🔹مکزیک یکی از کشورهای است که با چالش کم آبی روبروست. بسیاری از مردم این کشورِ واقع شده در آمریکای شمالی، به دلیل کمبود درآمد، زندگی در محله های غیر رسمی و دسترسی نداشتن به آب های سالم، به بیماری های انگلی و اسهال مبتلا شده اند. جالب تر آن که بیش از ۲۰ درصد […]

🔹مکزیک یکی از کشورهای است که با چالش کم آبی روبروست. بسیاری از مردم این کشورِ واقع شده در آمریکای شمالی، به دلیل کمبود درآمد، زندگی در محله های غیر رسمی و دسترسی نداشتن به آب های سالم، به بیماری های انگلی و اسهال مبتلا شده اند. جالب تر آن که بیش از ۲۰ درصد درآمد مکزیکی ها به تامین آب اختصاص پیدا می کند؛ به طوری که بیش از ۱۰ میلیون مکزیکی به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و مکزیکو سیتی، پایتخت این کشور، در فهرست شهرهای با بحران شدید آب قرار دارد.

🔹اما این امر به دلیل کمبود منابع آب طبیعی نیست؛ چراکه در این شهر به جای مانده از تمدن باشکوه ازتک، باران در ۵ ماه از سال می بارد و سیلاب های فراوانی جاری می شود. مشکل اصلی در نبود زیرساخت های مناسب شهری و سوء مدیریت آب است. در مکزیکوسیتی بیش از ۷۰ درصد آب از آبخوان ها استخراج می شود؛ این در حالی است که آب ورودی به این ابخوان ها بسیار کمتر از این میزان است.

🔹در سال ۲۰۰۹ شرکت ایسلا اوربانا( Isla Urbana) با تیمی متشکل از مهندسین، طراحان و جامعه شناسان، یک سیستم جمع آوری آب باران را طراحی کرد تا مردم بتوانند باران را ذخیره کنند، سپس فیلتر کرده و از آن در بخشی از سال استفاده کنند. این تیم ابتدا برای درک بهتر با مردم گفتگو کرد و بعد از ساخت این سیستم، اعضای جامعه را آموزش داد و برای نصب سیستم ها، لوله کش محلی استخدام کرد. مخازن آب باران در خانه جزو گرانترین اجزای این سیستم محسوب می شوند. با این حال خوشبختانه بیشتر خانه ها این مخازن را در کنار هم ساخته اند و این به کاهش هزینه های نصب کمک شایانی کرده است

🔹از سال ۲۰۱۶ این شرکت ۲۲۰۰ سیستم جمع آوری آب باران را در خانه ها نصب کرد که از این طریق برای بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر، ۱۷۰ لیتر آب (به ازای هر نفر) آب فراهم شد. به دلیل این موفقیت ها در اوایل سال جاری، مسئولین دولت مکزیک دستور نصب ۱۰۰۰ سیستم جمع آوری آب باران در سراسر مکزیکوسیتی را صادر کردند. این اقدام گامی مهم با مشارکت مردم، سیاستمداران و سازمان های غیردولتی و با تکیه بر مدل های جدید توسعه یافته، به منظور حل بحران آب در تاریخ مکزیک محسوب می شود.
 

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف