یدالله شمایلی در نشست خبری خود با‌ اشاره به پروژه احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی استان‌های خوزستان و ایلام که به دستور مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر در حال انجام است، گفت: ۱۰ درصد از این پروژه به وسعت ۵۵ هزار هکتار در نوار مرزی منطقه عین‌خوش، فکه و منطقه دشت عباس ایلام قرار […]

یدالله شمایلی در نشست خبری خود با‌ اشاره به پروژه احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی استان‌های خوزستان و ایلام که به دستور مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر در حال انجام است، گفت: ۱۰ درصد از این پروژه به وسعت ۵۵ هزار هکتار در نوار مرزی منطقه عین‌خوش، فکه و منطقه دشت عباس ایلام قرار دارد که در فاز اول ، ۴۶ هزار هکتار آن در حال انجام بوده و امیدواریم تا پایان تیرماه این فاز به اتمام برسد. 
وی با بیان اینکه در این طرح برای احیای کشاورزی در مناطق مرزی کارهایی نظیر تسطیح اراضی و احداث شبکه‌های آبیاری به طور رایگان انجام شده است خاطرنشان کرد: در سال۶۱ منطقه عین‌خوش و فکه درتصرف عراق بود که با جانفشانی بهترین فرزندان این ملت این اراضی آزاد شد و امروز هم به لطف خدا و همت مسئولان در نقطه صفر مرزی کارهای زیربنایی کشاورزی در آنها درحال انجام است.
این رزمنده دوران دفاع مقدس افزود : من خودم که سال‌های ۶۰-۶۱در اینجا بودم فکر نمی‌کردم در منطقه مرزی بتوان کارکشاورزی کرد ولی با سفر رهبرمعظم انقلاب در دهه۷۰طرح احیای اراضی مناطق مرزی خوزستان و ایلام کلید خورد.
شمایلی بابیان اینکه چند سال قبل رهبرانقلاب مجوز برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای کل طرح در خوزستان و ایلام را دادند افزود: ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار معادل ریالی از مبلغ مذکور برای ۴۶ هزار هکتاراراضی ایلام پیش‌بینی شده که تاکنون ۶۵۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است و نگران تأمین منابع برای الباقی کار نیستیم. 
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر در مورد تعیین الگوی کشت در این زمین‌ها هم گفت: این امر بر عهده سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان و ایلام است، اما با توجه به نوع خاک کشت گندم، جو، ذرت، کلزا و محصولات صیفی حتی درختکاری و باغبانی قابل انجام است.
خبرنگار فارس پرسید، با توجه به خشکسالی یکی، دو سال اخیر و کاهش باران چقدر ممکن است اجرای این طرح در پایان و بهره‌وری آن به دلیل عدم تأمین آب عقیم بماند، گفت: حداقل برای تأمین آب یک دوره با وزارت نیرو تفاهم کرده‌ایم که پاسخگوست و در عین حال برای تأمین آب ۴۶ هزار هکتار منطقه عین خوش و فکه تلفیقی از آب سد کرخه و آب چاه است که مشکلی نخواهیم داشت.
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر همچنین به این نکته ‌اشاره کرد که قرار است وزارت نیرو آب را به صورت حجمی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد و این وزارتخانه هم سهم هر کشاورز را مشخص می‌کند و این کشاورز است که باید برای استفاده بهینه از آب خود برنامه‌ریزی کرده و آن را مدیریت کند.
شمایلی همچنین احیای زمین‌های کشاورزی ایلام و خوزستان را در ایجاد‌اشتغال‌زایی و به تبع آن امنیت در منطقه بسیار مؤثر دانست و گفت: اگر چه اعتبارات پروژه‌های عمرانی به شدت پایین آمده، اما برای حفظ منابع آب و خاک به ویژه در نقاط مرزی تاریخ کشاورزی ایران اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.
وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه چقدر از توان ایرانی و تجهیزات ایرانی دراین طرح استفاده شده است؟ گفت: صفر تا صد اجرای این طرح‌ها توسط متخصصان ایرانی انجام شده و در بخش سدسازی و زهکشی توان فنی و مهندسی ما به جایی رسیده که می‌توانیم آن را
 صادر کنیم. 
همچنین تجهیزاتی نظیر«اسکیریپر» که برای تسطیح اراضی استفاده می‌شود و قبلا از خارج می‌آمد الان بومی شده و بسیار هم از مشابه خارجی‌اش کارآمدتر است در این طرح استفاده کرده‌ایم. همچنین تمام لوله‌ها و اتصالات آبیاری ایرانی بوده و از شرکتهای داخلی خریداری شده است.

 

📚 منبع : کیهان – ۳۱ فروردین ۹۷