می‌شود. حضور دلالان در تمامی بخش‌های اقتصاد مشهود است و آنان از بازار پشم گوسفند تا موارد دیگر حضور دارند و سود اصلی فعالیت‌های اقتصادی را به جیب می‌زنند.

در بخش دامداری با توجه به وجود چربی خاصی در پشم گوسفندان که در صنایع آرایشی و لوازم بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد، لازم است سرمایه‌گذارانی وجود داشته باشند تا در این بخش فعالیت کنند. بخشی از تشکل‌ها هم می‌توانند به‌صورت سرمایه‌گذاری مشارکتی در این بخش کمک کننده باشند و پشم گوسفندان عشایر را خریداری کنند

کد مطلب : Kh97031104

📚 منبع : تی نیوز