کنوکارپوس چه گیاهی است؟ ماهیت و اصلیت آن کجاست؟ آیا می دانید ریشه این درختان خاصیت قارچی دارند و به ریشه درختان مجاور خصوصاً خرما حمله و آنها را نابود می کنند؟ نمایی از نخلستان آباد در ایران قبل از هم نشینی با درخت کنوکارپوس   نمایی از نخلستان ایران پس از کاشت درخت کنوکارپوس […]

کنوکارپوس چه گیاهی است؟ ماهیت و اصلیت آن کجاست؟ آیا می دانید ریشه این درختان خاصیت قارچی دارند و به ریشه درختان مجاور خصوصاً خرما حمله و آنها را نابود می کنند؟

نمایی از نخلستان آباد در ایران قبل از هم نشینی با درخت کنوکارپوس

 

نمایی از نخلستان ایران پس از کاشت درخت کنوکارپوس (ماهشهر- شادگان)

خشک شدن نخلستان ها با گذشت ۵ سال پس از کاشت درخت وارداتی کنوکارپوس و مکیده شدن شیره ریشه نخل توسط ریشه این درخت وارداتی !

آیا محل کاشت درخت وارداتی کنوکارپوس در لابلای نخلستان هاست؟

آیا می­دانید کاشت درخت وارداتی کنوکارپوس تا به امروز چنددرصد از صنعت خرمای ایران را نابود کرده­است؟

 

 

آیا با کاشت درخت کنوکارپوس قرار است نام کنوکارپوسستان جایگزین نام نخلستان شود؟

آیا تخریب این چنینی نخلستان و خاک آن دل تخریب کنندگان آن را به درد نمی آورد؟ آیا می دانید که پس از کاشت درخت کنوکارپوس مخرب کشاورزان ما دیگر نمی توانند لابلای نخل ها صیفی جات بکارند؟

آیا می­دانید همانند کاج های آمریکایی بر روی درختان کنوکارپوس هم هیچ پرنده ای پرواز نمی­کند؟

 

آیا می­دانید با یک آزمایش ساده می­توان به این نکته پی­برد که درخت کنوکارپوس از خود اکسیژن تولید نمی­کند؟

 

آیا محل کاشت درخت وارداتی کنوکارپوس در لابلای نخلستان هاست؟

 

چرا از پوشش گیاهی بومی منطقه برای ایجاد فضای سبز استفاده نشده است؟

چه کسی پاسخ گوی خصوصیات دروغینی است که هنگام کاشت به درخت کنوکارپوس نسبت داده شد؟

آیا خشکی بیش از حد زیر درختان کنوکارپوس تعجب برانگیز نیست؟

کنوکارپوس چه گیاهی است؟ ماهیت و اصلیت آن کجاست؟ آیا می دانید ریشه این درختان خاصیت قارچی دارند و به ریشه درختان مجاور خصوصاً خرما حمله و آنها را نابود می کنند؟

 

نام علمی آن کنوکارپوس لنلیولیا است و از خانواده گاروم زنگیان Combretaceae می باشد.

درختی همیشه سبز معمولاً در مناطق گرمسیر خاک شور کاشته می شود و در سواحل کالیفرنیا و فلوریدا و آمریکای گرم و مرطوب و برزیل نیز دیده می شود.

و مضرات زیادی دارد که متأسفانه در حوزه خلیج فارس و عراق و ایران از آمریکا این گیاه جهنمی وارد کشت شده و مثمر نمی باشد.

کنوکارپوس و کهیر آمریکایی خطرناک ترین گونه‌های گیاهی کشت شده در خوزستان می باشد و درختانی که مثمر نمی باشند اکسیژن کمتری تولید می کنند و درختان مثمر چون از طریق دی اکسید کربن غذاسازی
می کنند و می توانند کمک شایانی به پاکیزه سازی هوای محیط داشته باشند درختان مثمر  ابتدا آلودگی‌های  هوایی را در خود ذخیره و بعد از آن تبدیل آنها به قند ساده میوه یا همان محصول را تولید می کنند.

درختان غیر مثمر اکثر آنان غیربومی هستند. مثل درخت کنوکارپوس که از سال ۸۲ وارد کشور شد و از جمله استان خوزستان را به خود اختصاص داد.

سمی بودن گیاهان غیر مثمر یکی دیگر از معایب این درختان است و هنگامی که توسط حیوانات مصرف
می شود سبب مرگ آن حیوان می شود و سبب سست شدن خاک و برخاستن پدیده ریزگرد می‌شود در حالی که درختان مثمر تقویت خاک می شود.

بیش از یک دهه است که پوشش گیاهی خوزستان به پوشش گیاهی غیر مثمر  کنوکارپوس تبدیل  شده است که این گیاه مخرب ترین و  مضرترین پوشش گیاهی در دنیا  است.

با توجه به کمبود آب تاثیرات منفی بر حجم آب دارد و این گیاه سبب جلوگیری از ابرهای باران­زا میشود و سبب افزایش حشرات موذی می شود که اتحادیه اروپا این گونه گیاهی را خطرناک­ترین موجود زنده دنیا نام گذاری کرده است به موجب غباری که این گیاه تولید می‌کند و ورود گرده آنها به ریه و سبب ایجاد حساسیت،  بیماری های تنگی و عروقی و حتی سرطان ریه می­آورد.

اینکه تأکید می کنند این گیاه فقط دو سال اول نیاز به آب دارد، تجربه محلی مثلاً در ماهشهر نشان می دهد که این درخت پس از دو سال ریشه خود را به ریشه درختان خرما رسانده و بصورت انگل وار از آنها تغذیه می نمایند و این موضوع به عنوان مهمترین تجربه محلی در خشکانده شدن میلیونی درختان خرمای محلی قابل اثبات است. کشور کویت نه تنها ادامه به کاشت نمی دهد، بلکه در حال پاکسازی این درخت است.

[divider]

درخت «کنوکارپوس» تنها عامل تنگی نفس در اهواز نیست

استاندار خوزستان: درخت «کنوکارپوس» تنها عامل تنگی نفس در اهواز نیست

شناسه خبر: ۲۹۵۵۹۱۱ -دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ -۱۲:۴۱

اهواز – استاندار خوزستان معتقد است تنها درخت کنوکارپوس مقصر به وجود آمدن تنگی نفس در بین مردم اهواز نیست و  باید گزینه‌های دیگر را نیز به‌صورت جدی بررسی کرد.

عبدالحسن مقتدایی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تنگی نفس به وجود آمده برای مردم اهواز و برخی شهرهای خوزستان که مسئولان علت آن به گرده‌افشانی درختی به کنوکارپوس ربط داده‌اند، اظهار کرد: علت این مراجعات تنها گونه «کنوکارپوس» نیست و این‌گونه ۱۰سال است که در خوزستان کاشته شده ولی مردم سه سال است با باران به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

وی افزود: این‌گونه گیاهی به‌تنهایی علت مراجعات مردم نبوده و شاید یکی از دلایل است.

مقتدایی افزود: مجموعه‌ای از واحدهای کشت و صنعت، شرکت‌های صنعتی، درختان کنوکارپوس و صنایع نفت و گاز و همه این‌ها در حقیقت اثرات زیست‌محیطی داشته‌اند هرچند امسال به لطف خدا میزان مراجعه‌کنندگان کمتر بوده است.

استاندار خوزستان تأکید کرد: تمام این عوامل در ایجاد عارضه تنگی نفس برای مردم اهواز تأثیر دارند ولی درصد تأثیرگذاری هرکدام باید مشخص شود.

بعد از بارش‌های اخیر باران در خوزستان، حدود ۱۳ هزار نفر به علت عارضه تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در نوشتاری در فیس‌بوک در خصوص عارضه تنگی نفس برای مردم خوزستان بیان کرد: به‌طورکلی ۱۸ گزینه به‌عنوان علل این عارضه مطرح و موردبررسی بوده که در نهایت چهار مورد از آنها شامل آلودگی فلرهای نفتی (دودکش)، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده‌افشانی گیاهان در اولویت قرار گرفته است.

وی ادامه داده است: در مجموع و با توجه به بررسی‌های مختلف بر روی این بیماران، آلاینده‌های هوای استان و زمان وقوع تنگی نفس، به نظر می‌آید گزینه گرده‌افشانی گونه‌های گیاهی خاص قوت بیشتری پیدا کرده است. احتمال آن هست که درختچه کنوکارپوس که در سطح شهرهای خوزستان به‌وفور کاشته شده مسبب این مشکلات باشد. تنگی نفس در زمان بارندگی ماه‌های آبان و آذر رخ می‌دهد و در ماه‌های دیگر شاهد این نوع عارضه نیستیم.

از سوی برخی مسئولان در روزهای اخیر عمده دلیل بروز تنگی نفس در بین مردم اهواز، گرده‌افشانی درختان کنوکارپوس عنوان‌شده بود.

کنوکارپوس، درختی همیشه‌سبز است که معمولاً در مناطق گرمسیر و خاک شور کاشته می‌شود. مناطق کاشت آن نیاز به زهکشی و مواد معدنی آلی ندارد و مقاومت خوبی در برابر محیط سخت دارد.

این درخت به‌عنوان یک درخت مقاوم به شوری و گرما و همچنین کم‌آبی برای حفاظت از سواحل و اراضی شور کاشته می‌شود و با توجه به مقاومت بالا به خاک‌های شور به‌خوبی در نواحی نزدیک دریا کاشت می‌شود.

همچنین در شهرها در کناره پیاده‌روها و میدان‌ها و خط میانی خیابان‌ها کاشته می‌شود. به جهت اینکه سایه خوبی دارد، برنامه کاشت آن در شهرهای گرم کشور توسط شهرداری‌ها و سازمان‌های مرتبط با سرعت خوبی در حال پی گیری است.

برنامه کاشت آن در کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همچنین کشور عربستان سعودی و عراق و ایران که مناطق گرم و خشک و معمولاً با خاک شور دارند ادامه دارد و نمای زیبایی به شهرها می‌بخشد. از جمله استان‌هایی که در ایران این درخت کاشته می‌شود می‌توان به خوزستان بوشهر و بندرعباس نام برد.

البته اخیرا مخالفت‌های با گسترش بی‌رویه این نوع درخت در خوزستان صورت گرفته زیرا مواردی همچون سرریز شدن فاضلاب‌ها عمدتاً به دلیل ریشه کردن درختان کنوکارپوس در مجرای فاضلاب و تخریب شبکه برق از جمله عوارض این درخت به شمار می‌رود.

آثار تخریبی کنوکارپوس در زیرساخت‌های شهری پس از گذشت حدود ۵ تا ۶ سال چاره‌ای برای شهروندان جز ریشه‌کنی آن از سطح پیاده‌روها و معابر نگذاشت. بسیاری از زیست شناسان به علت مضرات این گیاه سبز در محیط شهری آن را در زمره گیاهان مضر قرار می‌دهند.

به گفته کارشناسان هیچ‌گونه‌ای از حیات‌وحش مناطق جنوبی به کنوکارپوس علاقه‌ای ندارد نَه پرندگان بر شاخ و برگ آن لانه می‌سازند و نَه حشرات به سمت آن می‌روند.

[divider]

کاشت درختان مهاجم

یک محقق محیط زیست:

کاشت درختان بی‌ثمر وارداتی منجر به مرگ جنگل‌های خوزستان می‌شود

یک محقق محیط زیست با بیان اینکه درختان بی‌ثمر وارداتی‌اند، خاطرنشان کرد: با واردات این درختان علاوه بر هزینه‌بر بودن کاشت، داشت و برداشت باعث نابودی گیاهان و مراتع بومی خود شده‌ایم و می‌بینیم گونه‌های حیوانی ما نیز وارد دوره انقراض شده‌اند.

اهواز- خبرنگار کیهان:

نرگس مجتهد نجفی گفت: دخالت‌های غیرطبیعی در محیط‌زیست غیرکارشناسانه است. اینکه می‌گویند درختان میوه‌دار مصرف آب­بیشتری دارند درست نیست و باید گفت که نیاز آبی درختان بی‌ثمر بیشتر از درختان میوه‌دار است.

وی افزود: درخت کهور و کنوکارپوس گونه مهاجم دنیا نام‌گذاری شده و کشورهای عربی میلیاردها دلار برای مقابله با آن هزینه کرده‌اند در حالیکه ۹۰ درصد پوشش گیاهی استان را این درختان تشکیل داده‌اند. این اقدامات در جهت احیای جنگل نیست بلکه مرگ جنگل‌های استان را باعث شده است.

این پژوهش‌گر محیط‌زیست در خصوص وضعیت نامناسب و بد منظره محیط زیست استان با بیان اینکه درختان کهور، کنوکارپوس، اکالیپتوس و دیگر گیاهان و گونه‌هایی که در پارک‌های جنگلی و فضاهای سبز خوزستان به عنوان طرح‌های بیابان‌زایی جهت تلطیف هوا کشت می‌شود، گفت: این درختان غیرمثمر جز آلودگی هوا و تولید ریزگردها اثر دیگری ندارند و با خاصیت دگرآسیبی، گیاهان اطراف را نیز نابود می‌کنند.

مجتهد نجفی ادامه داد: این نوع درختان فاقد رطوبت بوده و با خشک نگه‌داشتن هوای اطراف خود مانع تشکیل ابرهای­باران‌زا­­ می‌شوند و با خاصیت پوست‌ریزی برگ‌هایشان در زمان گرده‌افشانی گرده‌هایشان را وارد هوا می‌کنند.

وی در خصوص مالچ‌پاشی‌هایی که جهت مقابله با ریزگردهای استان انجام می‌شود، توضیح داد:‌ این مالچ‌های تیره‌رنگ بر اثر تابش خورشید و وزش باد پس از چند سال، مواد شیمیایی و آلوده از جنگ را به صورت گاز و بخار وارد هوا می‌کنند و خود عامل آلودگی بیشتر هوا می‌شوند.

این محقق راه‌حل برون‌رفت از مشکلات زیست‌محیطی از جمله ریزگردها را کاشت درختان بومی از جمله نخل، انگور، انار و صدر عنوان کرد.

مجتهد نجفی در خصوص مضرات درختان غیرمثمر اظهار کرد: این درختان، گازهای سمی از جمله اکسید نیتروژن را وارد هوا می‌کنند و منجر به خشک‌شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها می‌شوند.

کد خبر: ۸۲۳۳۰۹۲۲ (۵۶۹۸۵۹۶)   تاریخ خبر  1395 /09 /13 :  ساعت  20:34

استاندارخوزستان: درختان کنوکارپوس در اهواز از بین نمی روند

اهواز ایرنا استاندار خوزستان گفت: درختان کنوکارپوس در اهواز از بین نخواهند رفت و تنها هرس می شوند زیرا با هرس کردن به موقع این درختان می توان جلوی ایجاد حساسیت از سوی این درختان را گرفت.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی شنبه در پنجمین همایش شهرداری های استان در محل تالار امام خامنه ای مجتمع فجر سپاه اهواز بیان کرد: درختان کنوکارپوس در کنار مشکلات تنفسی و حساسیتی که طبق بررسی های انجام گرفته ایجاد می کنند دارای مزیت هایی همچون ایجاد فضای سبز در شهر و زیبایی هایی هستند.

وی با اشاره به اینکه این گیاه دو بار در سال گل دهی دارد افزود: این گیاه در فصل پاییز گل دهی دارد که با گرده افشانی هایی که انجام می دهد بعد از بارش باران باعث ایجاد حساسیت و تنگی نفس می شود که با هرس کردن به موقع در این فصل می توان جلوی این مشکل را گرفت.

استاندار خوزستان با بیان اینکه اگر شهرداری در هنگام کاشت این گیاه مطالعات علمی داشت مشکلات تنفسی و حساسیت در سال های گذشته پیش نمی آمد عنوان کرد: امسال با هرس کردن به موقع درختان کنوکارپوس میزان مراجعه کنندگان تنگی نفس بعد از بارش باران بسیار کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در پاییز امسال ۱۵۰ هزار درخت کنوکارپوس قبل از بارش باران در اهواز هرس شدند گفت: طبق آمار اعلام شده در ۲۴ ساعت اول بعد از بارش نخستین باران پاییزی پارسال دو هزار و ۸۰۰ نفر بر اثر تنگی نفس راهی بیمارستان شدند که این آمار امسال در این مدت زمانی به ۵۸۰ نفر کاهش یافت.

استاندار خوزستان با بیان اینکه هنوز گونه کنوکارپوس متهم اصلی ایجاد تنگی نفس بعد از نخستین بارش باران پاییزی در خوزستان است افزود: طبق بررسی های انجام گرفته اغلب بیمارانی که بعد از بارش اولین باران پاییزی به دلیل تنگی نفس راهی بیمارستان شدند به دلیل مواد پروتئینی است که از موجود زنده ای منتشر شده است که باعث ایجاد آلرژی می شود.

*************************************************

شناسه خبر: ۳۹۴۰۶۶۸ – سه شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶ – ۲۳:۳۶

فرمانده سپاه پاسداران:          دولت باید آب نهال­کاری در خوزستان را تامین کند

اهواز ـ فرمانده سپاه پاسداران گفت: به جز نهال کاری در خوزستان مشکل اصلی آبرسانی است هرچند سپاه هم برای کانال کشی پای کار است ولی دولت برای تامین آب باید حمایت لازم را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرلشکر محمدعلی جعفری عصر امروز در جمع خبرنگاران در اهواز اظهار کرد: مردم خوزستان حق زیادی گردن همه مردم سراسر کشور دارند به ویژه این خاک مقدس خوزستان که در واقع کربلای ایران است. مردم این استان مستحق خدمات خیلی بیشتری هستند. بسیج هم که وظیفه اش بسیج شدن ملی، بسیج کردن امکانات کشور و استفاده از توانمندی­های ملی برای حل مشکلات و مسائل موجود در کشور است.

وی افزود: موضوع ریزگردها در استان خوزستان با توجه به خشکسالی های اخیر و نارسایی های دیگر مثل سوء مدیریت ها باعث بیابان زایی و ایجاد مشکلاتی برای مردم خوزستان و اهواز شده است.

فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به اینکه بسیج توانمندی های بسیار بالایی دارد، بیان کرد: سپاه و بسیج امروز با توجه به تجربه ای که در گروه های سازندگی دارند و امکانات مختلفی که از طریق مردم برای این عرصه می تواند پای کار بیاورند، می تواند به کار سرعت ببخشد.

سرلشکر جعفری با تاکید بر مشارکت بسیج در نهال کاری برای کاهش عرصه های بیابانی در خوزستان به منظور کاهش ریزگردها بیان کرد:کمبود نهال یا تملک برخی زمین ها و مسائلی از این قبیل شاید روند اجرای نهال کاری را کندتر کند وگرنه امکان انجام کار با سرعت بیشتر هم وجود دارد. به­هر حال باز هم فرصت را باید غنیمت­شمرد و تا اواخر اردیبهشت امکان غرس­درختان را داریم.

وی عنوان کرد: سعی می شود تا اگر فرصت نهال کاری در ایام و فصول گرم سال وجود ندارد لااقل گودال های لازم را مهیا کنیم. همه امکانات سراسر کشور پای کار آمده اند و انشاالله کار با سرعت هرچه تمامتری انجام شود و البته مابقی کار زیرکشت رفتن زمین ها را در فصل پائیز و زمستان سال آینده انجام می دهیم.

فرمانده سپاه پاسداران یادآور شد: این نوع گیاهی که کاشته می شود فقط به مراقبت دو ساله نیاز دارد و برخی پیشنهاد کاشت درختان ثمردار را دارند ولی این نوع درختان احتیاج به مراقبت فراوان دارند و قطعا امکان تأمین آبرسانی دائم وجود ندارد.

سرلشکر جعفری ادامه داد: قاعدتا اگر این درختان ثمرده کاشته و آبرسانی نشوند بعد از چند سال خشک می شوند ولی این نوع گیاهی که در منطقه کاشته می شود به آب زیادی نیاز ندارد ولی تا دو سال باید آبرسانی شود که سرپا شده و نیازی به مراقبت نداشته باشد.

وی اظهار کرد: تجربه کاشت این نوع گیاهان را در سایر مناطق کویری هم داریم. به عنوان نمونه در منطقه یزد بیش از ۴۰ سال قبل چنین درختانی کاشته شده و طی سال های اخیر از بروز طوفان های بسیاری جلوگیری کرده است.

فرمانده سپاه پاسداران در ارتباط با کاری که دولت باید برای بیابان زدایی ها انجام و وارد عرصه شود، تأکید کرد: به جز نهال رسانی، مشکل اصلی آبرسانی هست، هرچند سپاه هم برای کانال کشی پای کار است ولی دولت برای تامین آب باید حمایت لازم را داشته باشد. آب ان شالله به این منطقه می رسد و در طول اجرای طرح به مشکلی برنخوریم و سایر مشکلات کشاورزی مردم منطقه هم با اجرایی شدن طرح حل می شود.

 

 [box type=”note”] برگرفته شده از: سایت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران    [/box]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چرا از پوشش گیاهی بومی منطقه برای ایجاد فضای سبز استفاده نشده است؟

چه کسی پاسخ گوی خصوصیات دروغینی است که هنگام کاشت به درخت کنوکارپوس نسبت داده شد؟

آیا خشکی بیش از حد زیر درختان کنوکارپوس تعجب برانگیز نیست؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کنوکارپوس چه گیاهی است؟ ماهیت و اصلیت آن کجاست؟ آیا می دانید ریشه این درختان خاصیت قارچی دارند و به ریشه درختان مجاور خصوصاً خرما حمله و آنها را نابود می کنند؟

 

نام علمی آن کنوکارپوس لنلیولیا است و از خانواده گاروم زنگیان Combretaceae می باشد.

درختی همیشه سبز معمولاً در مناطق گرمسیر خاک شور کاشته می شود و در سواحل کالیفرنیا و فلوریدا و آمریکای گرم و مرطوب و برزیل نیز دیده می شود.

و مضرات زیادی دارد که متأسفانه در حوزه خلیج فارس و عراق و ایران از آمریکا این گیاه جهنمی وارد کشت شده و مثمر نمی باشد.

کنوکارپوس و کهیر آمریکایی خطرناک ترین گونه‌های گیاهی کشت شده در خوزستان می باشد و درختانی که مثمر نمی باشند اکسیژن کمتری تولید می کنند و درختان مثمر چون از طریق دی اکسید کربن غذاسازی
می کنند و می توانند کمک شایانی به پاکیزه سازی هوای محیط داشته باشند درختان مثمر  ابتدا آلودگی‌های  هوایی را در خود ذخیره و بعد از آن تبدیل آنها به قند ساده میوه یا همان محصول را تولید می کنند.

درختان غیر مثمر اکثر آنان غیربومی هستند. مثل درخت کنوکارپوس که از سال ۸۲ وارد کشور شد و از جمله استان خوزستان را به خود اختصاص داد.

سمی بودن گیاهان غیر مثمر یکی دیگر از معایب این درختان است و هنگامی که توسط حیوانات مصرف
می شود سبب مرگ آن حیوان می شود و سبب سست شدن خاک و برخاستن پدیده ریزگرد می‌شود در حالی که درختان مثمر تقویت خاک می شود.

بیش از یک دهه است که پوشش گیاهی خوزستان به پوشش گیاهی غیر مثمر  کنوکارپوس تبدیل  شده است که این گیاه مخرب ترین و  مضرترین پوشش گیاهی در دنیا  است.

با توجه به کمبود آب تاثیرات منفی بر حجم آب دارد و این گیاه سبب جلوگیری از ابرهای باران­زا میشود و سبب افزایش حشرات موذی می شود که اتحادیه اروپا این گونه گیاهی را خطرناک­ترین موجود زنده دنیا نام گذاری کرده است به موجب غباری که این گیاه تولید می‌کند و ورود گرده آنها به ریه و سبب ایجاد حساسیت،  بیماری های تنگی و عروقی و حتی سرطان ریه می­آورد.

اینکه تأکید می کنند این گیاه فقط دو سال اول نیاز به آب دارد، تجربه محلی مثلاً در ماهشهر نشان می دهد که این درخت پس از دو سال ریشه خود را به ریشه درختان خرما رسانده و بصورت انگل وار از آنها تغذیه می نمایند و این موضوع به عنوان مهمترین تجربه محلی در خشکانده شدن میلیونی درختان خرمای محلی قابل اثبات است. کشور کویت نه تنها ادامه به کاشت نمی دهد، بلکه در حال پاکسازی این درخت است.

 

درخت «کنوکارپوس» تنها عامل تنگی نفس در اهواز نیست

استاندار خوزستان: درخت «کنوکارپوس» تنها عامل تنگی نفس در اهواز نیست

شناسه خبر: ۲۹۵۵۹۱۱ -دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ -۱۲:۴۱

 

 

 

استانها > خوزستان

اهواز – استاندار خوزستان معتقد است تنها درخت

کنوکارپوس مقصر به وجود آمدن تنگی نفس در بین

مردم اهواز نیست و  باید گزینه‌های دیگر را نیز به‌صورت

جدی بررسی کرد.

عبدالحسن مقتدایی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص

تنگی نفس به وجود آمده برای مردم اهواز و برخی شهرهای

خوزستان که مسئولان علت آن به گرده‌افشانی درختی به

کنوکارپوس ربط داده‌اند، اظهار کرد: علت این مراجعات تنها

گونه «کنوکارپوس» نیست و این‌گونه ۱۰سال است که در

خوزستان کاشته شده ولی مردم سه سال است با باران به

بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

وی افزود: این‌گونه گیاهی به‌تنهایی علت مراجعات مردم نبوده و شاید یکی از دلایل است.

مقتدایی افزود: مجموعه‌ای از واحدهای کشت و صنعت، شرکت‌های صنعتی، درختان کنوکارپوس و صنایع نفت و گاز و همه این‌ها در حقیقت اثرات زیست‌محیطی داشته‌اند هرچند امسال به لطف خدا میزان مراجعه‌کنندگان کمتر بوده است.

استاندار خوزستان تأکید کرد: تمام این عوامل در ایجاد عارضه تنگی نفس برای مردم اهواز تأثیر دارند ولی درصد تأثیرگذاری هرکدام باید مشخص شود.

بعد از بارش‌های اخیر باران در خوزستان، حدود ۱۳ هزار نفر به علت عارضه تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در نوشتاری در فیس‌بوک در خصوص عارضه تنگی نفس برای مردم خوزستان بیان کرد: به‌طورکلی ۱۸ گزینه به‌عنوان علل این عارضه مطرح و موردبررسی بوده که در نهایت چهار مورد از آنها شامل آلودگی فلرهای نفتی (دودکش)، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده‌افشانی گیاهان در اولویت قرار گرفته است.

وی ادامه داده است: در مجموع و با توجه به بررسی‌های مختلف بر روی این بیماران، آلاینده‌های هوای استان و زمان وقوع تنگی نفس، به نظر می‌آید گزینه گرده‌افشانی گونه‌های گیاهی خاص قوت بیشتری پیدا کرده است. احتمال آن هست که درختچه کنوکارپوس که در سطح شهرهای خوزستان به‌وفور کاشته شده مسبب این مشکلات باشد. تنگی نفس در زمان بارندگی ماه‌های آبان و آذر رخ می‌دهد و در ماه‌های دیگر شاهد این نوع عارضه نیستیم.

از سوی برخی مسئولان در روزهای اخیر عمده دلیل بروز تنگی نفس در بین مردم اهواز، گرده‌افشانی درختان کنوکارپوس عنوان‌شده بود.

کنوکارپوس، درختی همیشه‌سبز است که معمولاً در مناطق گرمسیر و خاک شور کاشته می‌شود. مناطق کاشت آن نیاز به زهکشی و مواد معدنی آلی ندارد و مقاومت خوبی در برابر محیط سخت دارد.

این درخت به‌عنوان یک درخت مقاوم به شوری و گرما و همچنین کم‌آبی برای حفاظت از سواحل و اراضی شور کاشته می‌شود و با توجه به مقاومت بالا به خاک‌های شور به‌خوبی در نواحی نزدیک دریا کاشت می‌شود.

همچنین در شهرها در کناره پیاده‌روها و میدان‌ها و خط میانی خیابان‌ها کاشته می‌شود. به جهت اینکه سایه خوبی دارد، برنامه کاشت آن در شهرهای گرم کشور توسط شهرداری‌ها و سازمان‌های مرتبط با سرعت خوبی در حال پی گیری است.

برنامه کاشت آن در کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همچنین کشور عربستان سعودی و عراق و ایران که مناطق گرم و خشک و معمولاً با خاک شور دارند ادامه دارد و نمای زیبایی به شهرها می‌بخشد. از جمله استان‌هایی که در ایران این درخت کاشته می‌شود می‌توان به خوزستان بوشهر و بندرعباس نام برد.

البته اخیرا مخالفت‌های با گسترش بی‌رویه این نوع درخت در خوزستان صورت گرفته زیرا مواردی همچون سرریز شدن فاضلاب‌ها عمدتاً به دلیل ریشه کردن درختان کنوکارپوس در مجرای فاضلاب و تخریب شبکه برق از جمله عوارض این درخت به شمار می‌رود.

آثار تخریبی کنوکارپوس در زیرساخت‌های شهری پس از گذشت حدود ۵ تا ۶ سال چاره‌ای برای شهروندان جز ریشه‌کنی آن از سطح پیاده‌روها و معابر نگذاشت. بسیاری از زیست شناسان به علت مضرات این گیاه سبز در محیط شهری آن را در زمره گیاهان مضر قرار می‌دهند.

به گفته کارشناسان هیچ‌گونه‌ای از حیات‌وحش مناطق جنوبی به کنوکارپوس علاقه‌ای ندارد نَه پرندگان بر شاخ و برگ آن لانه می‌سازند و نَه حشرات به سمت آن می‌روند.

 

کاشت درختان مهاجم

 

کد خبر: ۴۳۰۳۵

تاریخ انتشار: ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ – ۱۹:۰۳

سرویس کیهان » اخبار

یک محقق محیط زیست:

کاشت درختان بی‌ثمر وارداتی منجر به مرگ جنگل‌های خوزستان می‌شود

یک محقق محیط زیست با بیان اینکه درختان بی‌ثمر وارداتی‌اند، خاطرنشان کرد: با واردات این درختان علاوه بر هزینه‌بر بودن کاشت، داشت و برداشت باعث نابودی گیاهان و مراتع بومی خود شده‌ایم و می‌بینیم گونه‌های حیوانی ما نیز وارد دوره انقراض شده‌اند.

اهواز- خبرنگار کیهان:

نرگس مجتهد نجفی گفت: دخالت‌های غیرطبیعی در محیط‌زیست غیرکارشناسانه است. اینکه می‌گویند درختان میوه‌دار مصرف آب­بیشتری دارند درست نیست و باید گفت که نیاز آبی درختان بی‌ثمر بیشتر از درختان میوه‌دار است.

وی افزود: درخت کهور و کنوکارپوس گونه مهاجم دنیا نام‌گذاری شده و کشورهای عربی میلیاردها دلار برای مقابله با آن هزینه کرده‌اند در حالیکه ۹۰ درصد پوشش گیاهی استان را این درختان تشکیل داده‌اند. این اقدامات در جهت احیای جنگل نیست بلکه مرگ جنگل‌های استان را باعث شده است.

این پژوهش‌گر محیط‌زیست در خصوص وضعیت نامناسب و بد منظره محیط زیست استان با بیان اینکه درختان کهور، کنوکارپوس، اکالیپتوس و دیگر گیاهان و گونه‌هایی که در پارک‌های جنگلی و فضاهای سبز خوزستان به عنوان طرح‌های بیابان‌زایی جهت تلطیف هوا کشت می‌شود، گفت: این درختان غیرمثمر جز آلودگی هوا و تولید ریزگردها اثر دیگری ندارند و با خاصیت دگرآسیبی، گیاهان اطراف را نیز نابود می‌کنند.

مجتهد نجفی ادامه داد: این نوع درختان فاقد رطوبت بوده و با خشک نگه‌داشتن هوای اطراف خود مانع تشکیل ابرهای­باران‌زا­­ می‌شوند و با خاصیت پوست‌ریزی برگ‌هایشان در زمان گرده‌افشانی گرده‌هایشان را وارد هوا می‌کنند.

وی در خصوص مالچ‌پاشی‌هایی که جهت مقابله با ریزگردهای استان انجام می‌شود، توضیح داد:‌ این مالچ‌های تیره‌رنگ بر اثر تابش خورشید و وزش باد پس از چند سال، مواد شیمیایی و آلوده از جنگ را به صورت گاز و بخار وارد هوا می‌کنند و خود عامل آلودگی بیشتر هوا می‌شوند.

این محقق راه‌حل برون‌رفت از مشکلات زیست‌محیطی از جمله ریزگردها را کاشت درختان بومی از جمله نخل، انگور، انار و صدر عنوان کرد.

مجتهد نجفی در خصوص مضرات درختان غیرمثمر اظهار کرد: این درختان، گازهای سمی از جمله اکسید نیتروژن را وارد هوا می‌کنند و منجر به خشک‌شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها می‌شوند.

کد خبر: ۸۲۳۳۰۹۲۲ (۵۶۹۸۵۹۶)   تاریخ خبر  1395 /09 /13 :  ساعت  20:34

استاندارخوزستان: درختان کنوکارپوس در اهواز از بین نمی روند

اهواز ایرنا استاندار خوزستان گفت: درختان کنوکارپوس در اهواز از بین نخواهند رفت و تنها هرس می شوند زیرا با هرس کردن به موقع این درختان می توان جلوی ایجاد حساسیت از سوی این درختان را گرفت.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی شنبه در پنجمین همایش شهرداری های استان در محل تالار امام خامنه ای مجتمع فجر سپاه اهواز بیان کرد: درختان کنوکارپوس در کنار مشکلات تنفسی و حساسیتی که طبق بررسی های انجام گرفته ایجاد می کنند دارای مزیت هایی همچون ایجاد فضای سبز در شهر و زیبایی هایی هستند.

وی با اشاره به اینکه این گیاه دو بار در سال گل دهی دارد افزود: این گیاه در فصل پاییز گل دهی دارد که با گرده افشانی هایی که انجام می دهد بعد از بارش باران باعث ایجاد حساسیت و تنگی نفس می شود که با هرس کردن به موقع در این فصل می توان جلوی این مشکل را گرفت.

استاندار خوزستان با بیان اینکه اگر شهرداری در هنگام کاشت این گیاه مطالعات علمی داشت مشکلات تنفسی و حساسیت در سال های گذشته پیش نمی آمد عنوان کرد: امسال با هرس کردن به موقع درختان کنوکارپوس میزان مراجعه کنندگان تنگی نفس بعد از بارش باران بسیار کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در پاییز امسال ۱۵۰ هزار درخت کنوکارپوس قبل از بارش باران در اهواز هرس شدند گفت: طبق آمار اعلام شده در ۲۴ ساعت اول بعد از بارش نخستین باران پاییزی پارسال دو هزار و ۸۰۰ نفر بر اثر تنگی نفس راهی بیمارستان شدند که این آمار امسال در این مدت زمانی به ۵۸۰ نفر کاهش یافت.

استاندار خوزستان با بیان اینکه هنوز گونه کنوکارپوس متهم اصلی ایجاد تنگی نفس بعد از نخستین بارش باران پاییزی در خوزستان است افزود: طبق بررسی های انجام گرفته اغلب بیمارانی که بعد از بارش اولین باران پاییزی به دلیل تنگی نفس راهی بیمارستان شدند به دلیل مواد پروتئینی است که از موجود زنده ای منتشر شده است که باعث ایجاد آلرژی می شود.

*************************************************

شناسه خبر: ۳۹۴۰۶۶۸ – سه شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶ – ۲۳:۳۶

فرمانده سپاه پاسداران:          دولت باید آب نهال­کاری در خوزستان را تامین کند

اهواز ـ فرمانده سپاه پاسداران گفت: به جز نهال کاری در خوزستان مشکل اصلی آبرسانی است هرچند سپاه هم برای کانال کشی پای کار است ولی دولت برای تامین آب باید حمایت لازم را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرلشکر محمدعلی جعفری عصر امروز در جمع خبرنگاران در اهواز اظهار کرد: مردم خوزستان حق زیادی گردن همه مردم سراسر کشور دارند به ویژه این خاک مقدس خوزستان که در واقع کربلای ایران است. مردم این استان مستحق خدمات خیلی بیشتری هستند. بسیج هم که وظیفه اش بسیج شدن ملی، بسیج کردن امکانات کشور و استفاده از توانمندی­های ملی برای حل مشکلات و مسائل موجود در کشور است.

وی افزود: موضوع ریزگردها در استان خوزستان با توجه به خشکسالی های اخیر و نارسایی های دیگر مثل سوء مدیریت ها باعث بیابان زایی و ایجاد مشکلاتی برای مردم خوزستان و اهواز شده است.

فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به اینکه بسیج توانمندی های بسیار بالایی دارد، بیان کرد: سپاه و بسیج امروز با توجه به تجربه ای که در گروه های سازندگی دارند و امکانات مختلفی که از طریق مردم برای این عرصه می تواند پای کار بیاورند، می تواند به کار سرعت ببخشد.

سرلشکر جعفری با تاکید بر مشارکت بسیج در نهال کاری برای کاهش عرصه های بیابانی در خوزستان به منظور کاهش ریزگردها بیان کرد:کمبود نهال یا تملک برخی زمین ها و مسائلی از این قبیل شاید روند اجرای نهال کاری را کندتر کند وگرنه امکان انجام کار با سرعت بیشتر هم وجود دارد. به­هر حال باز هم فرصت را باید غنیمت­شمرد و تا اواخر اردیبهشت امکان غرس­درختان را داریم.

وی عنوان کرد: سعی می شود تا اگر فرصت نهال کاری در ایام و فصول گرم سال وجود ندارد لااقل گودال های لازم را مهیا کنیم. همه امکانات سراسر کشور پای کار آمده اند و انشاالله کار با سرعت هرچه تمامتری انجام شود و البته مابقی کار زیرکشت رفتن زمین ها را در فصل پائیز و زمستان سال آینده انجام می دهیم.

فرمانده سپاه پاسداران یادآور شد: این نوع گیاهی که کاشته می شود فقط به مراقبت دو ساله نیاز دارد و برخی پیشنهاد کاشت درختان ثمردار را دارند ولی این نوع درختان احتیاج به مراقبت فراوان دارند و قطعا امکان تأمین آبرسانی دائم وجود ندارد.

سرلشکر جعفری ادامه داد: قاعدتا اگر این درختان ثمرده کاشته و آبرسانی نشوند بعد از چند سال خشک می شوند ولی این نوع گیاهی که در منطقه کاشته می شود به آب زیادی نیاز ندارد ولی تا دو سال باید آبرسانی شود که سرپا شده و نیازی به مراقبت نداشته باشد.

وی اظهار کرد: تجربه کاشت این نوع گیاهان را در سایر مناطق کویری هم داریم. به عنوان نمونه در منطقه یزد بیش از ۴۰ سال قبل چنین درختانی کاشته شده و طی سال های اخیر از بروز طوفان های بسیاری جلوگیری کرده است.

فرمانده سپاه پاسداران در ارتباط با کاری که دولت باید برای بیابان زدایی ها انجام و وارد عرصه شود، تأکید کرد: به جز نهال رسانی، مشکل اصلی آبرسانی هست، هرچند سپاه هم برای کانال کشی پای کار است ولی دولت برای تامین آب باید حمایت لازم را داشته باشد. آب انشالله به این منطقه می رسد و در طول اجرای طرح به مشکلی برنخوریم و سایر مشکلات کشاورزی مردم منطقه هم با اجرایی شدن طرح حل می شود.